arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵

گفتگوی تلفنی اردوغان با پوتین در خصوص ترور سفیر روسیه در آنکارا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود، ترور سفیر این کشور در آنکارا را تسلیت گفت.

به گزارش «انتخاب»، اردوغان در این گفتگوی تلفنی به وی در خصوص نحوه وقوع این رویداد اطلاعات داد.

آندری گنادی اوویچ کارلوف سفیر روسیه در آنکارا که شامگاه روز دوشنبه مورد حمله مسلحانه و تروریستی قرار گرفته بود، به علت شدت جراحات وارده درگذشت.

وی در حین بازدید از نمایشگاه عکس سفارت روسیه در آنکارا تحت عنوان 'از نگاه سیاخ، روسیه از کالینگراد تا کامچاتکا' مورد هدف و حمله مسلحانه قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

در این عملیات تروریستی، مهاجم با ورود به سالن هنرهای معاصر ترکیه در منطقه چانکایا مقابل سفارت آمریکا و دیگر مراکز حساس دولتی ترکیه در آنکارا، سفیر روسیه را از ناحیه سر هدف گرفت.

سفیر روسیه در مصاحبه های قبلی خود گفته بود که هیچ گاه از محافظ و یا خودروی زرهی برای حضور در محافل و بیرون از محل کار و زندگی خود استفاده نمی کند.

استانداری آنکارا نیز اعلام کرد که در جریان این حمله سه نفر از بازدید کنندگان نیز زخمی شده اند.

سفیر روسیه برای شرکت در مراسم افتتاح گالری عکس روسیه در این مراسم شرکت کرده و در حال سخنرانی بود که مورد سوء قصد قرار گرفت.

شاهدان عینی گفتند: مهاجم با فریاد 'یا الله، بسم الله' به سوی سفیر روسیه حمله کرده و گفته است 'به شما اجازه نخواهیم داد'.

به گفته شاهدان، مهاجم که حدود 20 تا 25 ساله بوده، در حین تیراندازی فریاد می زد: 'انسانهای معصوم را کشتید'.

شاهدان عینی همچنین گفتند: در حین حمله حدود 80 نفر در نمایشگاه بودند و سفیر روسیه در حال سخنرانی بود که ناگهان مهاجم شروع به تیراندازی کرد و علاوه بر سفیر روسیه چند تن دیگر نیز زخمی شدند.

گفته می شود مهاجم در عملیات پلیس کشته شده است.

عبدالله گل رئیس جمهوری پیشین ترکیه نیز در پی این حادثه گفت: هدف روابط ترکیه و روسیه بود.

این حمله در حالی صورت گرفته است که طی چند روز گذشته دفاتر برخی نمایندگی های سیاسی از جمله سفارت روسیه در آنکارا شاهد تظاهرات گروههای افراطی بود.

این حمله در حالی صورت می گیرد که روابط ترکیه و روسیه به دنبال نزدیک به 9 ماه دوره پرالتهاب ناشی از سرنگونی جنگنده روسی در مرز سوریه، از خرداد ماه امسال با نامه عذرخواهی اردوغان به رئیس جمهوری روسیه رو به بهبود گذاشته بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان