arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵

با رای الکتورال ها، دونالد ترامپ رسما رئیس جمهور آمریکا شد

کالج الکترال آمریکا یا مجمع گزینندگان روز دوشنبه با برگزاری رای گیری ، رسما دونالد ترامپ را به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا برگزید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کالج الکترال آمریکا یا مجمع گزینندگان روز دوشنبه با برگزاری رای گیری ، رسما دونالد ترامپ را به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا برگزید.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، در این روز، علی رغم تلاش های برخی چهره های دموکرات برای متقاعد ساختن کالج های الکترال برای تغییر رای خود، نشانی از تغییر رای آرای الکترال به نفع کلینتون مشاهده نشد.

ان پی آر، رادیوی عمومی ملی عصر دوشنبه نوشت با آرای به دست آمده از مجمع گزینندگان، دونالد جی. ترامپ رسما به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شد. این انتخاب چهل روز بعد از انتخابات عمومی در آمریکا صورت می گیرد که در آن ترامپ با کسب ۳۰۶ رای الکترال، به رغم اینکه مجموعا حدود سه میلیون رای از کلینتون عقب بود، پیروز انتخابات شد.

روز دوشنبه اعضای مجمع گزینندگان یا کالج الکترال در پایتخت ایالت های خودشان جمع شدند و رسما برای رئیس جمهوری رای دادند.

شمارش آرا در روز دوشنبه پایان نگرفت و یک روز دیگر ادامه خواهد داشت اما به نوشته اسوشیتدپرس، ترامپ توانست ۲۷۰ رای حد نصاب را کسب کند.

سنت آرای الکترال

بر اساس قانون، مجمع گزینندگان اولین دوشنبه پس از دومین چهارشنبه ماه دسامبر، نمایندگان این مجمع در ایالتهای مربوطه خود گردهم می آیند و به پیروز انتخابات با رای خود، رسمیت می بخشند.

انتخابات آمریکا، به صورت ایالتی برگزار می شود، و پیروز هر ایالت رای مجمع گزییندگان آن ایالت را از آن خود می کند. تعداد این افراد در هر ایالت بر اساس مجموع نمایندگان شان در کنگره است. ۴۳۵ نماینده عضو مجلس نمایندگان، ۱۰۰ سناتور عضو سنا و سه نماینده برای شهر واشنگتن پایتخت آمریکا، مجموعا ۵۳۸ نفری هستند که در مجمع گزینندگان عضو هستند.

اعضای مجمع گزینندگان یا کالج الکترال این توانایی را دارند که رای خود را تغییر دهند، اما در طول تاریخ انتخابات آمریکا این امر بسیار نادر بوده است.

رای کالج الکترال عمدتا یک اقدام فرمالیته به شمار می رود اما امسال به دنبال شکست هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در رقابت با ترامپ از حزب جمهوریخواه این رای گیری شکل دیگری به خود گرفته است.

کلینتون علیرغم آن که دو میلیون و ۹۰۰ هزار رای بیش از ترامپ کسب کرد، اما طبق قانون اساسی آمریکا به دلیل شکست در تعداد آرای الکترال در انتخابات شکست خورد و همین موضوع سوژه اعتراض بسیاری از مخالفان ترامپ شد.

دموکرات هایی که رای عوض کردند

خبرگزاری اسوشیتدپرس می گوید که کالج الکترال در ایالت واشنگتن، در رای گیری روز دوشنبه به نفع ترامپ رای دادند. این مغایر با آرای عمومی این ایالت است که به کلینتون داده شده بود.

این اولین بار در چهار دهه گذشته است که گزینندگان این ایالت مغایر با رای عمومی عمل کرده اند. از میان دوازده کالج الکترال ایالت واشنگتن، هشت نفر به کلینتون رای دادند.

با اینکه در پایتخت برخی ایالت ها، حامیان کلینتون از اعضای جمهوریخواه کالج الکترال خواسته بودند که به جای ترامپ به کلینتون رای دهند، اسوشیتدپرس نوشت که بیشتر از جمهوریخواهان، دموکرات ها نظرشان را تغییر دادند. به نوشته این خبرگزاری چهار دموکرات به جای رای به کلینتون، به نامزدهای دیگر رای دادند در حالیکه تنها دو جمهوریخواه به ترامپ رای ندادند.

برت چیافالو، ۳۸ ساله از اورت ایالت واشنگتن یکی از سه نماینده ای بود که به جای رای به هیلاری کلینتون به کالین پاول، وزیر خارجه سابق آمریکا در زمان بوش جمهوریخواه رای داد. او در توجیه اقدام خود گفت معتقد است پاول می توانست رئیس جمهوری بهتری به نسبت ترامپ باشد.

دونالد ترامپ قرار است در تاریخ ۲۰ ژانویه سوگند ریاست جمهوری یاد کرده و رسما وارد کاخ سفید شود.

نظرات بینندگان