arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵

لاوروف: نشست ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
وزیر امور خارجه روسیه گفت که نشست سه جانبه میان وزرای خارجه تهران، مسکو و آنکارا به‌طور قطع برگزار خواهد شد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: دیدار مهم وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره مسئله سوریه روز سه‌شنبه همان طور که از پیش برنامه ریزی شده بود، برگزار می‌شود.

برگزاری این نشست به دلیل ترور سفیر مسکو در آنکارا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود.

به گزارش ایسنا، عصر روز دوشنبه «آندره کارلوف»، سفیر روسیه در آنکارا در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکسی در آنکارا با عنوان "روسیه از نگاه ترک‌ها"، از سوی فردی مسلح ترور شد و همین موضوع بر برگزاری اجلاس مسکو سایه انداخته است.

 این حادثه  تروریستی زمانی رخ داد که وزیر خارجه ترکیه جهت شرکت در اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه با محوریت سوریه عازم مسکو بود و طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه ، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده که سفر وزیر خارجه ترکیه به روسیه، با توجه به واقعه ترور سفیر روسیه در آنکارا، لغو نخواهد شد.

رئیس کمیته امور بین الملل مجلس دومای دولتی روسیه اعلام کرده است که علیرغم ترور سفیر روسیه در ترکیه، نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران روز سه شنبه در مسکو طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در این نشست عازم مسکو شده است.

برگزاری این نشست سه جانبه با ابتکار ایران انجام می‌شود. برخی از تحلیلگران معتقد هستند که حادثه تروریستی صورت گرفته در آنکارا ، اهمیت و لزوم برگزاری چنین نشستی را چند برابر می‌کند و مناسب است علی‌رغم پیچیده  شدن شرایط، این اجلاس در زمان مقرر خود برگزار شود.

 بر اساس این گزارش، طبق آخرین اخبار منتشر شده ضارب  سفیر روسیه در ترکیه در 24 ژوئن 1994 در منطقه سوکه در شهر آیدین ترکیه به دنیا آمده و در آنکارا در مرکز  پلیس فعالیت می‌کرده است.

این مهاجم پس از شلیک گلوله  به سفیر روسیه در ترکیه گفته است: انتقام حلب را خواهیم گرفت. شما انسان‌های بی‌گناه را کشته‌اید. اجازه چنین اقداماتی را نخواهیم داد. خون مردم کشته شده در حلب پایمال نخواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است عامل ترور این دیپلمات روسی در جریان درگیری با نیروهای امنیتی ترکیه کشته شده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان