arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۵ - ۰۹ دی ۱۳۹۵

برجام ستیزی؛ انگیزه قانون شکنی و چشم پوشی از منافع و امنیت ملی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مخالفان برجام که از ابتدای گفت وگوهای هسته ای تمام توان خود را برای ضربه زدن به مذاکرات و سپس سند توافق و فرایند اجرایی سازی آن به کار بستند، طی روزهای اخیر کوشیدند با انتساب سخنان غیرواقعی به وزیر امور خارجه، کارگزار دیپلماسی هسته ای را متهم به اشتباه در برجام سازند.
 
به گزارش انتخاب، مخالفان برجام از روزهای پایانی ماه گذشته دور تازه ای از حمله به سند توافق هسته ای را آغاز کردند و در این تاخت و تاز بار دیگر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه را هدف قرار دادند. گفت وگوی محرمانه کارگزار اصلی دیپلماسی برجامی با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه دوشنبه بیست ونهم آذرماه، بهانه ای برای شروع یورش تازه به توافق هسته ای و دستاوردهای آن بود؛ توافقی که به یک دهه اختلاف ایران با جامعه جهانی پایان داد و ضمن استیفای حقوق هسته ای کشور، ساختار تحریم های ظالمانه هسته ای را فروریخت.

** حمله به برجام با ترفندی نخ نما
 
س از جلسه مشترک وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با هدف بررسی پیشبرد برجام و تمدید تحریم های 10 ساله (ایسا) آغاز شد. «جواد کریمی قدوسی» عضو جبهه پایداری و از مخالفان پرو پا قرص توافق هسته ای پس از این نشست ادعا کرد که به فایل صوتی سخنان ظریف در این جلسه محرمانه دست یافته است. به ادعای وی، وزیر امور خارجه در این نشست گفته بود که «من اعتراف می ‌کنم که اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم. اگر استراتژی خودم را دنبال می ‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی ‌شدم.»
 
هجمه اخیر مخالفان توافق هسته ای
 
پس از بیان این ادعاها از جانب کریمی قدوسی و استقبال رسانه های ناهمسو با دولت، شامگاه همان روز (29 آذر) «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد این ادعاها، اظهارکرد: نامبرده از قضا در آن جلسه حضور نداشتند و نقل قول ایشان از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و به منظور بهره برداری های خاص تحریر و تنظیم شده است.
 
این ماجرا در این نقطه پایان نیافت. کریمی قدوسی چهارشنبه یکم دی ماه در حاشیه جلسه علنی مجلس، گزیده ای از اظهارنظرهای منتسب به وزیر امور خارجه را در برگه هایی چاپ شده در اختیار برخی خبرنگاران وابسته به جریان مخالف دولت قرار داد. در نتیجه، خوراک خبری و تبلیغاتی رسانه های ناهمسو با دولت فراهم شد. بنابراین، یکم دی ماه این جمله «ظریف: اشتباه کردم به حرف کری اعتماد کردم و مسئولیت آن را می پذیرم» به تیتر یک رسانه های برجام ستیز تبدیل شد. این موضوع اعتراض وزارت امور خارجه و برخی نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

** از واکنش ها به اظهارات مغایر منافع ملی تا دلجویی از ظریف
 
پس از انتشار برگه ها در مجلس، وزارت امور خارجه سوم دی ماه برای دومین بار به این موضوع واکنش نشان داد و در تارنمای خود به نقل از قاسمی نوشت: مطالبی که در این جلسه از سوی طرفین مطرح شد، از مقوله موضوعات محرمانه و غیرقابل‌ بهره‌برداری برای تبلیغات داخلی به شمار می‌ رفت. البته وقتی از کلمه محرمانه سخن گفته می‌ شود، مفهوم آن محرمانه‌ بودن برای مردم آگاه ایران نیست، بلکه دقیقا برای ناشنیده‌ شدن آن از سوی عناصر بیگانه و دشمنان منافع و مصالح ملت بزرگ ایران است؛ آنانی که حاضرند برای به ‌دست‌آوردن اطلاعات کوچکی از درون نظام، دست به هر کاری بزنند.
 
پاسخ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به این اقدام عضو جبهه پایداری نیز قابل تامل بود. ابتدا برخی از اعضا به همراه «علا‌الدین بروجردی» رییس این کمیسیون پس از نشست علنی یکشنبه پنجم دی ماه، با هدف دیدار و دلجویی از وزیر امور خارجه در دفتر ظریف حاضر شدند. اعضای این کمیسیون در ادامه حمایت از رییس دستگاه دیپلماسی، با انتشار بیانیه ای اقدام کریمی قدوسی را «گناهی نابخشودنی» دانستند.
 
در این بیانه که سه شنبه هفتم دی ماه انتشار یافت، آمده است: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس از حساسیت و ظرافت‌های ویژه‌ای برخوردار است که عدم توجه به قواعد حاکم بر آن می‌تواند به منافع ملی ضربه زند.
 
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه این بیانیه تصریح کرد: حضور منظم وزرای خارجه، اطلاعات، کشور و دفاع و فرماندهان نیروهای مسلح در این کمیسیون نشان‌دهنده میزان اهمیت حفظ اسرار نظام در این جایگاه مهم است ...عدم توجه به ضرورت حفظ مطالب مطرح شده در آن جلسه و اصرار بر افشا و انتشار آن به صورت ناقص و گزینشی، گناهی است نابخشودنی و خدمتی است به دشمنان انقلاب اسلامی که مراجع ذی‌صلاح باید به آن رسیدگی کنند.
 
بروجردی در مقام رییس این کمیسیون، سه شنبه هفتم دی ماه در گفت وگو با خبرگزاری «دانشگاه آزاد اسلامی» (آنا) با بیان این که بارها به کریمی قدوسی درباره رفتارهایش تذکر داده‌ام، گفت: قطعا بر کمیسیون امنیت ملی همچون سایر ارگان‌های حساس نظام قواعدی حاکم است و جلسات دارای طبقه‌بندی است، به همین دلیل هم سخنگو تعیین می‌شود و مطالب را حساب شده منتشر می‌کنند.
 
پس از انتشار بیانیه کمیسیون امنیت ملی، وزارت امور خارجه نیز لازم دید تا نه به دلیل اهمیت سخنان کریمی قدوسی که به خاطر اهمیت تنویر افکار عمومی به بیان برخی مسائل در این پیوند بپردازد.
 
اداره روابط عمومی این وزارتخانه هفتم دی ماه در این باره نگاشت: اصرار آقای کریمی قدوسی بر اقدام غیراخلاقی، غیرقانونی، غیرمنطقی و غیر شرعی خود اگرچه دیگر و هرگز برای مردم شریف و آگاه جای تعجب ندارد، اما شدیدا جای تاسف دارد. متاسفانه ایشان در ادامه سلسه بداخلاقی های خود اتهامات واهی و ناراست دیگری را به وزارت امور خارجه و شخص وزیر محترم امور خارجه نسبت داده است که حتی به نظر می رسد با توجه بی مبالاتی ایشان در اظهارات نادرست و خلاف واقع، ارزش تکذیب نیز نخواهد داشت؛ اما صرفا جهت تنویر افکار خوانندگان احتمالی مطالب طرح شده توسط ایشان لازم می داند نکاتی را به اختصار بیان نماید.
 
در ادامه این بیانیه به دیدگاه های کارشناسی و واقع بینانه ظریف درباره نتیجه انتخابات آمریکا و دیگر ادعاها و اتهام های مخالفان برجام مبنی بر تلاش دستگاه دیپلماسی کشور برای ارتباط گیری با تیم جدید هیات حاکمه آمریکا اشاره شده است.

*** نگاه قانون به افشای اسناد محرمانه ملی
 
اعتراض مسوولان و شخصیت های برجسته نظام به اظهارنظرهای خلاف واقع کریمی قدوسی بیشتر به دلیل بی توجهی وی به منافع و امنیت ملی و پیگیری اغراض سیاسی و جناحی بود زیرا ویژگی کمیسیون امنیت ملی و اهمیت مسائل مطرح شده در آن به گونه ای است که حتی سخنگوی این کمیسیون نیز از بیان جزئیات برخی جلسه ها خودداری می کند.
 
هر چند «حسن قشقاوی» معاون پارلمانی وزارت امور خارجه دوشنبه ششم دی ماه در حاشیه جلسه علنی اظهار کرد که هنوز درباره شکایت وزارت امور خارجه از کریمی قدوسی تصمیمی گرفته نشده است اما بسیاری خواستار رسیدگی قضایی با این اقدام ضدمنافع ملی هستند.
 
همان روز، «مسعود پزشکیان» نایب رییس اول مجلس در گفت وگو با خبرگزاری «ایسنا» از شکایت نمایندگان از کریمی قدوسی به «هیات نظارت بر رفتار نمایندگان» خبر داد و گفت: جواد کریمی قدوسی به‌منظور پاسخگویی در خصوص انتشار مطالب جلسه وزیر امور خارجه با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و برخی ادعاها در این خصوص از سوی وی، در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان حاضر می‌شود.
 
صرف نظر از حاشیه های سیاسی این رویداد، قانون در برابر افشای اسناد محرمانه سکوت نکرده است. روزنامه «شرق» چهارشنبه هشتم دی ماه در گزارشی با عنوان «اقدام کریمی‌قدوسی از منظر قانون انتشار اسناد محرمانه» به بررسی ابعاد این جرم پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد نام‌برده مرتکب فعلی خلاف قانون از منظر قوانین موجود به‌ویژه «قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی» و نیز «آیین‌نامه طرز نگهداری اسناد سری و محرمانه دولتی» شده است.
 
این گزارش مطابق مواد 2، 3 و 4 قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی، مجازات هایی را برای اقدام نماینده مشهد عنوان کرد و در تشریح ماده 2 این قانون آورد: هر یک از کارکنان سازمان‌های مذکور در ماده یک (ماده مربوط به تعریف اسناد دولتی) که حسب وظیفه مامور حفظ اسناد سری و محرمانه دولتی بوده یا حسب وظیفه اسناد‌ مزبور در اختیار او بوده و آنها را انتشار داده یا افشا نماید یا خارج از حدود وظایف اداری در اختیار دیگران قرار دهد یا به هر نحو، دیگران را از مفاد آنها ‌مطلع سازد، در مورد اسناد سری به حبس جنایی درجه دو از 2 تا 10 سال و در مورد اسناد محرمانه به حبس جنحه‌ای از شش ماه تا سه سال محکوم‌ می‌شود.
 
در مجموع می توان اقدام اخیر مخالفان برجام در انتشار سخنان گزینشی و غیرواقعی منتسب به وزیر امور خارجه را کنشی مغایر با منافع و امنیت ملی با انگیزه های جناحی دانست که به تعبیر برخی مطبوعات و چهره های سیاسی از طریق «گروگان گیری سیاسی»، «تخریب»، «طرح ادعاهای عجیب و غریب»، «اتهام زنی» و ... به وزیر امور خارجه صورت گرفت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان