arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۴۲۳۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۱۳ دی ۱۳۹۵

عامل حمله استانبول همچنان آزاد است/ مهاجم یک داعشی از ترکمنستان یا قرقیزستان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پلیس ترکیه امروز (دوشنبه) با اعلام اینکه عامل حمله کلوب استانبول احتمالا شهروندی از ترکمنستان یا قرقیزستان و مرتبط با داعش است، تاکید کرد که به تلاش‌هایش برای تعقیب عامل حمله سال نو میلادی استانبول که 39 کشته بر جای گذاشت، ادامه می‌دهد.
 
به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، واسیپ شاهین، فرماندار استانبول گفت: عامل این حمله که مسلح به یک مسلسل بوده ابتدا پیش از ورود به این کلوب شبانه "رینا" یک مامور پلیس و یک غیرنظامی را در بیرون آن کشته و بعد وارد کلوب شده و جمعیت حاضر در آن را به شکل بی‌رحمانه‌ای به رگبار بسته است.
 
در همین حال شبکه اسکای نیوز به نقل از برخی رسانه‌های ترکیه اعلام کرد که عامل حمله استانبول یک داعشی بوده است.
 
خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: حدود دو سوم کشته شدگان این حمله خارجی بوده‌اند و نیمی از کسانی که جان خود را از دست داده‌اند عرب هستند.
 
این خبرگزاری گفت: اجساد 25 تبعه خارجی کشته شده در این حلمه امروز به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شود. برخی کشورها مانند هند و بلژیک کشته شدن تبعه‌هایشان را در این حمله تایید کرده‌اند. هنوز هیچ کس مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته و مقامات درباره هویت عامل این حمله یا انگیزه‌هایش سخنی نگفته است.
 
در میان کشتگان این حمله یک زن اسرائیلی 18 ساله، سه هندی، سه لبنانی، زنی با تابعیت دوگانه فرانسوی – تونسی به همراه همسر تونسی‌اش، دو اردنی، یک بلژیکی، یک شهروند کویتی و کانادایی بوده‌اند.
 
یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: یک آمریکایی در میان زخمی‌های این حمله بوده است. همچنین وزیر امور اجتماعی و خانواده ترکیه نیز گفت: شهروندان عربستانی، مراکشی، لبنانی، عراقی و لیبیایی در میان زخمی‌ها هستند.
 
سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گفت: در حال حاضر همچنان عامل حمله متواری است و نیروهای امنیتی ما شروع به عملیات‌های لازم کرده‌اند و اگر خدا بخواهد او در مدت کوتاهی دستگیر خواهد شد. با وجود آنکه رسانه‌ها گفته بودند عامل این حمله لباس بابانوئل پوشیده بود اما نخست وزیر ترکیه این ادعا را رد کرد.
 
بنعالی ییلدیریم، ‌نخست وزیر ترکیه گفت: فرد حمله کننده یک سلاح در کلوب جا گذاشته و با استفاده از آشوب به وجود آمده محل را ترک کرده است.
 
یکسری تصاویر دوربین‌های امنیتی نشان داده‌اند عامل حمله به هنگام کشتن دو نفر در بیرون کلوب شبانه لباس سیاه پوشیده و کوله پشتی داشته است.
 
رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که دو نفری که بیرون کلوب کشته شدند یک افسر پلیس 22 ساله و یک مامور آژانس‌های مسافرتی 47 ساله ترکیه‌ای بوده‌اند.
 
کنسولگری آمریکا در شهر استانبول به شهروندان آمریکایی هشدار داده که تحرکاتشان در این شهر را به حداقل برسانند.
 
در بیانیه این کنسولگری آمده که شهروندان آمریکایی باید هوشیار باشند چون افراط گران به تلاش‌های تهاجمی خود برای دست زدن به حمله در مناطق سکونت شهروندان آمریکایی و خارجی‌ها و جاهایی که آنها رفت و آمد می‌کنند، ادامه می‌دهند.
 
آمریکا گزارش رسانه‌های ترکیه مبنی بر اینکه آژانس‌های امنیتی این کشور پیش از این حمله می‌دانستند که این کلوب در خطر حمله تروریستی قرار دارد را رد کرده است.
 
سفارت آمریکا در آنکارا اعلام کرد: برخلاف شایعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی دولت آمریکا هیچگونه اطلاع قبلی درباره تهدیدات علیه مکان‌های سرگرمی مشخص در ترکیه از جمله کلوب رینا نداشته است.
 
در حال حاضر ترکیه طیف از تهدیدات امنیتی را درنظرگرفته و گروه تروریستی داعش مدعی داشتن گروهک‌هایی در ترکیه شده است.
 
از سوی دیگر ، عبد العزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر در سخنانی که در واکنش به حمله تروریستی اخیر به کلوپی شبانه در استانبول گفت:‌ الجزایر که خود سال‌ها از تروریسم وحشیانه رنج برده،‌ میزان رنج و سختی که مردم ترکیه پس از این حمله متحمل شدند را درک می‌کند.
 
بوتفلیقه در ادامه تاکید کرد که مبارزه با تروریسم باید در اولویت جامعه جهانی قرار گیرد.
 
همچنین رئیس جمهور الجزایر تاکید کرد: این اقدام بی‌رحمانه بار دیگر ثابت کرد که تروریسم به صورتی کورکورانه و بدون قائل شدن تفاوتی تنها برای کشتن انسان‌های بی‌گناه، ایجاد ترس و ناامیدی و اخلال در امنیت کشورها همه را هدف قرار می‌دهد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان