arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۱۷ دی ۱۳۹۵

کری: توافق هسته‌ای اثبات قدرت دیپلماسی بود

وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین روزهای کاری خود بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 دفاع کرد و آن‌را نشان دهنده قدرت دیپلماسی دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین روزهای کاری خود بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 دفاع کرد و آن‌را نشان دهنده قدرت دیپلماسی دانست.

به گزارش انتخاب، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین نشست خبری خود گفت: موضوعی که می‌خواهم به آن اشاره کنم، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است که در واقع اثبات قدرت دیپلماسی بود تا ما بتوانیم بدون جنگ به یک مسئله بین‌المللی رسیدگی کنیم. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه محفاظت کرده است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، کری در ادامه با اشاره به محدودیت‌هایی که برجام بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال کرده است، تصریح کرد: این توافق، سخت‌ترین رژیم بازرسی‌ها را که تاکنون بر سر آن مذاکره شده، ایجاد کرده است. به طور ساده بگویم که ما نمی‌توانستیم به تنهایی هیچکدام از این اقدامات را انجام دهیم. این فرصت به ما اجازه داد تا وارد اقدامی دیپلماتیک و مشترک شویم. نتیجه این است که ما اکنون جهان را در کنار خود داریم. جهان از این توافق حمایت می‌کند. جهان از حقیقتی دفاع می‌کند که بر اساس آن پتانسیل ساخت تسلیحات اتمی در یک منطقه بی ثبات در جهان از بین رفته است. نتیجه این است که اگر ما اهرم خود را حفظ کنیم و به تعهدات خود عمل کنیم، آن‌گاه ما می‌توانیم این موضوع را تضمین کنیم که ایران دلیل و نیازی برای انجام کار مشابهی نداشته باشد.

وی با تکیه بر ادعاهای تکراری و ساختگی غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان افزود: اکنون کاملا روشن و شفاف است که نابود کردن توافق هسته‌ای ما را با دو گزینه بدی که در گذشته با آن مواجه بودیم، روبرو خواهد کرد؛ یک ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای یا جنگ دیگری در خاورمیانه. برجام تمام راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کرده است.

رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا که آخرین روزهای فعالیت خود را سپری می‌کند، تصریح کرد: من لازم است این موضوع را اضافه کنم که ایران با انتخاب خودش این توافق را پذیرفته است. این توافق به خودی خود این کار را نکرده، بلکه پایبندی ایران به توافق این کار را انجام داده است. این یک توافق بوده و ایران به مفاد توافق پایبند بوده است. برای حصول یک توافق به دو طرف نیاز است و در برجام ما گروه 1+5 را داشتیم که این نتایج را در پی داشت.

کری در بخش دیگری از این نشست خبری به موضوع جنگ سوریه اشاره و تاکید کرد که تنها راه پایان دادن به خشونت در سوریه، اتحاد مردم این کشور و بازسازی آن راه‌حل سیاسی است تا سرانجام صلح به این کشور بازگردد.

وی با بیان این‌که واشنگتن از هرگونه تلاش برای برقراری صلح در سوریه حمایت می‌کند، گفت: ما از تلاش‌های روسیه، ایران و ترکیه برای مذاکره پشتیبانی می‌کنیم و به‌طور مرتب با وزیران امور خارجه روسیه و ترکیه درباره این روند گفت‌وگو کرده‌ایم.

مقامات آمریکا در حالی ادعاهای خود علیه برنامه هسته‌ای گذشته کشورمان را تکرار می‌کنند که ایران همواره ضمن رد این ادعاهای بی‌اساس تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای کشورمان ماهیت کاملا صلح‌آمیز داشته و دارد و تسلیحات هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی تهران ندارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نیز وظیفه نظارت بر برنامه هسته‌ای کشورمان را بر عهده دارد، به‌طور مکرر در گزارشات خود تایید کرده که هیچ شواهدی دال بر وجود انحراف در مواد و فعالیت‌های هسته‌ای وجود ندارد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان