arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۵۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۵

برجام؛ تبلور دیپلماسی هوشمندانه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه مردم سالاری با درج گزارشی نوشت: توانایی حل و فصل مسائل بین‌المللی به وسیله دیپلماسی تا این حد حائز اهمیت است که هر کشور می‌کوشد در مذاکرات خود با‌تجربه‌ترین و قوی‌ترین دیپلمات‌های خود را به کار گیرد تا بتواند با کمترین هزینه خواست کشور متبوع خود را پیش برده و شانس به وجود آمدن هرگونه جدال را با کشوری دیگر یا جامعه بین‌الملل تا حد امکان کاهش دهد.
 
به گزارش انتخاب، در ادامه می خوانیم: همین موضوع سبب می‌شود تا کشورهای شرکت کننده در مذاکرات هسته‌ای، این توافق را دستاوردی ارزشمند نامیده و در آستانه روی کار آمدن دولت جدید آمریکا در اظهارنظرها و بیانیه‌هایی بر ادامه روند اجرای این توافقنامه تاکید داشته باشند.
 
حمید بعیدی‌نژاد در حالی اهمیت دیپلماسی را در آخرین یادداشت خود تشریح کرده است که روزهای منتهی به اولین سالگرد اجرایی شدن برجام را سپری می‌کنیم. توافقی که جان کری رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا در آخرین نشست خبری خود در این سمت از آن با عنوان «اثبات قدرت دیپلماسی» نام برده است.
 
سفیر کشورمان در انگلستان و عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای به بهانه انتخاب مسئول تیم مذاکراتی انگلیس در مذاکرات خروج این کشور از اتحادیه اروپا در یادداشتی در تلگرام خود در اهمیت دیپلماسی نوشت: در این ایام به طور روزانه در انگلیس بحث‌های مفصلی در خصوص نقش تعیین کننده و تاریخی دیپلمات‌ها در مذاکرات سرنوشت ساز کشور و بسته بودن دست سیاستمداران حتی در کشوری مثل انگلیس در انتخاب فرد مناسبی که تجربه مذاکره دیپلماتیک و دانش مربوطه را هر دو در خود جمع کرده باشد در جریان است. حتی نخست وزیر نروژ از اینکه انگلیس هم از فقدان تیمی ‌با تجربه در خصوص مذاکرات تجاری و حقوقی با اتحادیه اروپا رنج می‌برد ابراز نگرانی می‌کند.
 
اولین سالگرد اجرایی شدن برجام همچنین مصادف شده است با روزهای پایانی دولت باراک اوباما که تیم دیپلماسی دولت او مهمترین طرف مذاکره‌کننده در توافق هسته‌ای بود، توافقی که از آن به عنوان یکی از دستاوردهای دولت اوباما در ایالت متحده یاد می‌شود. جان کری رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا در آخرین نشست خبری خود توافق هسته‌ای را اثبات قدرت دیپلماسی نامید. کری در بخشی از صحبت‌های خود همچنین خاطر نشان کرد ایران به انتخاب خودش این توافق را پذیرفته است و تا کنون به مواد این توافق پایبند بوده.
 
کری در این سخنرانی ضمن آنکه از توافق هسته‌ای ‌ایران و 1+5 با عنوان اثبات قدرت دیپلماسی نام برد تا بتوان به واسطه آن بدون جنگ به یک مسئله بین‌المللی رسیدگی کرد اما مجددا ادعاهایی را در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد و مدعی شد برجام تمام راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کرده است.
 
این در حالی است که ایران همواره بر ماهیت صلح‌آمیز فعالیت هسته‌ای خود تاکید کرده و هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را مغایر آموزه‌های دین اسلام دانسته‌ است. اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز در پیام خداحافظی از کابینه دولت به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژانویه 2016 اجرایی شد اشاره کرد و آن را از دستاوردهای باراک اوباما در دوران ریاست جمهوری‌اش توصیف کرد.
 
روسیه نیز به عنوان یکی از طرف‌های مهم مذاکرات هسته‌ای در آستانه سالگرد این توافق تاریخی بر آن شده است تا نشستی را با هدف بررسی ابعاد این توافق برگزار کند. مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو ضمن اعلام این خبر در کانال تلگرامش از نامگذاری این نشست با عنوان«یک سال روند اجرایی برجام؛ دستاوردها و چشم‌‌اندازهای توسعه پایدار» خبر داد. وی افزود این نشست اواسط ماه جاری در یکی از ساختمان‌های سازمان ملل برگزار خواهد شد و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و آنتون خلاپکوف مدیر مرکز مطالعات انرژی و امنیت روسیه از سخنرانان این نشست هستند.
 
بعیدی‌نژاد در پایان یادداشت خود می‌نویسد: این نوع تحولات بار دیگر به ما ثابت می‌کنند که در دنیای پر چالش امروز دیپلماسی جایگاهی مهمتر و نقشی روزافزون در تعیین سرنوشت آینده کشور‌ها و ملت‌ها پیدا کرده است. در کنار عوامل قدرت سخت که از منابع مهم قدرت ملی محسوب می‌شوند، دیپلماسی کماکان بزرگ‌ترین نقطه تبلور و قوی‌ترین عامل قدرت نرم شناخته می‌شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان