arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۵۷۹۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۲ - ۲۰ دی ۱۳۹۵

روایت «یو اس ای تودی» از هوشمندی آیت الله هاشمی / او معمار برنامه هسته ای ایران بود

آیت الله هاشمی رفسنجانی سیاست مدار هوشمند و بازمانده از انقلاب ایران روز گذشته در سن 82 سالگی درگذشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ یو اس ای تودی نوشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی سیاست مدار هوشمند و بازمانده از انقلاب ایران روز گذشته در سن 82 سالگی درگذشت.

به گزارش «انتخاب»، آیت الله هاشمی به حرکت های زیرکانه معروف بود . او یکی از رهبران مبارزان قبل از انقلاب و یک جنگجو در سیاست داخلی بود.

در انتخابات سال 2013 به طور شگفت آوری حسن روحانی، یار آیت الله هاشمی به ریاست جمهوری رسید و این اتفاق به رییس جمهور اسبق فرصت داد که نقش پشت پرده را در اقدامات اصلاح طلبانه روحانی بر عهده بگیرد. توافق هسته ای یکی از این اقدامات است.

پیروزی روحانی یکی دیگر از موفقیت های هاشمی در سیاست بود. بعد از سالهای ریاست جمهوری احمدی نژاد با انتخاب روحانی نفوذ هاشمی کم کم تقویت شد.

رفسنجانی یار نزدیک آیت الله {امام} خمینی در انقلاب 1979 بود و دو دوره ریاست جمهوری را تچربه کرده است. در دوران ریاست جمهوری او ایران تغییرات زیادی را تجربه کرد. در آن زمان کشور درگیر بازسازی بعد از جنگ بود و بسیاری از آزادی ها را در عرصه فیلم و رسانه وارد سیاست ایران کرد.

او عامل اصلی پیشرفت و معمار برنامه های هسته ای بود و در مذاکراتی که با روسیه داشت توافق ساخت راکتور هسته ای بوشهر را با این کشور به امضا رساند. این توافق در نهایت در سال 2011 بعد از مدتها تاخیر اجرایی شد. 


نظرات بینندگان