arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۲۱ دی ۱۳۹۵

جام جهانی فوتبال از سال 2026 با حضور 48 تیم برگزار می شود

فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) با پیشنهاد جیانی اینفانتینو، برای افزایش تعداد تیم های حاضر در جام جهانی فوتبال از 32 تیم به 48 در جام جهانی 2026 موافقت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) با پیشنهاد جیانی اینفانتینو، برای افزایش تعداد تیم های حاضر در جام جهانی فوتبال از 32 تیم به 48 در جام جهانی 2026 موافقت کرد.

به گزارش انتخاب، شبکه خبری فرانس 24 درخبری فوری اعلام کرد که فیفا تعداد تیم های حاضر در جام جهانی را از 32 تیم به 48 تیم تا جام جهانی 2026 افزایش داده است.
 
ساختار کنونی جام جهانی فوتبال که با حضور 32 تیم برگزار می شود، از سال 1998 موفق و پرسود و محبوب بوده است. جام های جهانی 2018 و 2022 نیز قرار است با حضور 32 تیم و به همان شکل قبلی برگزار شوند.
 
جیانی اینفانتیو رئیس فیفا پیش از این گفته بود: افزایش 16 سهمیه ای جام جهانی که بیشترین افزایش مربوط به آفریقا و آسیا خواهد بود، با حمایت اکثر 211 فدراسیون عضو فیفا روبرو شده است.
 
براین اساس، وعده افزایش بودجه فدراسیون ها، ‌با توجه به افزایش 20 درصدی حق پخش تلویزیونی توسط شبکه های تلویزیونی و حامیان مالی تحقق می یابد.
 
اینفانتیو دو هفته پیش گفت: جام جهانی 48 تیمی بیشترین جذابیت و موفقیت را خواهد داشت، چون هر مسابقه ای مهم است. مسائل مالی یا درآمد و هزینه نباید انگیزه این تصمیم باشد، بلکه توسعه و تقویت فوتبال در سراسر دنیا باید موثر باشد.
 
اینفانتیو قبل از انتخاب خود به ریاست فیفا در فوریه گذشته، وعده افزایش تعداد تیم ها در جام جهانی و افزایش بودجه فدراسیون ها را مطرح کرده بود.
 
فیفا 5.5 میلیارد دلار درآمد را برای جام جهانی 2018 روسیه پیش بینی کرده است، این در حالی است که از میان 34 حامی مالی فیفا 25 حامی هنوز مشخص نشده اند. این سند تحقیقاتی درآمد حاصل از تورنمنت 48 تیمی را 6.5 میلیارد دلار پیش بینی کرده است. در این تورنمنت تیم ها در 16 گروه سه تیمی به رقابت می پردازند و دو تیم برتر هر گروه به مرحله حذفی شامل 32 تیم صعود می کنند. تمامی 80 مسابقه نیز در زمان مقرر برگزار خواهند شد.
 
فیفا پیش بینی کرده است هزینه برگزاری جام جهانی در 16 گروه سه تیمی از 2 میلیارد دلار به 2.3 میلیارد دلار افزایش می یابد که حاکی از افزایش سود بالقوه 640 میلیون دلاری این جام است.
 
هر چند برگزاری جام جهانی در 16 گروه سه تیمی نیازمند حداکثر 12 ورزشگاه است، اما تقاضا برای اردوهای تمرینی و هتل در کشور میزبان بیانگر آن است که فیفا برای جام 2026 بدنبال میزبانی با ظرفیت های موجود آن است.
 
پیشنهاد میزبانی از میان دو یا سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک گزینه مطلوبی محسوب می شود. رقابت برای کسب میزبانی طی هفته های آینده آغاز می شود.
 
اینفانتینو سال گذشته در کارزار انتخاباتی خود وعده جام جهانی 40 تیمی را مطرح کرد که به صورت هشت گروه پنج تیمی یا 10 گروه چهار تیمی برگزار خواهد شد. اما هیچ یک از این پیشنهادها در اجلاس های اخیر فدراسیون های فیفا رای دهندگان را تحت تاثیر قرار نداد.
 
وقتی رئیس فیفا اولین بار پیشنهاد حضور 48 تیم را در جام جهانی مطرح کرد، شامل برگزاری یک دور پلی آف می شد. براساس این طرح 16 برنده پلی آف به 16 تیم مرحله گروهی اضافه می شوند و جام با حضور 32 تیم ادامه می یابد.
 
اعضای فیفا به طرح پلی آف و بازگشت تیم ها به کشور خود قبل از شروع جام جهانی واقعی تمایلی نشان نداده اند. علاوه برآن در این شیوه جام در 39 روز برگزار می شود.
 
آفریقا و آسیا می توانند برندگان اصلی طرح افزایش تعداد تیم ها در جام جهانی باشند و فیفا امیدوار است که تیم های جدید شامل ایسلند، ولز و کاستاریکا که در تورنمنت های اخیر عملکرد درخشانی داشته اند، در این جام شرکت کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان