arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۵

احتمال خود ترمیمی دندان‌ها!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحقیقات جدید از کشف روشی برای خود ترمیمی دندان‌های پوسیده بدون مراجعه به دندان‌پزشک خبر می‌دهد.
 
به گزارش انتخاب، محققان دانشگاه علوم پزشکی کالج سلطنتی لندن با استفاده از دارویی موسوم به تید گلوسیب توانسته‌اند پوسیدگی دندان موش‌ها را بدون استفاده از مواد مصنوعی، ترمیم کنند.
 
بر اساس نتایج این تحقیق استفاده از داروی تیدگلوسیب که برای درمان آلزایمر مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌تواند  سلول‌های بنیادی دندان‌ساز را تحریک و آن‌ها را به ساختن بافت جدید وادار سازند.
 
دکتر پائول شارپی، رئیس گروه محققان می‌گوید زمانی که دندانی آسیب می‌بیند بدن لایه جدیدی تولید می‌کند و از ریشه و تاج دندان محافظت می‌کند ولی این تحرک بدن، برای مقابله با پوسیدگی‌های بزرگ کافی نیست.
 
در این شیوه از سلول‌های بنیادی برای ترمیم بافت زنده دندان که پالپ نام دارد، استفاده می‌شود. سلول‌های بنیادی در این شیوه به سلول‌هایی تبدیل می‌شوند که وظایف خاصی را در بافت دندان بر عهده‌دارند.
 
پالپ نرم داخل دندان دربرگیرنده رگ‌های خونی و اعصاب دندان است و پوسیدگی می‌تواند این بافت زنده را از بین ببرد. در چنین شرایطی معمولاً بیماران تحت درمان ریشه دندان یا عصب‌کشی قرار می‌گیرند و درنهایت دندان خود را از دست می‌دهند.
 
شارپی و همکارانش در این تحقیقات با استفاده از نوعی اسفنج قابل‌جذب از جنس کلاژن مقدار مناسبی از داروی تیدگلوسیب را روی سوارخ‌های ایجادشده روی دندان موش قراردادند. پس از شش هفته اسفنج کاملاً جذب‌شده و بافت جدید دندان جایگزین آن شد.
 
شارپی افزود: «دندان‌ها توانایی محدودی برای ترمیم خود با استفاده از سلول‌های بنیادی دارند اما با تجویز این دارو روند ترمیم طبیعی دندان‌ها به میزان قابل‌توجهی تقویت می‌شود.»
 
ترمیم دندان با استفاده از این شیوه به معنای حفظ ساختار و بافت طبیعی آن است.
نظرات بینندگان