arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۵

تلاش برای ضربه فنی کردن رئیس جمهور روس‌گرا

به نظر می رسد تلاش مخالفان رئیس جمهور منتخب آمریکا برای ناکام گذاشتن او در راه رسیدن به کاخ سفید رنگ و بوی تندتر و جدی تری به خود گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نظر می رسد تلاش مخالفان رئیس جمهور منتخب آمریکا برای ناکام گذاشتن او در راه رسیدن به کاخ سفید رنگ و بوی تندتر و جدی تری به خود گرفته است.
 
به گزارش انتخاب، در روزهای اخیر موج افشاگری ها و ارتباطات پنهانی رئیس جمهوری جدید آمریکا با روسیه در حال تبدیل شدن به یک موضوع ایدئولوژیک است، تکنیکی که در دهه های گذشته رقبای سیاسی برای خارج کردن یکدیگر از گود سیاست و قدرت علیه هم به کار می گرفتند.
 
اکنون حزب دموکرات و حتی برخی از چهره های سرشناس جمهوریخواه در حال متهم کردن دونالد ترامپ به وابستگی به روسیه، همدستی با یک کشور بیگانه و دشمن علیه یک حزب داخلی و نهایتا بیان خیانت کار بودن و به استیضاح کشیدن او بعد از راه یابی به کاخ سفید هستند.
 
در این مرحله نبردهای سیاسی آمریکا اشکال عجیبی کسب می‌کند. بخش محسوس نخبگان آمریکایی رئیس‌جمهور منتخب را پذیرفته ولی با او کنار نیامده است. بنظر می‌رسد مقابله با ارباب جدید کاخ سفید از اولین روز ریاست جمهوری وی فوق العاده شدید خواهد بود.  
بی تردید هفته بعد زمانیکه اوباما قدرت و کاخ سفید را تحویل ترامپ می دهد همچنان روسيه در کانون بحث سیاسی آینده در آمریکا خواهد بود.
 
همچنین بکار گرفتن اقدامات مختلف علیه مسکو به منظور بستن دست دولت جدید مطرح مي‌شود. امروز در جامعه و طبقه سیاسی آمریکا نبرد بر سر نقش آمریکا طی سال‌های آینده و حتی دهها سال آینده آغاز مي‌شود. ترامپ در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود پیش از ورود به کاخ سفید به برخی از این مسایل اشاره کرد.
 
 ترامپ اعلام می‌کند قصد دارد از مأموریت تغییر جهان که پس از سال 1992 در سیاست خارجی ایالات متحده مطرح بود روگردان شود. نبرد بین مخالفان و حامیان این مأموریت همیشه بخشی از بحث سیاست خارجی آمریکا بوده است. تمایل ترامپ به دور شدن از این مأموریت به معنی اتمام دوران سلطه مدل لیبرال است. بنظر میرسد درک این واقعیت به زمان نیاز داشته و از قرار خیلی دردناک خواهد بود.
 
اوضاع پیرامون دخالت احتمالی هکرهای روسيه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فعلاً طبق سناریوی "مناسب" برای دونالد ترامپ پیش می‌رود.  گزارش های تازه ای از ارتباطات او با روسیه منتشر شده است. حتی پای سرویس های جاسوسی انگلستان نیز به این پرونده باز شده و آنها نیز ادعاهایی در این خصوص مطرح کرده اند.
 
تازه ترین اتهام این است که روس ها همه زندگی او را در چندسال گذشته زیر نظر داشته اند و به اندازه کافی و لازم از او اسناد شرم اوری در اخیتار دارند که بتوانند از او باج بگیرند. با این همه مقامات ارشد اف.بی.آی اعلام کرده اند نشانه‌های هماهنگی اقدامات مسکو با ترامپ یا ستاد وی مشاهده نشده، شواهد دستکاری در فهرست رأی دهندگان در ایالات دودل پیدا نشده و لذا نمی‌شود نتایج انتخابات را زیر سئوال برد.
 
نکته دیگر وعده های انتخاباتی ترامپ است. ترامپ روز بعد از انتشار گزارش اعلام کرد روابط حسنه با روسيه خوب است. فقط یک احمق فکر می‌کند که روابط خوب با روسيه بد خواهد بود. آمریکا بدون این هم مشکل کافی دارد. هرچند رئیس جمهور منتخب از نفی کامل اتهامات وارده به مسکو خودداری کرد. وی گفت روسيه، چین و دیگر کشورها پیوسته برای رخنه به سامانه‌های اطلاعاتی آمریکا تلاش می‌کنند. برغم اینکه ترامپ می‌تواند بطور نمایشی برخی از مجازاتهای روسيه را برطرف کند این سوال جدی است که او تا چه حد می تواند روابط آمریکا با روسیه را بهبود ببخشد.
 
درهمین حال باید دید کنگره که از قضا از هم حزبی های او هستند در خصوص گزارش های اخیر سرویس های اطلاعاتی چه واکنشی نشان خواهند داد و نیز اینکه آیا کنگره برای جلوگیری از اقدامات روس گرایانه رئیس‌جمهور تلاش می‌کند؟ یک سناتور دموکرات قصد دارد طی روزهای آینده لایحه‌ای در مورد مجازاتهای جدید روسيه به کنگره پیشنهاد کند. هرچند بخش اعظم جمهوریخواهان خوشحال از کنترل هر دو تالار کنگره و کاخ سفید مایل نخواهد بود با رئیس‌جمهور بخاطر مجازاتهای روسيه دعوا کند.
نظرات بینندگان