arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۲۵ دی ۱۳۹۵

فیلم/ آیت الله هاشمی : در ترور منصور هیچ نقشی نداشتم/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی: آیت‌الله هاشمی‌ پیش از ارتحال نقش داشتن در ترور حسنعلی منصور را رد کرد

مرکز اسناد انقلاب اسلامی به منظور صیانت از تاریخ انقلاب اسلامی بخشی از گفت‌وگوی اختصاصی با آیت الله هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد که در این گفت‌وگو وی به صراحت می‌گوید برای ترور منصور من اسلحه‌ای نداده‌ام.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



مرکز اسناد انقلاب اسلامی به منظور صیانت از تاریخ انقلاب اسلامی بخشی از گفت‌وگوی اختصاصی با آیت الله هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد که در این گفت‌وگو وی به صراحت می‌گوید برای ترور منصور من اسلحه‌ای نداده‌ام.

بر اساس این گزارش، مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای حواشی روزهای گذشته در رابطه با مساله ترور حسنعلی منصور و نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی برای تأمین اسلحه مورد نیاز هیئت‌های موتلفه اسلامی به منظور حفاظت و صیانت از تاریخ انقلاب بخشی از خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به صورت اختصاصی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است، منتشر کرد.

این مرکز افزوده که سایر مستندات مربوط به این واقعه تاریخی نیز در روزهای اخیر از طریق پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر خواهد شد.

هاشمی در این مصاحبه می گوید: علی القاعده آن ایام، فتوایی بوده. آن موقع بدون اجازه کاری نمی کردند. بالاخره قتل نفس هست. مبارزه روحانیت واقعا در معیارهای دینی بود. نمی خواستیم کاری کنیم که خدا راضی نباشد. حالا کسانی که خودشان مجتهد بودند حتما می کردند با نظر خودشان. اما آنهایی که مجتهد نبودند طبعا از دیگران اجازه می گرفتند.

آن موقع های برخی می آمدند پیش امام برای فتوا گرفتن برای زدن شاه که آیا اجازه دارم می ترورش کنم. مثلا افسری می آمد که من می توانم در حین سلام نظامی به شاه،‌او را ترور کنم. امام اجازه ندادند. البته امام  برخی اوقات می گفتن اینایی که میان می پرسند، اگر خودشون اهل این کار بودن، نمیومدن سوال کنن

در این مورد هم (ترور منصور) چیزای مختلفی نقل شده. من در جریان فتوا نبودم. فقط وقتی برای بازجویی بردن مرا، رییس ساواک تهران مرد خشنی بود، که قبل از انقلاب مرد، برای شروع بازجویی امد روی اتاف و از روی کاغذ چند اتهام برای من می خواند. مثلا تو می خواستی تیمسار نصیری رو ترور کنی. تو پول می دادی به خانواده های زندانیان. یکی دیگه هم این بود که تو فتوای قتل منصور رو از آت الله میلانی گرفتی. بیخود بود. می خواست مرا بترساند. 

در مورد اسلحه هم درست نیست که من از مرحوم تولیت گرفتم و دادم به اینها. این گروه مسلح موتلفه خودشان اسلحه داشتند. اینوطر نیست که یک اسلحه بوده که ما داده باشیم.آن موقع تیتر زدند منصور با اسلحه نواب صفوی ترور شد. من نمی دانم اسلحه رو از کی گرفتند
نظرات بینندگان