arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۷۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۲۶ دی ۱۳۹۵

عراقچی: ایران پیروز نبرد اراده ها/آمریکا قادر به کنار گذاشتن برجام نیست

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ایران را در مذاکرات هسته ای پیروز نبرد اراده ها معرفی کرد و گفت: آنها می گفتند سیاست غنی سازی صفر و ما می گفتیم یک روز هم غنی سازی را تعلیق نمی کنیم و تاریخ قضاوت می کند که چه کسی در این نبرد بزرگ پیروز شد و غنی سازی خود را تحمیل کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ایران را در مذاکرات هسته ای پیروز نبرد اراده ها معرفی کرد و گفت: آنها می گفتند سیاست غنی سازی صفر و ما می گفتیم یک روز هم غنی سازی را تعلیق نمی کنیم و تاریخ قضاوت می کند که چه کسی در این نبرد بزرگ پیروز شد و غنی سازی خود را تحمیل کرد.
 
به گزارش انتخاب، سید عباس عراقچی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت نخستین سالگرد اجرایی شدن برجام به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت و دستاوردهای این توافق را تشریح کرد.
 
**هیچ مذاکره مجددی در کار نخواهد بود/اگر ترامپ برجام را پاره کند، ما آتش می زنیم
عراقچی در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات ایران و آمریکا در حاشیه کمیسیون مشترک و احتمال برگزاری مذاکرات بیشتر با آمریکایی ها اظهار داشت: ما جز در بعضی از مسایل فنی اجرای برجام مذاکره ای با آمریکایی ها نداریم و مذاکرات با آمریکا مدتهاست متوقف شده است.
 
وی افزود: اگر جایی مساله ای مربوط به اجرای برجام و مباحثی مثل مبادلات بانکی وجود داشته باشد را پیگیری می کنیم ولی بیش از این در خصوص هیچ موضوعی حتی درباره برجام مذاکره نداریم.
 
معاون وزیر امور خارجه گفت: روز دوشنبه و قبل از کمیسیون مشترک، مذاکرات دوجانبه ای درباره نقض برجام داشتیم که این هم طبق مکانیسم برجام است که باید نشست دوجانبه و بعد گروه همکاری و در نهایت کمیسیون مشترک برگزار شود.
 
عراقچی در خصوص احتمال عدم اجرای تعهدات آمریکا در دولت جدید ادامه داد: بارها گفته شد که برجام برای کشورهایی که به آن ملحق شده اند، تعهد بین المللی است و تعهد دوجانبه بین ما و آمریکا و هیچ کشور دیگری نبود.
 
وی گفت: برجام توافقی چند جانبه بین ایران و 6 کشور و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات بود و تعهدی که وجود دارد، تعهدی بین المللی است.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد:اینکه رییس جمهوری آمریکا تصمیم بگیرد برجام را کنار بگذارد، تصمیم خودش است ولی پای تبعات آن هم باید بایستد؛ ما مذاکره مجددی نکردیم و نخواهیم کرد.
 
عراقچی افزود: برجام خاتمه یافته است و اگر آقای ترامپ تصمیم بگیرد برجام را پاره کند، انتخاب ایشان است و عکس العمل ما روشن است و همانطور که گفته ایم اگر آنها برجام را پاره کنند، این سمت هم آن را آتش خواهد زد.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرد: هیچ مذاکره مجددی در کار نخواهد بود وبرجام به هیچ وجه باز نخواهد بود.
 
**برجام باید با حسن نیت اجرا شود؛ مفهوم سختگیرانه در برجام قایل نیستیم
عراقچی در خصوص برخی اظهار نظرها و توصیه های مخالفین برجام به ترامپ برای اجرای سختگیرانه برجام اظهارداشت: ما مفهومی به عنوان اجرای سختگیرانه برجام قائل نیستیم، در برجام آمده است اجرای همراه با حسن نیت و با صراحت ذکر شده است که طرفین متعهد می شوند برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کنند و از هر اقدامی بر خلاف متن و روح برجام و هر اقدامی که اجرای موفقیت آمیز برجام را خدشه دار کنند، خودداری کنند واین جزو تعهدات آمریکاست.
 
وی تصریح کرد: اینکه ترامپ بین برجام و غیر برجام انتخاب کند، تبعاتش را خواهد دید. اینکه بخواهند برجام را به شکلی اجرا کنند که فضای سازنده لازم برای اجرای آن وجود نداشته باشد، حرکتی خلاف برجام و نقض برجام است.
 
**مذاکرات سیاسی هسته ای با آمریکا تمام شده است
معاون وزیر امور خارجه درپاسخ به این سوال که آیا ما با دولت بعدی آمریکا تماسی نخواهم داشت، گفت:من به عنوان تیم مذاکره کنده هسته ای می گویم که مذاکرات هسته ای با آمریکا تمام شده است و بیشتر از این مذاکره ای نداریم. در حوزه اجرا ممکن است در سطح فنی مذاکراتی انجام شود، ولی مذاکرات سیاسی تمام شده است. نه با دولت فعلی و نه دولت آینده وارد مذاکره نشدیم و نخواهیم شد مگر اینکه دستورات تغییر کند که الان چشم اندازی در این زمینه نیست.
 
عراقچی خاطرنشان کرد: از دید ما برجام تمام شده است و موانعی که بر سر اقتصاد ایران وجود داشت و باید برداشته می شد برداشته شده است و باید مراقب سنگ اندازی ها باشیم که از دید ما تحمل نخواهد شد؛ تعهداتی را که در برجام قبول کرده اند باید اجرا کنند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم حسن نیت و سنگ اندازی آمریکایی در اجرای برجام و دستور رییس جمهوری به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی در قبال نقض برجام و آینده برجام گفت: طبییع است هیچ اعتمادی به آنها نبوده است. در برجام قید شده که باید در فضای سازنده و با حسن نیت اجرا شود برای اینکه جلوی حرکات شیطنت آمیز گرفته شود.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: خیلی ها در آمریکا برجام را توافق نامطلوب می دانند و همچنان معتقدند سیاست آمریکا باید سیاست غنی سازی صفر باشد سیاستی که سالها دنبال کردند و بالاخره کوتاه آمدند.
 
عراقچی تاکید کرد: باید در تاریخ ثبت شود به عنوان یک نبرد اراده ها بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا. آنها می گفتند سیاست غنی سازی صفر و ما می گفتیم یک روز هم غنی سازی را تعلیق نمی کنیم و تاریخ قضاوت می کند که چه کسی در این برد بزرگ پیروز شد و غنی سازی خود را تحمیل کرد؛ طرف مقابل سیاست غنی سازی صفر را کنار گذاشت و همه قطعنامه های شورای امنیت را بدون یک روز اجرا کنار گذاشت.
 
وی با بیان اینکه همین ها باعث شده دولت اوباما زیر فشار و انتقاد است، اظهارداشت:حرکت خردمندانه جمهوری اسلامی در طول مذاکرات و بعد از برجام و بسته شدن پرونده پی. ام. دی و کنار رفتن ادعاها علیه ایران، شرایطی ایجاد کرده که دیگر کسی نمی تواند با جمهوری اسلامی ایران همانند سابق رفتار کنند .
 
معاون وزیر امور خارجه اظهار کرد: وقتی که مشاهده می کنیم وزیر دفاع آمریکا موضعی که می گیرد متفاوت است با موضعی که ترامپ گرفته است؛ وزیر خارجه جدیدی که در مجلس پاسخگو هست هم می گوید باید برجام را بررسی کاملی بکنیم و بازبینی برجام نداریم؛ گفته باید در آمریکا بررسی کاملی انجام دهیم و ببینیم منافع و مضار آن چیست.
 
عراقچی تصریح کرد: برجام از دید ما واقعیت تثبیت شده است و برداشت بسیاری از تحلیلگران همین است. دولت جدید آمریکا هم قادر به کنار گذاشتن آن نیست.
 
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرد:اما اگر چنین تصمیم بگیرند با ضرس قاطع می گویم آماده همه شرایط هستیم. هم برنامه هسته ای ما برگشت پذیر است و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل وجود دارد که در همان دوره زمانی که مجلس مشخص کرده برنامه ما بلافاصله به بعضی از نقاطی که قبلا قرار داشت، برگردد.
عراقچی افزود: در حوزه تحریم ها به شدت وضع ایران فرق کرده؛ گشایش هایی که ایجاد شده و کالاهایی که وارد شده شرایط ایران به طور کامل فرق کرده است. دیگر کسی نمی تواند ایران را به عنوان تهدید معرفی کد و آژانس حقانیت ایران را اثبات کرد، بنابراین کاملا اوضاع فرق کرده است.
 
**برجام الگوی هیچ موضوع دیگری نیست
معاون وزیرامور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برجام می تواند الگویی برای حل مناقشات منطقه ای باشد، گفت: معتقدیم برجام الگوی هیچ چیز دیگری نیست. برجام توافقی بین ایران و 1+5 در موضع هسته ای انجام شد و الگویی برای بقیه موضوعات نخواهد بود چون ویژگی های خاص خود را دارد اما رویکردهایی که در برجام به کار گرفته شد می تواند در بقیه بحران ها به کار گرفته شود ولی برجام خودش الگو نخواهد بود.
 
**مدرنیزه کردن راکتور اراک به خوبی پیش می رود
عراقچی در پاسخ به سوال دیگر درباره مدرن سازی راکتور اراک و قیمت ارائه شده از سوی چینی ها اظهارداشت:آقای کمالوندی فرمودند که در یکی از قراردادها با چینی ها در مورد قیمت صبحت می کنند و قیمت کمی زیاد است.
 
وی اضافه کرد: کاری به ماهیت قضیه ندارم اما پیامی در آن نهفته است و اینکه همکاری ما با چین و بقیه اعضا در مدرنیزه کردن راکتور اراک آن قدر خوب پیش می رود که دعوا به قیمت رسیده است.
 
معاون وزیر امور خارجه افزود: ما اگر همه قبول داریم قیمت کم و زیاد است بنابراین کارها خوب پیش می رود. دوستان ما در سازمان انرژی اتمی مذاکرات خوبی را هدایت کردند؛ خیلی از موانعی که وجود داشت رفع شده و طراحی ها صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه پروژه مدرنیزه کردن اراک متعلق به ایران است و مجری هم ایران است؛ خود ما هم طراحی و هم اجرا می کنیم، اظهارداشت: آنچه که به 1+5 مربوط می شود، تایید گواهینامه های بین المللی است مبنی بر صحت این راکتور و کمک به ساخت و تامین تجهیزات و مشاوره است.
 
**توضیحی بر لغو یک برنامه تلویزیونی
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوالی درباره اقدام روز گذشته صدا و سیما مبنی بر دعوت از وی برای حضور در یک برنامه تلویزیونی و بعد لغو این دعوت گفت: وقتی که از کمیسیون مشترک برگشتم روز چهارشنبه شب حداقل سه شبکه با من تماس گرفتند برای اینکه در یک جلسه ای برای گفت و گو حاضر شوم.
عراقچی افزود: با یکی از شبکه ها توافق کردیم، خود آنها پیشنهاد کردند گزارش کمیسیون مشترک را در سالگرد اجرای برجام ارائه کنید و گفتند فقط شماهستید و ما مهمان دیگر نداریم. دیروز ظهر تماس گرفتند نه شرایط عوض شده و گفتند فلانی تنها نیاید.
وی با بیان اینکه اصلا چیز خیلی پیچیده ای نبود، اظهارداشت: سازمان قراری با من گذاشت و بعد هم دبه کرد؛ خیلی چیز مهمی نیست. خیلی وارد نمی شوم مهم این بود صحبت ها گفته شود البته اگر در صدا و سیما برای جمع بزرگتر گفته می شد شاید بهتر بود. فکر نمی کنم در هیچ جای دنیا دیپلمات و مقام رسمی برای گزارش کار حاضر شود و بعد در کنار وی یک منتقد بنشانیم.
 
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه مشکلی برای مناظره و نشست با منتقدین نداریم، گفت:خیلی از شما می دانید و در جلساتی بودید که با منتقدین و غیر منتقدین حضور داشتیم و در جلسات خصوصی خیلی از منتقدین را به وزارت خارجه دعوت کردیم.
 
عراقچی گفت: همان موقع که رهبری فرمودند منتقدین نظراتشان شنیده شود؛ وزارت خارجه جلسات متعددی داشت. بعضی از آقایان البته هیچ وقت تشریف نیاوردند؛ خیلی های دیگر آمدند و ما از نظرات آنها هم استفاده کردیم.
 
وی ادامه داد: ولی وقتی شما یک سربازتان در میدان برمی گردد، بخواهد گزارش دهد؛ منتقد کنار وی بنشانید خیلی کار قشنگی نیست. به من گفته بوند تنهاهستید، بعد گفتند تصمیم عوض شده است.
 
 
**توقف آیسا تعهد برجامی آمریکاست و باید ادامه دهد
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره قول شفاهی آمریکایی ها در کمیسیون مشترک برای لغو تحریمها اظهارداشت: آمریکایی ها اجرای قانون ایسا را به خاطر برجام متوقف کرده بودند، وقتی کنگره آن را تمدید کرد بلافاصله متوقف کردند و از نظر قوانین آمریکا با دستور رییس جمهوری آمریکا که به وزیر خارجه تفویض شده، قانون ایسا متوقف و بلااثر است.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بحث قول نبود، آنها در عمل قانون را متوقف کردند؛ طبق برجام هم متعهد هستند این توقف را ادامه دهند.
 
عراقچی گفت: رییس جمهوری آمریکا متعهد است طبق برجام قوانین تحریم های کنگره مربوط به ایران را متوقف کرده و آن را ادامه دهد و هر جا چه اوباما، چه رییس جمهوری بعدی توقف نکند، نقض فاحش مرتکب شده و اگر باعث برگشت تحریم ها شود، نقض فاحش رخ داده است.
 
وی اظهار کرد: الان نقض فاحش رخ داده نشده است و در اجرا هیچ تحریمی دوباره برنگشته است. قبل از اجرایی شدن برجام و در طول مذاکرات، قریب به 12 میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد شد، طبق قرارداد در ژنو هر ماه 700 میلیون دلار آزاد می شد.
 
این مقام وزارت امور خارجه افزود: بعد از برجام هم همه دارایی های مسدود شده ایران آزاد و در دسترس بانک مرکزی است ، اگر منظور این است که چقدر در دسترس است، همه پولهای ما در دسترس است و جایی نیست که بانک مرکزی گزارش داده باشد پولهایی که قرار بوده آزاد شود آزادنشده باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: دو سه مورد پول های برجام آزاد شده ولی به خاطر مشکلات دیگر مثل روابط دو جانبه و هم طبیعی است که مقداری این کشورها سختشان باشد و یا انتظاراتی دارند؛ اما هیچ پولی در جایی به خاطر برجام مسدود نیست.
 
**گزارش برجام امروز به مجلس ارائه می شود/ نقل و انتقال 26 میلیارد دلار توسط بانک مرکزی
عراقچی با بیان اینکه همه پولهای بانک مرکزی در اختیار آن بانک است، اضافه کرد: در گزارش امروز که به مجلس ارائه می دهیم، در یکسال گذشته بالای 80 هزار ال سی و حواله بانکی و حواله های مختلف را بانک مرکزی جابجا کرده است که مبلغی بالغ بر26 میلیارد دلار است و این نشان می دهد سیستم کار می کند و مانع برجامی وجود ندارد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در باره اعمال تحریم های جدید غیرهسته ای علیه ایران که ممکن است روی برجام تاثیربگذارد گفت: اینکه کنگره آمریکا و یا دولت بعدی آمریکا اقدامی علیه ایران انجام دهد و تحریم جدیدی تصویب بکند و اقدامات خصمانه خود را ادامه دهند، کاملا محتمل است و باید انتظار آن را داشت و اگر نباشد باید تردید کرد.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به تمدید قانون وضعیت اضطراری از سوی اوباما گفت: اتفاقا اگر اوباما این قانون را تمدید نمی کرد باید به برجام مشکوک می شدیم؛ اگر دشمنی را ادامه نمی داد باید مشکوک می شدیم.
 
عراقچی با بیان اینکه برجام فقط یکی از موضوعات بین ایران و 6 کشور را مدیریت و حل و فصل کرده است، تصریح کرد: برجام دلیل بر دوستی ما و آمریکا نیست و نخواهد بود. به واسطه برجام نه با آمریکا دوست و نه شریک شدیم؛ آنها سیاست خصمانه خود را ادامه خواهند داد.
وی اظهارداشت: بعضی دوستان طوری سوال می کنند انگار شایق بودند در اثر برجام همه مشکلات با آمریکا حل شود حالا که حل نشده همه شاکی هستند که خصومت ها ادامه دارد.
این مقام وزارت امور خارجه گفت: باید قدم به قدم با خصومت هایشان مقابله کرد و ما مقابل همه اینها خواهیم ایستاد و سعی می کنیم مشکلات را حل کنیم و موضع کشورهم باید واحد باشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان