arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۲۶ دی ۱۳۹۵
معاون فرهنگی قوه قضاییه:

آن کینه توزی که به نماز میت رهبری شبهه وارد می کند، بداند که رهبری از سر صداقتی که دارند برخی اذکار مستحبی را نخواندند / ایشان آگاهی داشته که خیر نیست این جمله در نماز میت قرائت شود و در صورت اطلاع و خواندن این جمله دروغ گفته‌اند

معاون فرهنگی قوه قضاییه ضمن تسلیت درگذشت یار دیرین امام و رهبری آیت الله هاشمی رفسنجانی پیرامون شبهات پیش آمده مطالبی را در جمع نمازگزاران ستاد قوه قضاییه مطرح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون فرهنگی قوه قضاییه ضمن تسلیت درگذشت یار دیرین امام و رهبری آیت الله هاشمی رفسنجانی پیرامون شبهات پیش آمده مطالبی را در جمع نمازگزاران ستاد قوه قضاییه مطرح کرد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از معاونت فرهنگی قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی با اشاره به فرمایش امام علی (ع) که می فرمایند "خیر الاخوان اقلّهم مصانعة فی النّصیحة"، گفت: درس های عبرت آموزی باید از دو یار دیرین با صداقت یاد گرفت که بهترین دوستان آنانی هستند که هنگام خیرخواهی، دچار تصنع و ظاهرسازی نشوند و حقیقت را آنطور که هست منتقل کنند و از غلو و کم گذاشتن دوری کنند.

معاون دستگاه قضا با بیان اینکه مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی دوستی 59 ساله داشتند، افزود: در این دوستی دیرینه و صادقانه تقریبا می توان ادعا نمود که هیچ کدام از این بزرگواران در مورد دیگری دچار اغراق یا تخریب نشدند و آنچه که درباره یکدیگر بیان می شد اعتقادشان بود، چه در کلام رهبری که می فرمودند هیچ فردی از هاشمی رفسنجانی به ایشان نزدیک‌تر نبوده و نیست چه در پایان دوره ریاست جمهوری و چه اخیراً که بیان فرمودند و از سوی دیگر آقای هاشمی رفسنجانی هم می گفت که رهبری عشق من است. 

به نوشته ایسنا، صادقی ادامه داد: آقای هاشمی در جای دیگری گفته بود که ما دو رفیقیم با یک تفاوت، ایشان در مقام رهبری هست و من در مقام رهروی و شرط صداقت و برادری هم اینچنین است که جایگاه ها نیز حفظ شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آقای هاشمی رفسنجانی این موضوع را بارها بیان کرده و بدان تاکید می کرد که ما هیچ کس بهتر از رهبر عزیزمان را برای هدایت انقلاب سراغ نداریم، از طرفی هم اگر نظر متفاوتی داشت آن را با صراحت بیان می کرد و در همین سال های اخیر نیز اختلاف نظرهای وجود داشت که ما نیز نباید دست به سانسور خود بزنیم.

صادقی با اشاره به اینکه اختلاف نظرها از دوران پس از فتنه بیشتر عیان شد، گفت: آسیب بزرگ جریان فتنه روی خیلی از خوب ها نیز اثر گذاشت و همین باعث شد در این دوستی طولانی تاثیراتی گذاشته شود.

معاون قوه قضاییه با اشاره به پیام تسلیت مقام معظم رهبری اظهار کرد: ایشان صادقانه می فرمایند تمام مسائل دوران های اخیر موجب گسست این دوستی قدیمی نشد و نتوانست آن را به کلی قطع کند که باید گفت متن این پیام بسیار دقیق و صادقانه نگاشته شده است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه رهبری در این پیام تسلیت شان در مقام تجلیل از شخصیت آقای هاشمی هستند، افزود: از این رو رهبری بیان می‌فرمایند که نتوانست در محبت شخصی او نسبت به این حقیر خللی ایجاد کند، برخی از صداهای بیگانه می گویند چرا ایشان خودش را محور قرار داده است و فرمودند محبت او به من کم نشد؟ جواب روشن است چرا که در مقام تجلیل از یار دیرین حسن وی را بیان می کنند و ایشان محبت خود را در صدر پیام اظهار می دارند. جایی که می فرمایند مفارقت وی بسیار سخت و جانکاه است که باز تاکید می کنم در نگارش این پیام ذره ای اغراق نشده است.

صادقی گفت: خناسانی که در پیام آمده است قصد آن را داشتند علاوه بر اینکه در زمان حیات استفاده ابزاری کنند، اکنون نیز از درگذشت ایشان در جهت اهداف خودشان بهره برداری کنند. 
معاون فرهنگی دستگاه قضا با بیان اینکه استفاده ابزاری از فوت آقای هاشمی رفسنجانی در مساله اصل مرگ، رفت و آمدها، محل دفن، امام جماعت و ... مشهود بود، گفت: شاهد بودید که در نمازی که برگزار شد یک جماعت قلیلی از جمعیت میلیونی، قصد داشتند استفاده ابزاری کنند که باید گفت به هر جهت وقتی صد نفر فریاد بزنند صدایشان شنیده می شود.

صادقی با بیان اینکه این تعداد اندک در نماز نیز شرکت نکردند گفت: این افراد قلیل در جلوی درب دانشگاه تهران ایستادند تا نماز تمام شود. گو اینکه اگر بخاطر آقای هاشمی آمده بودند لااقل برای ثوابش در نماز شرکت می کردند، پس صادق نیستند و راست نمی گویند و استفاده ابزاری می کنند.

معاون قوه قضاییه بیان کرد: آن فرد کینه توزی که تا می تواند از هر چیزی دشمنی می آفریند و به نماز رهبری شبهه وارد کرده و می گوید چرا ایشان برخی از اذکار مستحبی را در نماز قرائت نفرمودند و بجایش جملات دیگری خواندند بداند که رهبری جمله "انا لانعلم منه الا خیرا" را بدان جهت نخواندند که از سر صداقتی که دارند و احتمالا اطلاعاتی که در اختیار دارند، آگاهی داشته که خیر نیست این جمله در نماز میت قرائت شود و در صورت اطلاع و خواندن این جمله دروغ گفته‌اند و رهبر عادل نباید دروغ بگویند چونان که بسیاری از بزرگان و مراجع عظام تقلید نیز هنگامی که به فردی شناخت داشته و اطلاعی از وی داشتند این جمله را بیان نمی‌کردند، در عوض طلب غفران فراوان می‌نمودند.

صادقی با اشاره به وحدت پدیده آمده که در کلام آقای هاشمی رفسنجانی هم بارها دیده می شد، گفت: برخی به اصطلاح خناسان می خواهند در همین جا و موقعیت تفرقه درست کنند که الحمدلله نمی توانند و ما باید از جوانب موضوع آگاه باشیم.

وی اضافه کرد: ایراد دیگری که وارد می کنند آن است که چرا چندین بار طلب مغفرت نمودند؟ زیرا که به خاطر دوستی و رفاقت، علاقه مند هستند تا عفو و غفران خداوند شامل وی شود، آیا از این بهتر چیزی هست؟ رفاقت درست یعنی همین. مضافاً بر اینکه اینگونه نبود که وی را به بدی منتسب کرده و خود را مبرا سازد و همه جا فرمودند "اغفر له و لنا" خدایا تو بی نیازی از عذاب او و عذاب ما.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: این همراهی همدلی و پای کار ایستادن برای اسلام و انقلاب و صادقانه بودن نه نظیر بسیاری است که در این ایام ریاکارانه برای سوءاستفاده و استفاده ابزاری از درگذشت آقای هاشمی تلاش ها نمودند؛ ولی رهبری صادقانه آنچه را می دانستند گفتند و بزرگوارانه بر وی نماز گذاردند و دعا نمودند و صادقانه وی را تشییع نمودند و از محسنات وی گفتند.

صادقی با اشاره به افرادی که با آقای هاشمی رفسنجانی هیچ وقت رابطه خوبی نداشتند، گفت: نظیر آنانی که وی را در ابتدای مجلس ششم مجبور به استعفا نمودند، امروز کاسه داغ تر از آش شده اند؛ اما اگر کسی قبلا نقدی داشته می تواند در کنار انتقاداتش برای وی طلب مغفرت نماید و از نیکی ها یاد کند چنان که این امر در سیره معصومین(ع) بسیار دیده می شود.

معاون دستگاه قضا در پاسخ به انتقاد برخی که می‌گویند چطور شده است که پس از درگذشت وی از حسن و خوبیشان می گویند، گفت: این امر دستور اهل بیت و پیامبر اسلام است که خوبی های مردگانتان را بیان کرده و آنها را به نیکی یاد کنید؛ لذا اگر صدا و سیما اقدام به این کار نموده است، کار درست و بجایی است و باید نیکی های آقای هاشمی رفسنجانی که کم هم نیست را بیان نمود. یک عمر مبارزه در راه انقلاب اسلام و امام و رهبری را باید بیان نمود. می گویند چرا قبل از این گفته نمی شد که باید گفت آن هم دلیل خاص خودش را داشت زیرا که مورد سوء استفاده و استفاده ابزاری دیگران قرار می گرفت.

نظرات بینندگان