arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۷۴۸۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۵

ترکیه، علیه آمریکا شکایت می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر اقتصاد ترکیه در واکنش به ممانعت از صادرات محصولات آهن و فولاد به آمریکا گفت: آمریکا بدون هیچ استنادی علیه آهن و فولاد ترکیه تحقیقات آنتی دامپینگ شروع کرده است و ما به زودی در خصوص این موضوع علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی شکایت کنیم.
 
به گزارش انتخاب، نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه روز دوشنبه در آنکارا اقدام آمریکا در اعمال محدودیت برای واردات تولیدات آهن و فولاد ترکیه را مغایر با اصل تجارت آزاد و مقررات سازمان تجارت جهانی دانست.
 
زیبکچی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری آناتولی افزود: از طرفی با سازمان تجارت جهانی می خواهند تجارت را آزاد کرده و از طرفی با انعقاد پیمان هایی چون NAFTA و EFTA می خواهند تجارت را توسعه دهند و از طرفی هم برای کالاهای صادراتی کشورهایی مانند ترکیه، عوارض تلافی جویانه اعمال می کنند که حاکی از تناقض در گفتار و عمل آمریکایی هاست.
 
وزیر اقتصاد ترکیه اعمال محدودیت آمریکا برای تولیدات آهن و فولاد ترکیه در عرضه به بازار آن کشور را با عنوان تحت دامپینگ بودن نرخ آن، بی مورد و بی مستند ارزیابی کرد.
 
وی گفت: آمریکا تاکنون سه بار در این زمینه تحقیقات شروع کرده و در هر مورد نیز مشخص شده که این ادعاها واقعیت ندارد ولی تحقیقات موجب تعویق و کاهش صادرات این تولیدات به بازار آمریکا می شود.
 
او افزود: ترکیه نیز در مورد کالاهای وارداتی از آمریکا، اقدامات تلافی جویانه خواهد داشت و گام هایی در خصوص برخی از کالاهای وارداتی از آمریکا نیز برداشته شده است.
 
وی در ادامه گفت: در صورتی که قیمت صادرات یک محصول از کشوری به کشورهای دیگر، از ارزش واقعی آن کمتر باشد، به عبارت دیگر، آن محصول به قیمتی در بازار دیگر کشورها ارائه شود که کمتر از بازار داخلی کشور صادر کننده باشد، گفته می‌شود که آن محصول تحت دامپینگ قرار گرفته است و در چنین مواقعی، دولت‌ها برای حفاظت از صنایع داخلی خود، اقداماتی با عنوان آنتی‌دامپینگ انجام می دهند تا قیمت محصول وارداتی را به ارزش واقعی خود نزدیک کنند.
 
اتحادیه اروپا، آمریکا و استرالیا هر کدام در چارچوب بند پنجم معاهده GATT 1994، با استفاده از روش‌هایی اقدام به اعمال چنین سیاستی می کنند.
 
مثلا اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن سه نوع عوارض، یعنی عوارض ثابت، عوارض نسبت به قیمت و عوارض متغیر، تلاش می‌کند با دامپینگ مقابله کند.
 
آهن و فولاد یکی از مهمترین اقلام صادرات ترکیه به آمریکا به شمار می رود.
 
بر اساس داده های اتحادیه صادر کنندگان آهن و فولاد ترکیه در سال 2015 میلادی صادرات ترکیه به آمریکا بالغ بر 6.4 میلیارد دلار و واردات این کشور از آمریکا نیز برابر 11.1 میلیارد دلار بود.
 
ترکیه در سال 2015 میلادی 2.4 میلیون تن به ارزش 1.2 میلیارد دلار فولاد به آمریکا صادرات کرد.
 
سهم فولاد ترکیه در واردات آمریکا در این سال 4.5 درصد بود.
 
قابل توجه این که بخش عمده ای از ورودی و یا ماده اولیه تولید فولاد ترکیه نیز از آمریکا به صورت براده آهن واردات می شود.
 
ترکیه در سال 2015 میلادی برابر 22.4 میلیون تن براده آهن وارد کرد که سهم آمریکا برابر 6.2 میلیون تن یعنی 28 درصد بود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان