arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۵
مشاور رئیس جمهور در امور اهل تسنن در گفتگو با «انتخاب»:

جهان عرب رویکرد آیت الله هاشمی را فراموش نکرده و نمی کند / مثل آیت الله هاشمی کم داریم، بیشتر تفرقه انداز داریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مولوی اسحاق مدنی مشاور رئیس جمهور در امور اهل تسنن در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» با اشاره به پیام تسلیت های سران کشورهای عربی برای ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد:  آیت الله هاشمی نه در دانشگاهی علم سیاسی خوانده بودند، نه در دانشگاهی علم اقتصاد را خوانده بودند، نه در دانشگاهی علم جنگ را خوانده بودند ولی ایشان سیاست و جنگ را به نحو احسنت اداره کردند و در مسائل اقتصادی خوب عمل کردند.

وی افزود: دوران ریاست جمهوری ایشان دوران سازندگی نامگذاری شد. آیت الله هاشمی یک تحصیل کرده حوزه علمیه بود که می دانست چگونه برنامه ریزی کند. این از نبوغ ایشان بود.

مشاور رئیس جمهور در امور اهل تسنن گفت: چون من در سفر های خارجی با  ایشان همراه بودم زمانی که ایشان با روسای جمهور کشور های مختلف ملاقات داشتند، احساس می کردم که این روسای جمهور و کسانی که با ایشان برخورد می کنند نه تنها برای ایشان عظمت قائل هستند بلکه خودشان را کوچکتر احساس می کردند. یعنی رفتارشان طوری بود که از گفته های ایشان از برخورد هایشان و از نشست و برخاست هایشان با آقای هاشمی پیدا بود. انها با عظمت و احترام ویژه ای با آقای هاشمی برخورد میکردند.  دنیا واقعا قدر ایشان را می دانست .

مولوی مدنی ادامه داد: اینکه یک تحصیل کرده ی حوزه ی علمیه بیاید و در این همه مسائل وارد شود نشانه ذکاوت ایشان بود. نقش ایشان در انقلاب یا بعد  از آن و یا نطق هایی که در مجلس یا در نماز جمعه کردند، بسیاری را به تعجب وا میداشت و مورد توجه شان بود. 

وی تاکید کرد: جهان و دنیای عرب واکنش ها و رویکرد آیت الله هاشمی در دوره ریاست جمهوری ایشان را فراموش نکرده و نمی کند. از این رو بسیاری خودشان را در مقابل آیت الله هاشمی کوچک میشماردند. بسیاری با وجود اینکه ایت الله هاشمی در زمان فوت مسئولیت اجرایی نداشتند، پیام دادند.‌

مشاور رئیس جمهور درباره رویکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی نسبت به تندروی در دنیای اسلام گفت: اگر میخواهیم در جهان سلام کاری انجام دهیم باید روش آقای هاشمی را انتخاب کنیم. ایشان سعه صدر داشت. ایشان وقتی با کسی اختلاف نظر داشت سعه صدر در پیش می گرفت. وقتی کسی با شما هم مذهب و هم ملیت نیست، برای وحدت با او باید سعه صدر در پیش گرفت.

وی تاکید کرد: امروز که دشمنان ما از این اختلافات مذهبی و اختلافات قومی و جغرافیایی بعنوان ابزاری برای تفرقه امت اسلامی استفاده می کنند، به افرادی مثل ایت الله هاشمی لازم هست که وارد قضیه شوند، همان چیزی که مقام معظم رهبری هم تاکید دارند ولی متاسفانه این نوع افراد در بین ما کم هستند و افرادی که تفرقه ایجاد می کنند خیلی زیاد هستند. آنهایی که تفرقه ایجاد می کنند امکاناتشان و تعدادشان زیاد است. مردم می خواهند وحدت داشته باشند ولی نخبگانی که باید مردم را دور همدیگر جمع کنند باید همه مسایل را درک کرد. 

نظرات بینندگان