arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۷ - ۲۹ دی ۱۳۹۵

یک نماینده تهران: مقابله با آلودگی هوا حتی اولویت چهارم شهرداری هم نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عضو مجمع نمایندگان تهران با تاکید بر اینکه متولی مقابله با وضعیت آلودگی هوای تهران، شهرداری است گفت: به نظر می‌رسد بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران حتی اولویت چهارم شهرداری هم نباشد، حال اینکه باید تمامی تلاش ما کسب رضایت مردم و سلامت شهروندان باشد.

به گزارش انتخاب، علیرضا رحیمی با اشاره به صحبت‌های رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در مورد وظایف شهرداری برای مقابله آلودگی و بهبود آن گفت: این که شهرداری به بهانه عدم تامین منابع لازم و یا تفویض اختیارات لازم نمی‌تواند به ضرورت اول شهر تهران یعنی مقابله با آلودگی بپردازد، تنها بهانه تراشی و شانه خالی کردن است؛ چون در حال حاضر احساس شهروندان است که موضوع آلودگی هوا اولویت چهارم شهرداری نیز نیست.

وی این مشکل را ناشی از مدیریت متفاوت در شهرداری تهران خواند و گفت: در شرایطی که باید تامین منافع شهروندان و سلامت آنها اولویت اول شهرداری باشد، به نظر می‌رسد چنین رویه‌ای در شهرداری وجود ندارد و مردم از این موضوع ناراضی هستند. شهرداری تصور می‌کند که باید به دنبال منابع پایدار برای مقابله با دولت باشد که چنین نگاهی غلط است.

نماینده تهران در عین حال گفت: البته همانطور که شهرداری توانست برای انجام پروژه صدر منابعی را تامین کند می‌تواند برای مقابله با آلودگی نیز منابع لازم را تامین نماید که به نظر می‌رسد چنین اهتمامی در شهرداری وجود ندارد و اولویت اولش مقابله با آلودگی نیست.

رحیمی با تاکید بر اینکه توسعه مترو و حمل و نقل عمومی باید از اولویت‌های اول شهرداری باشد، گفت: ما منکر زحمات شهرداری برای بهبود وضعیت مترو نیستیم، اما باز هم بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های شهرداری متمرکز بر این حوزه نیست، کما اینکه شهرداری از طریق مالیات بر ارزش افزوده درآمدهایی را دارد که از قبل آن می‌تواند در جهت کاهش آلایندگی و هوای پاک اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه باید تجدید نظری در نگاه مدیریتی شهرداری به وجود آید، گفت: آسیب شناسی مدیریت شهری موضوع مهمی است که می تواند در ریشه یابی برخی مشکلات شهری به ما کمک کند. از جمله آن نگاه حاکم بر مدیریت فعلی شهرداری است که تجلی آن را می‌توان در روزنامه همشهری به عنوان روزنامه وابسته به شهرداری دید. آن‌ها تخریب و نقد غیر منصفانه دولت را در دستور کار قرار گرفته، حال اینکه نباید فراموش کنیم قضاوت مردم ملاک نهایی ارزیابی عملکرد همه مسوولان است.

رحیمی در پایان گفت: داشتن هوای پاک حق طبیعی و معمولی تمامی مردم است. اینکه در طول سال 10 یا 15 روز بیشتر از روزهای گذشته هوای پاک داشته باشیم خوب است، اما باید هوای پاک به تمامی روزهای سال تسری پیدا کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان