arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۷۹۴۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۵

بدعهدی آمریکا در برجام بهانه‌ای برای خودزنی نشود

سید شهاب‌الدین چاووشی*
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برجام یک فرصت تاریخی برای خروج از بن بست ها برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد و کشوری که اقداماتش از نظر قدرت های بزرگ غیرقانونی شناخته می شد و با سوء استفاده از اهرم های نظام بین المللی در معرض فشار خردکننده ای قرار گرفته بود توانست حق مسلم خود در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای را تثبیت و قانونی کند.
 
هرچند که تلاش های دشمنان کشور بخصوص آمریکا نگذاشت این توافق به سرعت در اقتصاد ملی کشور آثار خود را نشان دهد، اما اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری انقلاب پیشنهاد و توسط دولت طراحی و در حال اجراست قطعا بسته های لازم را برای خروج میهن ما از نگرانی های مزمن اقتصادی فراهم ساخته است.
 
در برجام منطق ایران به زورگویان نظام بین الملل غلبه کرد و آنان را از توهم خطر ایران هراسی خارج کرد و افکار عمومی دنیا با داوری مناسبی بر رفتار عقلانی ایرانیان صحه گذاشت.
 
بدعهدی آمریکائی ها مال امروز نبوده و قدرت های بزرگ همواره در هر فرصتی از زورگوئی بر علیه کشور ما ابائی نداشته اند و این امر نباید عامل خودزنی و هدف قراردادن جبهه خودی توسط نیروهای وفادار به انقلاب گردد.
 
قرار نبود برجام شق القمر کند قرار بود با شکستن تحریم ها، اقتصاد ایران از معرض مخاطره خارج شود.
 
کسانی که چشمان خود را بر دستاوردهای برجام بسته اند یا اغراض سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی و دولت دارند و یا میخواهند از دشمنان زهر چشم بگیرند.
 
اینکه آمریکائی ها به همه تعهدات خود عمل نکرده اند باید براساس مفاد این توافق نامه مورد پیگیری و پیگرد حقوقی قرار گیرد. با برجام دیوار تحریم و اتحادی که آمریکائی ها علیه ایران اسلامی ایجاد کرده بود شکست. امروز اروپا ناظر زورگوئی و پیمان شکنی آمریکائی هاست.
 
صدور نفت و اداره کشور در سه سال گذشته با همه دشواری ها حداقل دستاورد برجام است که بواسطه شکسته شدن تحریم نفت و تحریم بانکی امکان پذیر گردید.
 
انصاف، منطق، و خداترسی می تواند همه ما را به یادآوری نعمت های الهی بواسطه تلاش های این دولت وادار سازد و شایسته نیست بخاطر یک دستمال قیصریه نظام به آتش کشیده شود. دولت در برجام ادعای برنده شدن نداشته است اما فشارهای ظالمانه بر اثر تحریم را شکسته و در سیاست برد- برد توفیق قابل قبولی داشته است.
 
مضاف بر اینکه در عرصه تلاش های علمی برای توسعه دانش هسته ای توقفی ایجاد نشد و ایران فرصت حضور در بازار بین المللی را برای خود ایجاد کرده است. آمریکائی ها آب در هاون می کوبند، قدرت ملی ما ناشی از ایمان بخدا و اعتماد مردم و پشتیبانی آنهاست نه سلاح اتمی. آمریکائی ها بزرگترین زرادخانه های اتمی را در اختیار دارند، اما حسب نظر فقهی رهبری عالیقدر، ما مجاز به تهیه و نگهداری سلاح های کشتار جمعی نیستیم و گرنه دانشمندانی که بدون کمک و حمایت غربی ها توانستند فن آوری هسته ای را به مرحله ممتاز فعلی برسانند که آمریکائی ها حاضر به مذاکره با ایران شوند قطعاً قادر به تولید سلاح هسته ای هم بوده اند. ولی ایران به تمام تعهدات بین المللی خود وفادار بوده و طرح آمریکا در پروژه ایران هراسی جای خود را به پروژه اسلام هراسی داده است.
 
آمریکائی ها با حمایت از داعش سعی کردند در کنار ایران هراسی، مردم دنیا را از توسعه تفکر اسلامی هراسان کنند و لذا داعش و گروه های تکفیری را برای اثبات مدعای خود برانگیختند.
 
وجود یک کشور مستقل مسلمان در مقابل گروه های تکفیری که نگاهی قابل دفاع به اسلام و انسان دارد برای آمریکائی ها شکننده است. جمهوری اسلامی با پیشرفت های علمی و توسعه مولفه های اقتصادی و فنی خود و با اتکا به حمایت های بی دریغ مردم خود در مقابله با سیاست های استعماری قدرت های سلطه گر موفق خواهد بود.
 
*معاون سیاسی استانداری تهران
نظرات بینندگان