arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۵

بزرگترین دستاورد دولت بازگشت شرایط از حالت فوق العاده به عادی است

سرمقاله - محمود صادقی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برای ارزیابی اجرای یک ساله برجام می توان گفت؛ دستاوردهای این توافق جامع هسته ای در مجموع بسیار فراتر از آن حدی بود که پیش از توافق می شد، از آن انتظار داشت. با توجه به موانع متعدد و طیف وسیع مخالفانی که هم در سطح بین المللی و هم در سطح داخلی بر سر راه توافق هسته ای دیده می شد، پیش از برجام انتظارات کمتری از آن وجود داشت؛ مخالفان و موانعی که یک سر آن به دونالد ترامپ و نتانیاهو و  سر دیگر آن به کسانی که در داخل کشور نسبت به برجام اظهار دلواپسی می کردند، بازمی گشت؛ اما با وجود این مخالفت ها و موانع درونی و بیرونی، برجام با گذشت یک سالی که از اجرای آن می گذرد دستاوردهای بسیاری را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد که بزرگترین آن ها تغییر چهره ایران در جهان، معکوس شدن ژست ایران هراسی در سطوح بین المللی و باز شدن جایگاه کشورمان در عرصه جهانی است، اما باید توجه داشته باشیم که این تازه آغاز راه است و نباید انتظار داشته باشیم در این مدت کوتاه یک ساله تمامی مشکلات کشور رفع شده باشد.
 
آن چه در این مدت برای کشورمان ایجاد شد به مثابه بنا شدن پایه ای است که به جایگاه ایران در نظام بین الملل قوّت خواهد بخشید. تبعاً در مسیر توافق هسته ای مشکلات متعددی بوده و پس از یک دهه مناقشه طی یک سال گذشته مسائلی نظیر برداشته شدن تحریم های نفتی، احراز دوباره جایگاه جمهوری اسلامی ایران در اوپک، انعقاد قراردادهای تجاری و بازرگانی، جلب سرمایه های خارجی و در مجموع حرکت از حالت فوق العاده به شرایط عادی برای ایران حاصل شد. عادی شدن شرایط برای کشورمان در یک سال گذشته یکی از بهترین و بزرگترین دستاوردهای برجام بوده و برای تکمیل دیگر پیامدهای مثبت حاصل از توافق هسته ای با توجه به پایه ای که به مدد برجام برای کشورمان ایجاد شده است، باید منتظر ماند.
 
از طرفی برخلاف تبلیغات و شایعات موجود پیش بینی می شود که حسن روحانی در انتخابات پیش رو رقیب جدی نداشته باشد. هرچند که در عرصه سیاست داخلی و در حوزه اقتصاد داخلی می توان حجم اندکی از انتقادات را به دولت روا داشت، اما همانطور که می دانیم هیچ دولتی خالی از نقطه ضعف نبوده و نیست. به الطبع انتظار می رود بر اساس سیاست های این دولت گشایش بیشتری در معیشت مردم حاصل شود و از منظر اقتصادی شاهد نوعی خانه تکانی باشیم که این همان مهمی است که رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید را با موفقیت زیادی در انتخابات سال 96 پیروز خواهد کرد. به عبارتی اگر بخواهیم برای روحانی در انتخابات سال آینده رقیبی فرض کنیم، باید بگوییم آن رقیب بر اساس عملکرد و برنامه های خود در حوزه معیشت مردم ارزیابی می شود. با توجه به آن چه ذکر شد نباید انتظار بیش از حدی از دولت داشته باشیم، چرا که دولت تدبیر و امید در این چهار سال توانست بسیاری از مواضع رشد اقتصادی را پایه گذاری کند که در چهار سال بعدی البته تکمیل خواهد شد. به گونه ای که می توان گفت طبق آمار رسمی دولت یازدهم توانست رشد اقتصادی حول و حوش 5 درصد را محقق سازد و تورم را به حالت کنترل شده ای سوق دهد.
 
بهترین تعریف برای دستاوردهای اقتصادی دولت تدبیر و امید این است که این دولت توانست همانند آن چه در عرصه بین المللی کسب شد، شرایط را از حال فوق العاده به شرایط عادی بازگرداند. امیدواریم که این تغییر بتواند بنا بر تعبیر معروف در سر سفره مردم، اشتغال جوانان و بهبود معیشت جامعه نمایان شود که این همانی است که موفقیت روحانی را دو چندان می کند.
منبع:نوآوران
نظرات بینندگان