arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۵

"جعبه سیاه" پرونده بابک زنجانی کیست؟

دادستان تهران دیروز اعلام کرد که "ع ز م" متهمی که چند روز پیش توسط اینترپل به کشور بازگردانده شده بود "جعبه سیاه" پرونده بابک زنجانی است. جعفری دولت آبادی در این باره اظهار کرد: «تحقیقات نشان می‌دهد این فرد در خرید و فروش محموله‌های نفتی بابک زنجانی نقش داشته است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادستان تهران دیروز اعلام کرد که "ع ز م" متهمی که چند روز پیش توسط اینترپل به کشور بازگردانده شده بود "جعبه سیاه" پرونده بابک زنجانی است. جعفری دولت آبادی در این باره اظهار کرد: «تحقیقات نشان می‌دهد این فرد در خرید و فروش محموله‌های نفتی بابک زنجانی نقش داشته است.»

به گزارش انتخاب، سال 94 سید حمید حسینی عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان نفت و گاز  و پتروشیمی در نوشته ای به وجود یک فرد مرموز در پرونده بابک زنجانی اشاره کرد. فردی که در دادگاه بابک زنجانی نیز چند باری از او صحبت شد ولی هیچ اطلاع دقیقی درباره او در دست نبود.

حسینی در آن زمان نوشت: "نكته جالب، عدم توجه به يكي از افراد پشت پرده مستقر در مالزي است كه بسياری از معاملات توسط وی صورت گرفته‌ است و يكي از سرنخ‌های اين ماجراست و فعلا در اين پرونده اثری از ايشان ديده نمي‌شود."

به نظر می رسد این فرد مرموزهمان "ع ز م " است که وکیل بابک زنجانی او را اینگونه معرفی می کند: «نکته‌ای که وجود دارد این است که زنجانی به شخصه در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت نقش نداشت و خیلی از کارها از طریق تلفن و ایمیل انجام می شد اما این فرد در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت نقش اساسی داشت.»

دادستان تهران نیز امروز درباره این فرد اظهار کرد: «متهم دستگیر شده که جعبه سیاه فعالیت‌های مجرمانه بابک زنجانی در خصوص اخذ مجوز فعالیت و خرید بانک اف.آی.آی.بی توسط متهم اصلی پرونده محسوب می‌شود. متهم پس از دستگیری زنجانی، از ورود به کشور امتناع کرد، در سال 1389 با بابک زنجانی آشنا شده و به لحاظ نفوذی که در کشور مالزی داشته؛ به گونه‌ای که مقام مشورتی داتو را دریافت نموده، موفق می‌شود مجوز فعالیت بانک اف.آی.آی.بی را برای اقدامات مجرمانه زنجانی اخذ نماید.»
علیرضا زیباحالت  منفردعلیرضا زیباحالت منفرد (نفر اول از چپ) در کنار بابک زنجانی (نفر دوم از راست) در کنار مهاتیر محمد (رییس جمهوری پیشین مالزی)

"ع ز م" کیست؟
وکیل بابک زنجانی هویت متهم را "علیرضا زیباحالت منفرد" اعلام کرد. خبرگزاری فارس نیز امروز گزارشی درباره این متهم نوشته است. گزارشی از زندگی  و چگونگی رشد اقتصادی او.

در گزارش فارس آمده است "متولد 20 آبان ماه سال 1352 در تهران است و در خانواده‌ای 5 نفره با یک خواهر و برادر بزگتر از خود به دنیا آمده است."

این خبرگزاری همچنین نوشته است "منفرد در اوایل جوانی زمانیکه 20 سال داشته است ازدواج کرده و در خانه‌ای استیجاری در جنوب شهر تهران ساکن شد." او در آن زمان به تدریس مبانی کامپیوتر مشغول بود.

زندگی علیرضا زیبا حالت منفرد از همان اول جوانی با فعالیت اقتصادی گره خورد. زندگی  او از این منظر شباهت زیادی با بابک زنجانی دارد.

او هم آغاز فعالیت اقتصادی اش را با رانندگی خودرو یکی از مقامات میانی دولتی آغاز کرده است.  بابک زنجانی نیز مدعی بود که پس از اینکه در دوران سربازی راننده مرحوم نوربخش در بانک مرکزی بود توانست پیشرفت های اقتصادی اش را آغاز کند. موضوعی که از سوی دولت تائید نشده است.

بلندی پروازی‌های منفرد باعث شد در همان سال‌ها بدون داشتن سرمایه اولیه‌ یک باشگاه‌ بدنسازی تهران را دایر کند. او سرمایه این کار را به وسیله چک‌های مدت دار تامین کرد و کمتر از یک سال طول نکشید که طلبکاران پول خود را از او طلب کردند و در نتیجه منفرد بابت چک‌های بی محل راهی زندان شد.

زیباحالت منفرد مدتی را در حبس گذراند تا اینکه آزاد شد. پس از آزادی وارد بازار معاملات خودرو شد. او شرکت لیزینگ خودرو راه انداخت و در مدت کوتاهی با موفقیت چشمگیر صاحب  2 نمایندگی فروش خودرو، ازخودروسازی‌های مشهور شد.

او در آن زمان 27 سال سن داشت.

علیرضا زیباحالت منفرد با گسترش فعالیت لیزینگی خود، تصمیم به مهاجرت به مالزی گرفت. او به این کشور آزاد به لحاظ اقتصادی رفت و وارد بازر سنگ های قیمتی شد و فعالیت های آموزشی نیز شد.

منفرد در این باره احتمالا از تسهیلاتی دولتی ایران نیز استفاده کرد و مدرسه ای برای ایرانیان مقیم مالزی تاسیسی نمود. این اقدامات شخصیتی فرهنگی برای زیبا حالت منفرد در مالزی به وجود  آورد.

این  شخصیت تازه باعث شد توجه و اعتماد مقامات مالزی را به خود جلب کند. او از سوی مقامات مالزی به مقام ایالتی داتو رسید.

ارتباط با بابک زنجانی
پیشرفت علیرضا زیباحالت منفرد در مالزی نقطه شروع  ارتباط او با بابک زنجانی بود. بابک زنجانی در اوج فعالیت های اقتصادی اش در دوران تحریم و دولت احمدی نژاد، با چراغ به دنبال افرادی اینچنینی می گشت. او خیلی سریع شرکایی شبیه به خودش را پیدا می کرد. در ترکیه رضا ضراب را یافت و در مالزی علیرضا زیباحالت منفرد.

زنجانی زیباحالت منفرد را به نوعی به کارچاق کن یا کارگزار خود در مالزی تبدیل کرد. او مسئول فروش نفتی بود که زنجانی از دولت ایران دریافت می کرد. او همچنین مسئول راه اندازی بانک "اف آی آی بی" در مالزی شد.

نام این بانک در دادگاه هفتم بابک زنجانی مطرح شد. در آن جلسه مرتضی تورگ معاون وقت دادستان تهران درباره شیوه راه اندازی و اهداف ایجاد این بانک از زنجانی سوالاتی را پرسیده و تشکیل این بانک را در جهت اهداف غیر قانونی مطرح کرده بود.

دادستان تهران نیز در این باره می گوید: «متهم در سال 1389 با بابک زنجانی آشنا شده و به لحاظ نفوذی که در کشور مالزی داشته؛ به گونه‌ای که مقام مشورتی داتو را دریافت نموده، موفق می‌شود مجوز فعالیت بانک اف.آی.آی.بی را برای اقدامات مجرمانه زنجانی اخذ نماید.»

جعفری دولت‌آبادی افزود: «متهم با استفاده از ارتباطات خود و اخذ پانصد میلیون تومان، حق‌الزحمه، بانک مذکور را به مبلغ چهار میلیون دلار برای بابک زنجانی خریداری می‌کند.»

در عین حال جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران درباره دستگیری این متهم نفتی با اشاره به این که وی محموله‌های نفت دریافتی توسط بابک زنجانی از وزارت نفت را از طریق یک شخص هندی تبار، به شرکت‌هایی از جمله العقیلی در امارات می فروخته، ابراز امیدواری کرد که با تحقیق از این متهم، سرنخ‌های لازم برای کشف وجوه حاصل از فروش محموله‌های نفتی به بابک زنجانی به دست آید.

وکیل بابک زنجانی نیز به این نکته تاکید کرده است که این متهم می تواند اطلاعاتی درباره فروش نفت های ایران ارائه کند.

کوهپایه زاده می گوید: «فکر می‌کنم دستگیری و بازداشت این فرد که در عملیات اجرایی تحویل و تحول نفت نقش اساسی و کلیدی داشته به کشف حقیقت خیلی کمک می‌کند. به ویژه اینکه یک شرکت نفتی مدعی شده بود  دربخشی از نفت تحویل شده، آب وجود داشته و همین امر برای موکل ایجاد مشکل کرده بود و آن شرکت به هیمن بهانه از پرداخت بدهی خودداری می‌کرد. بنابراین از این حیث می‌تواند به احراز واقعیت کمک کند.»

منفرد همچنین برای فروش نفت با چینی ها هم معامله می کرده است.

خبرگزاری فارس می نویسد: «منفرد پس از درک این موضوع که فروش نفت ایران و حتی انبار آن به صورت قانونی ممکن نیست، نفت را به صورت موقت در انبارهای غیر قانونی چین نگهداری کرد.»

بنا به نوشته این خبرگزاری "پس از طولانی شدن زمان نگهداری نفت و با توجه به هزینه‌های زیاد انبار داری، تمام این نفت‌ها به ایران استرداد داده شد.  گفته می‌شود سود منفرد در این اقدامات حق دلالی بوده است که از طرفین چینی و ایرانی دریافت کرده است، درباره مبلغ دریافتی منفرد گمانه زنی‌های بسیاری وجود دارد و مبالغی از 5 الی 20 میلیون دلار توسط منابع آگاه بیان شده است."

علیرضا زیباحالت منفرد در کنار روزولت اسکریت سیاستمدار مشهور دومنیکا
ارتباط با یک سیاستمدار دومنیکا
پس از برگزاری دادگاه زنجانی و افشای روابط بابک با علیرضا منفرد تیمی از نیروهای امنیتی و قضایی ایران برای استرداد او به مالزی اعزام شدند، اما این تیم نتوانست دولت مالزی را قانع کند که علیرضا زیباحالت منفرد را به ایران تحویل دهد.

پس از اینکه مالزی برای این متهم فساد اقتصادی ناامن شد او این کشور را ترک کرد و ردپایش در آمریکا جنوبی دیده شد.

او به دومینکا رفته بود. کشور جزیره‌ای در دریای کارائیب که پایتخت آن روسو است.

او با گذرنامه دیپلماتیک در دومنیکا اقامت گزید. گذرنامه ای که به سبب روابط حسنه اش با سیستمدار مشهوری به نام روزولت اسکریت تهیه شده بود. گفته می شود که این گذرنامه توسط شخص اسکریت به زیباحالت تحویل داده شده است.

روابط زیباحالت با این سیاستمدار دومنیکایی نیز پر حرف و حدیث است. او پیش از سفر به دومنیکا با او در مالزی آشنا شده است. آشنایی که به روابط نزدیک خانوادگی هم رسیده است. در گزارش های رسانه های دومنکایی آمده است که او در مالزی به خانه علیرضا زیباحالت منفرد رفت و آمده داشته است.

خانه ای که به "کاخ سفید بهناز" مشهور بوده است. بهناز همسر علیرضا زیباحالت منفرد است. که شنیده می شود به تازگی از او جدا شده است.


به هر صورت ارتباط زیباحالت منفرد با روزولت اسکریت در دومنیکا جنجال ساز بوده به گونه ای که رسانه ها این سیاستمدار و حتی رییس جمهور دومنیکا را متهم کردند که از زیباحالت منفرد برای دریافت گذرنامه رشوه دریافت کرده اند. چرا او یک متهم تحت تعقیب اینترپل بوده است و اصولا نباید به او گذرنامه ای داده می شد.

از طرف دیگر این متهم به فساد در دومنیکا رئیس تشکیلاتی به نام «تجارتخانه دومنیکای من» بوده است. وی فردی قابل اطمینان نزد اسکریت بوده و البته به دروغ سازمان تحت امر خود را مالک کلینیک های پزشکی در سرتاسر دومنیکا، مالک یه کارخانه تولید بطری آب و مالک مرکز خدمات لیموزین معرفی کرده است.

فارس درباره چگونگی استرداد این متهم نوشته است " فشارهای سیاسی رسانه‌های دومنیکایی در کنار اقدامات پلیس بین‌الملل باعث شد دولت دومنیکا منفرد را تحویل پلیس بین‌الملل دهد."

علیرضا زیباحالت منفرد 26 دیماه از سوی پلیس اینترپل به ایران تحویل داده شد. تا به عنوان "جعبه سیاه" پرونده فساد بزرگ نفتی پای میز محاکمه بنشیند. باید دید که  آیا او گره از کار این پرونده باز می کند و سرنوشت چند هزار میلیارد تومان پول مردم ایران مشخص می شود؟ باید منتظر ماند و دید که این متهم چه می گوید.

فعلا دادستان تهران می گوید "از متهم دستگیر شده، اموالی شامل چندین ملک و آپارتمان، یک دستگاه بنز پانصد و یک تخته فرش یک میلیارد تومانی توقیف شده است." او  به کلیه افرادی که به نوعی اموال متعلق به متهم را در تصرف دارند، هشدار داد که پیش از آن که دادستانی به سراغ آن‌ها بیاید، اموال مرتبط با بابک زنجانی را تحویل دهند.
 
منبع: فارس
نظرات بینندگان