arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۸۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

ورود به چهارمین سال رکود مسکن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ساختمان پلاسکو 2.5 برابر آهن آلات بیشتری استفاده شده بود، گفت: با وجود تیرآهن های مقاوم، اما این ساختمان بر اثر آتش سوزی به طور کامل فرو ریخت.
 
به گزارش انتخاب، احمد مجیدی در نشست خبری چهارمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حالی که زمین این ساختمان مربعی شکل بود و ساختمان های مربعی ایمنی بیشتری دارند، اما این ساختمان با آتش سوزی به طور کامل تخریب شد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: بزرگترین مشکل ما در شهرداری های 1200 شهر است، که با وجود قوانین موجود کمبود منابع مالی مدیریت شهرها را با مشکلات زیادی مواجه کرده و معمولا شهرداری ها با فروش تراکم و تغییر کاربری ها هزینه های مدیریت شهری را تامین می کنند.
 
مجیدی با اشاره به اهمیت برگزاری چهارمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری و سومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی انبوه‌سازان و ساختمان استان تهران، یادآورشد: این کنفرانس در سه محور عمران، معماری و مدیریت شهری روزهای 7 و 8 بهمن ماه برگزار می شود تا با حضور تمام دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز مشکلات کلان ملی ساختمان های شهری مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
«حسن محتشم» رییس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران گفت: این کنفرانس با همکاری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار می شود تا هرچه می توانیم با طرح مسایل مختلف ساخت وساز، کیفیت آن را در ایران ارتقا دهیم.
 
وی با بیان اینکه در ساخت ساختمان ها در کشور باید تمام زوایای صرفه جویی در مصرف انرژی مورد توجه قرار گیرد، گفت: در صورتی که ضوابط و مقررات در ساخت ساختمان ها رعایت شود با صدور گواهینامه های ارزیابی، شرکت های بیمه 30 درصد کمتر حق بیمه خود را دریافت خواهند کرد.
 
وی افزود: در چند سال گذشته قرار بود سالیانه 10 درصد بافت های فرسوده شهری با همکاری انبوه سازان مسکن نوسازی شود، اما به علت پاره ای مشکلات این مهم انجام نشد در حالی که انجام آن به نفع جامعه بود و باعث رونق ساخت و ساز در کشور می شد.
 
محتشم یادآور شد: با این حال انبوه سازان آمادگی دارند برای نوسازی بافت های فرسوده شهری با شرکت عمران شهری و بهسازی شهری ایران همکاری کنند تا سازندگان بیشتری در این حوزه فعال شوند.
 
وی در باره رکود بازار مسکن در ایران گفت: ما وارد چهارمین سال رکود بازار مسکن در ایران شدیم و رکود این بازار ناشی از وضعیت کلان اقتصادی کشور است و سیاست های حاکم بر اقتصاد ملی باعث رکود شده است، هرچند که بخش مسکن در اقتصاد ملی سهم 15 درصدی دارد.
 
محتشم گفت: برای کمبود مسکن در کشور قرار بود سالیانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود، اما در طول سال های اخیر تعداد واحدهای ساخته شده در کشور کمتر از 50 درصد بوده است.
 
در ادامه جعفر خزایی عضو انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران، گفت: مشکل اصلی ما در حوزه نوسازی بافت های فرسوده شهری در سیاستگذاری ها است. ساختمان پلاسکو در یک خیابان 30 متری واقع شده و این مشکلات به وجود آمده است، در برخی معابر 12 متری ده ها برج ساخته شده است.
 
وی افزود: طرح تفصیلی شهرها در برخی از کشورهای جهان بیش از 100 سال عمر دارد، اما در ایران ظرف 5 یا 6 سال این طرح تغییر پیدا می کند و همه این عوامل در کاهش کیفیت ساخت و ساز در کشور بسیار تاثیر گذار است که اگر یک زلزله بیاید برای ما فاجعه آمیز خواهد بود.
 
 ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی تهران حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه سی ام دی ماه دچار حریق شد و حدود ساعت 11 و 30 دقیقه ساختمان به طور کامل فروریخت و تعدادی از آتش نشانان که در حال اطفای حریق بودند، زیر آوار گرفتار شدند و هم اکنون عملیات آوار برداری از این ساختمان همچنان ادامه دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان