arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵

ساختمان مجلس هم به سرنوشت پلاسکو دچار می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: اخیراً به این فکر افتاده‌ام که آیا ساختمان مجلس ایمنی کافی دارد؟ این ساختمانی را هم که خریدند و در مالکیت مجلس کنونی قرار دادند فرسوده است.

به گزارش انتخاب، محمدجواد ابطحی در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو و دلایل بروز چنین حوادثی، با بیان این‌که «هم‌اکنون 3 هزار ساختمان مشابه پلاسکو وجود دارد که در خطر تخریب هستند و اخطار دریافت کرده‌اند» اظهار کرد: ساختمان‌های فرسوده و غیر ایمن تنها در تهران وجود ندارد و در دیگر شهرهای ایران هم این ساختمان‌های خطرساز وجود دارند. متأسفانه در برخی از این ساختمان‌ها مواد آتش‌زا را کنار اجناس نگه می‌دارند. در خمینی‌شهر اصفهان سال گذشته یک کارگاه آتش گرفت که دو نفر در آتش سوختند.

وی افزود: اگر در حادثه اخیر آتش‌نشانان به موقع خود را نمی‌رساندند و آن رشادت‌ها را نمی‌کردند هم‌اکنون اوضاع خیلی بدتر بود. آتش‌نشانان از بروز یک فاجعه ملی جلوگیری کردند و با نثار جان خود، جان بسیاری را نجات دادند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «در برنامه ششم توسعه بحث سختی کار و زیان‌آور بودن شغل آتشنشانی به تصویب رسید» گفت: از این بابت خوشحالم که در مجلس کار زیادی برای بحث سختی کار آتش‌نشانان انجام دادیم. سختی کار آتش‌نشانان را وزارت کار قبول نمی‌کرد. کسانی که شغلشان سخت و زیان‌آور باشد زودتر بازنشسته می‌شوند که این امر به ضرر تأمین اجتماعی و بیمه بود و به همین دلیل وزارت کار مخالفت می‌کرد.

وی بابیان این‌که «ایستگاه‌های آتش‌نشانی از امکانات کمی برخوردارند» گفت: برای مثال در همین خمینی‌شهر امکانات ایستگاه آتش‌نشانی آن تنها جوابگوی 100 هزار نفر جمعیت است در حالی که تنها در شهر خمینی‌شهر 270 هزار نفر ساکن هستند. نردبان‌های این ایستگاه قدیمی است و دیگر قابل استفاده نیست، اما کماکان استفاده می‌شود. به همین دلیل اگر در ساختمان‌های بلندمرتبه خمینی‌شهر آتش‌سوزی شود این نردبان‌ها کارایی ندارد.

ابطحی در همین خصوص افزود: به همین دلیل تقاضای نردبان 55 متری برای آتش‌نشانی خمینی‌شهر دادیم که گفتند هزینه‌اش 5 میلیارد تومان می‌شود. مسلم است که شهرداری خمینی‌شهر نمی‌تواند چنین هزینه‌ای کند. متأسفانه در کشور هیچ بودجه‌ای برای این امور در نظر گرفته نمی‌شود. در این خصوص مجلس و کمیسیون اجتماعی آن باید ورود کند و به علاوه شهرداری‌ها و شوراهای شهر نیز باید در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: باید تجهیزات کافی و فوق مدرن را در ایستگاه‌های آتش‌نشانی داشته باشیم. متأسفانه در تهران هم این امکانات وجود ندارد. در هلال احمر تنها 4 بالگرد وجود دارد و با همین تعداد کم می‌خواهیم کشور را اداره کنیم. شهرداری هم بالگرد ندارد. به همین دلایل ایثار و جانفشانی‌های آتش‌نشانان مضاعف شده است و با دست خالی با این آتش عظیم مقابله کردند.

وی افزود: امیدواریم بعد از برجام که گشایش‌هایی صورت گرفته است امکانات بیشتری را در بخش‌های مختلف داشته باشیم. یکی از بحث‌هایی که دولت می‌خواهد انجام دهد همین افزایش امکانات است که با کمک بخش خصوصی باید انجام شود.

ابطحی با بیان اینکه «در کشور دچار روزمرگی شده‌ایم» گفت: البته ما هم نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم و باید در مجلس هم در این خصوص کارهای بهتری انجام می‌شد. اخیراً به این فکر افتاده‌ام که آیا ساختمان مجلس ایمنی کافی دارد؟ برای مثال مجلس زمان مشروطه خیلی قدیمی شده است. این ساختمانی را هم که خریدند و در مالکیت مجلس کنونی قرار دادند آن هم فرسوده است. وقتی به ساختمانی که مربوط به اداره املاک مجلس است می‌رویم این ساختمان قدیمی و فرسوده است که ایمنی ندارد و درست روبروی مجلس قرار دارد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس گفت: نکته اصلی این است که در کل امور را جدی نمی‌گیریم. پیامبر اسلام(ص) فرمودند" خدا رحمت کند کسی را که یک کار را محکم انجام می‌دهد" این حدیث بسیار گویاست و برای همه ما درس. همه باید کار خود را به نحو احسن انجام دهند تا کشور با این مشکلات مواجه نشود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بابیان اینکه «در حادثه پلاسکو 14 مرتبه شهرداری به مسئولان ساختمان پلاسکو اخطار داده بود» ابراز عقیده کرد: اگر بخواهیم در این ماجرا دنبال سهل انگار اصلی بگردیم باید به دنبال وزارت کار برویم چرا که وقتی وزارت کار بازرسان خود را به این ساختمان‌ها می‌فرستد بازرسان کنترل می‌کنند که مغازه‌ها کپسول اطفاء حریق دارند یا ندارند، ساختمان ایمنی کافی دارد یا ندارد و اگر تخلفی را دیدند و این موارد را ساختمان نداشت باید ابتدا اخطار دهند و سپس با حکم قانونی مجتمع را تخلیه کنند و درِ آن را ببندند.

وی افزود: بازرسان وزارت کار ظاهراً وظایف خود را انجام نداده‌اند و به نظر می‌رسد چشمان خود را روی این تخلفات بسته‌اند. جدی نگرفتن اصول اولیه ایمنی امروز کار ما را به اینجا کشانده است. گاهی دل ما رحم می‌آید و از روی عطوفت و گاهی ملاحظه کاری قوانین را نادیده می‌گیریم. جدی نگرفتن این مسائل بازهم سبب بروز حادثه می‌شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان