arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵

وزیر بهداشت: سرطان هر سال 10 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری سرطان هر سال حدود 10 هزار میلیارد تومان برای کشور بار مالی دارد که 83 درصد این هزینه را دولت می پردازد و بقیه را مردم پرداخت می کنند.

به گزارش انتخاب، سید حسن هاشمی روز یکشنبه در حاشیه همایش پویش مبارزه با سرطان در جمع خبرنگاران افزود: وزارت بهداشت برای افزایش دسترسی مردم به خدمات پیشگیری و درمان سرطان برنامه های مفصلی دارد و با اجرای آنها تا 2 یا سه سال آینده عدالت در دسترسی به این خدمات برقرار می شود.
 
وی گفت: بر اساس این برنامه مراکز شیمی درمانی در اکثر شهرهای کشور ایجاد می شود و در تمام مراکز استان ها، مراکز رادیوتراپی خواهیم داشت. همچنین 15 قطب به عنوان مراکز پیشرفته و جامع خدمات سلامت به زودی در سراسر کشور ایجاد می شود تا پیشرفته ترین خدمات تشخیصی، درمانی و جراحی سرطان را به مردم ارائه کنند.
 
هاشمی افزود: در مورد شیوع سرطان نیز هم اکنون سالیانه با احتساب سرطان پوست هر سال 100 هزار مورد جدید سرطان در کشور داریم که از کشورهای پیشرفته دنیا بیشتر نیست بلکه کمتر است. علت آن هم این است که سن امید به زندگی و طول عمر ایرانیان از کشورهای پیشرفته کمتر است اما با گذشت زمان و افزایش سن امید به زندگی این خطر وجود دارد که ایران در چند سال آینده و دهه های آینده ، جزو کشورهای با شیوع بالای سرطان باشد.
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: شرط عقل این است که پیشگیری کنیم و البته همه حاکمیت و هر سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه باید در این زمینه همکاری جدی داشته باشند و اگر مسئولان در این زمینه کوتاهی کردند، حداقل مردم بیشتر از سلامت خودشان مراقبت کنند.
 
وی با اشاره به شایعات آمارهای بیماری سرطان در کشور گفت: همان طور که در بقیه حوزه ها شایعات وجود دارد، در مورد بیماری سرطان نیز شایعات وجود دارد و هر کس به فراخور درک خودش درباره این بیماری اظهار نظر می کند اما واقعیت این هست که هنوز آمار شیوع سرطان در ایران خیلی بالا نیست.
 
هاشمی اضافه کرد: علاوه بر آلودگی های محیطی، سبک زندگی و تغییراتی که در رفتار ما ایرانیان در دهه های اخیر به خصوص بعد از مدرن شدن و ماشینی شدن زندگی رخ داده است و نیز افزایش مصرف سیگار و اعتیاد و کم تحرکی و مصرف بیش ازاندازه شکر و نمک در کنار استرس هایی که هر روز در زندگی و جامعه داریم، در آینده نزدیک شاهد افزایش بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان در کشور خواهیم بود.
وی ادامه داد: برای کاهش خطراتی که موجب افزایش ابتلا به سرطان می شود مانند تغذیه نامناسب، برای کاهش مصرف نمک، شکر و روغن های مضر، تصمیم هایی در شورای عالی سلامت با حضور رئیس جمهوری گرفته شده است که در استان ها نیز با تشکیل شوراهای سلامت با حضور استانداران پیگیری می شود.
 
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از این تصمیمات برای برخی افراد خوشایند نباشد اما در دراز مدت حتما به نفع سلامت ایرانیان است.
 
وی ادامه داد: بسیاری از مواد خوراکی و آشامیدنی که در سال های اخیر با ترویج سبک زندگی مردم افزایش یافته اند، برای سلامت مردم زیان آور هستند و ترویچ فرهنگ پرهیز از مصرف مواد غذایی مضر در کشور ضروری است.
 
هاشمی همچنین به ابلاغ 200 راهنمای بالینی اشاره کرد و گفت: این راهنماهای بالینی امروز ابلاغ می شوند و با تشکیل کمیته اجرایی راهنماهای بالینی در استان ها به مرحله اجرا در می آیند.
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اجرای راهنماهای بالینی، موجب ارتقای کیفیت خدمات سلامت، کاهش هزینه های مردم، کاهش خطاهای پزشکی، افزایش ایمنی بیماران است و از اظهارنظرهای شخصی و سلیقه ای در محاکم، جلوگیری می کند که امیدواریم با همکاری بیمه ها و دانشگاه های علوم پزشکی بعد از 2 برنامه توسعه موفق به اجرای راهنماهای بالینی در کشور بشویم.
 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان