arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۸۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵

دعوت تولیدکنندگان پوشاک از بیکارشده‌های پلاسکو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وقایع اتفاقیه نوشت: آمارهای ضد و نقیضی از 6 تا 15 هزار کارگر تمام و نیمه‌وقتی گزارش می‌شود که مشغول به کار در واحد‌های تولیدی پلاسکو بوده‌اند، بیکار می‌شوند و همچنان مشخص نیست.
 
 «ما مي‌خواهيم کارگراني که بيکار شده‌اند، شب عيد را با خيال راحت پشت سر بگذارند.» اين جمله دليل برخي توليدي‌هاي کوچک و مزون‌هاي شناخته‌شده‌اي است که آگهي کرده‌اند: «از خياطان و کارگراني که در توليدي‌هاي ساختمان پلاسکو مشغول به کار بودند، دعوت مي‌شود براي همکاري با ما تماس بگيرند.» آگهي‌ای که در دو روز اخير در صفحه‌هاي اينستاگرام مزون‌ها و برخي چهره‌هاي شناخته‌شده، منتشر مي‌شود و موجي از تلاش عمومي براي حل بخشي از مشکلات قربانيان حادثه آتش‌سوزي را نشان مي‌دهد؛ گرچه پاسخگوي انتظار و نياز سيل بيکاران پلاسکو پس از تخريب نيست.
 
ساختماني آتش مي‌گيرد و فرومي‌ريزد؛ آمارهاي ضد و نقيضی از 6 تا 15 هزار کارگر تمام و نيمه‌وقتي گزارش مي‌شود که مشغول به کار در واحد‌هاي توليدي پلاسکو بوده‌اند، بيکار مي‌شوند و همچنان مشخص نيست که وضعيت استخدام، بيمه و امنيت شغلي آنان چگونه از سوي وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مرتبط که وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعي در رأس آنهاست، پيگيري خواهد شد؟ به نظر مي‌رسد آنچه فروريخته فقط ساختماني در قلب تجاري پايتخت نيست؛ اين‌بار وضعيت متزلزل اقتصادي کارگران و خياطان، به‌واسطه انتشار آگهي مزون‌ها و توليدي‌ها، از سوي بخش خصوصي مورد توجه قرار گرفته است؛ توجهي که لزوما به بهبود شرايط آنان ختم نخواهد شد و اما و اگرهايي به همراه خواهد داشت.  
 
2 نفر را استخدام مي‌کنيم!  
 
کارمند مزوني که در محدوده خيابان فرشته فعاليت مي‌کند و به‌عنوان نخستين مزون منتشرکننده آگهي همکاري با خياطان ساختمان پلاسکو معرفي شده، در توضيح انگيزه اين فعاليت اجتماعي خودجوش مي‌گويد: خياطان تا پايان اسفند با اين مزون همکاري خواهند داشت؛ البته ممکن است بعد از تعطيلات سال نو هم با ما همکاري داشته باشند اما هدف ما بيشتر اين است که شب عيد را پشت سر بگذارند. او با تأکيد بر اينکه ما به ديگر مزون‌ها و توليدي‌ها توصيه کرديم که از اين حرکت جمعي حمايت کنند، افزود: دولت بناست براي کارگران، خياطان و مجموع واحدهاي توليدي جايي را تدارک ببيند. تا زماني که جايي براي اين واحدهاي توليدي در نظر گرفته شود، خياطان منتخب که اعلام آمادگي کنند و انتخاب شوند مي‌توانند با ما همکاري داشته باشند.
 
کارمند اين مزون لوکس در پاسخ به اين سؤال که شرايط استخدام چيست، گفت: دوستاني که مي‌خواهند همکاري کنند بايد تخصص داشته باشند. آنها بايد خودشان تماس بگيرند و ما مطمئن شويم که اينها بچه‌هاي پلاسکو هستند، بعد درباره استخدامشان تصميم گرفته مي‌شود. بر اساس اعلام اين مزون فقط دو نفر از خياطاني که با اين مزون تماس گرفته‌، موفق به همکاري، آن هم به مدت محدود خواهند شد. گرچه تلاش براي کمک به خياطان باقي‌مانده، از سوي بخش خصوصي که توليد ايراني در اولويت قرار گرفته، شايسته تقدير است اما همزمان اين سؤال ايجاد خواهد شد که وضعيت فعاليت و معيشت اقتصادي کارگران و خياطان پس از سال نو چگونه خواهد بود؟ آيا ايجاد زمينه‌اي براي اشتغال قربانيان حادثه آتش‌سوزي فقط با تلاش و اقدام بخش خصوصي قابل جبران است؟  
 
نمي‌دانيم وضعيت بازار چه مي‌شود؟  
 
 
شرايط استخدام در توليدي ديگري که فعال در محدوده بهارستان است، کمتر سختگيرانه عنوان مي‌شود؛ کارمندي که پاسخگوي تماس تلفني است، مي‌گويد: اين آگهي دعوت هم براي زنان و هم براي مردان است، گرچه تعداد دوستاني که مي‌توانند با ما همکاري داشته باشند، سه يا چهار نفر بيشتر نيست اما بااين‌حال، شرايطي به‌‌وجود آمده که ما از ديگر توليدي‌ها و مزون‌ها در‌اين‌زمينه مي‌توانيم کمک بگيريم.  
او به بيمه بيکاري خارج از نوبت به‌عنوان اصلي‌ترين وعده وزير کار، رفاه و تعاون اجتماعي اشاره و تأکيد مي‌کند: بهتر است آنهايي که با ما همکاري مي‌کنند، همان بيمه بيکاري‌شان را دريافت کنند و همزمان به فعاليت خود با توليدي ادامه دهند.  اين پيشنهاد در شرايطي که قانون کار مقرر کرده، هر کارگر در دوران خدمتش فقط يک‌بار امکان استفاده از بيمه بيکاري را دارد، به طرح اين سؤال کمک مي‌کند: اگر حقوق خياطان و کارگران در واحدهاي توليدي در دو ماه آينده کافي است چرا بايد از بيمه بيکاري استفاده شود؟ پاسخ به اين سؤال در شرايطي که کارمند اين توليدي از شرايط بي‌ثبات بازار براي ادامه همکاري مي‌گويد، با چالش مواجه مي‌شود؛ به‌ويژه آنجا که تأکيد مي‌کند: ما نمي‌دانيم اوضاع بازار چه مي‌شود که درباره ادامه همکاري در سال جديد اظهارنظر کنيم.
 
کارمند مزون ديگري در محدوده پاسداران هم با اشاره به امکاني که مديريت آن براي استخدام خياطان پلاسکو فراهم کرده، اضافه مي‌کند: تماس‌هاي بسيار زيادي گرفته شده است. ما پيام‌ها را بررسي مي‌کنيم و اطلاع مي‌دهيم. ظرفيت مزون مشکات تکميل بود اما مديريت تصميم گرفت به‌خاطر حادثه ناخوشايندي که پيش‌آمده به سهم خودش کاري کرده باشد. کارمند مزون ديگري با نااميدي از وعده‌هاي دولت مي‌گويد: مشخص نيست وعده آنها عملي شود. ما اگر خودمان کاري کرديم که مي‌توان به آينده قربانيان اميدوار بود، در غير‌ اين صورت، همه وعده‌هايي که داده‌اند معلق در هواست.
 
او در ادامه توضيحاتش تأکيد مي‌کند: ما حتي اگر خودمان به خياط نياز نداشتيم به همکاران و ديگر توليدي‌ها معرفي‌شان خواهيم کرد. او در توضيح شرايط استخدام خياط‌هاي ساختمان پلاسکو با اميد از اتفاقي خبر مي‌دهد که نشان از خواست اجتماعي دارد: ما خودمان هنوز بيمه نشده‌ايم اما پيش‌بيني مي‌کنم با توجه به اتفاقاتي که افتاده شرايطي به وجود بيايد که همه توليدي‌ها و واحدهاي توليدکننده لباس مجبور به بيمه کارگران و خياطان خود شوند.  
واحدهاي توليدي و اقتصادي دو ماه پاياني سال 95 را در شرايطي پشت سر خواهند گذاشت که ساختمان پلاسکو به‌عنوان يکي از قطب‌هاي توليد لباس در کشور اکنون تخريب شده و از دست رفته است؛ کارگران آن بيکار شده‌اند و انتظار عمومي از دولت و سازمان‌هاي رسمي براي پيگيري وضعيت اقتصادي اين گروه اجتماعي که در ادبيات اقتصادي وضعيتي زير خطر فقر دارند، افزايش يافته است.  
 
 
نظرات بینندگان