arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

وقتی آیت الله هاشمی به مناطق «خاص» عربستان رفت؛ از حضور داخل کعبه تا بازدید از فدک و زمین های کشاورزی علی(ع)

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وقتی آیت الله هاشمی به مناطق «خاص» عربستان رفت؛ از حضور داخل کعبه تا بازدید از فدک و زمین های کشاورزی علی(ع)

مدیر کل تشریفات و مراسم مجمع تشخیص مصلحت نظام و همراه آیت الله هاشمی در سفرها وملاقات ها، از خاطرات سفرهایی که به همراه ایشان به کشورعربستان و زیارت خانه خدا می گوید.

اصغر افشاری در گفت و گو با جماران، در خصوص همراهی و خاطرات خود با آیت الله هاشمی رفسنجانی در سفرهایشان به خانه خدا، اظهار کرد: من از سال 70 تا سال 96 یعنی حدود 26 سال در خدمت  آیت الله هاشمی رفسنجانی بودم و در جریان سفرهایی که داشتیم خاطرات بسیای از ایشان دارم.

وی ضمن بیان این که ما چندین سفر در محضر آیت الله هاشمی به کشور عربستان سعودی برای زیارت  رفتیم، گفت: در یکی از این سفر ها بعد از زیارت مکه و مدینه  به منطقه خیبر که در فاصله 160 کیلومتری شمال مدینه واقع شده است، رفتیم. همان جایی که حضرت علی (ع) درب خیبر را از جا کند. یک روز صبح زود راه افتادیم و صبحانه را هم بین راه در جایی زیرانداز پهن کردیم و همان جا صرف کردیم، بعد مسیر را ادامه دادیم تا به منطقه خیبر رسیدیم. بعد از آن که مسئولین آنجا به استقبال آیت الله هاشمی آمدند به همراه آن ها به سمت این منطقه رفتیم که در یک جای بلند و تپه مانند واقع شده بود و در آن بلندی هم ساختمان های نیمه متروکه و چشمه های آب و درختانی هم در پایین تپه بود. ما وارد این محل شدیم و آیت الله هاشمی از قسمت های مختلف منطقه خیبر و محلی که حضرت علی(ع) در جنگ بین مسلمانان و یهودیان درب خیبر را از جا کنده بود بازدید کردند.

  هاشمی تنها مقام ایرانی که از فدک و حجره پیامبر(ص) بازدید کرد
افشاری خاطرنشان کرد: در سفر دیگری به منطقه فدک رفتیم. فدک منطقه خیلی وسیعی است که تقریباً حدود 300 کیلومتر را از مدینه طی کردیم تا به این منطقه رسیدیم. در کنار این منطقه وسیع شهر کوچکی بود که به نظر این منطقه زیر نظر آن شهر بود. ما بعد از رسیدن به این شهر وارد شهرداری شدیم و در یکی از علمایی که منطقه فدک را می شناخت به ما ملحق شد. با راهنمایی این شخص، وارد قسمت های مختلف فدک و چشمه حضرت زهرا(س) که خود آن ها هم به آن اعتقاد داشتند شدیم و از آن جا بازدید کردیم. بعد از آن به سالنی با سقف کوتاه وارد شدیم که به مسجد حضرت زهرا(س) معروف بود. در اطراف، نخل ها و نخلستان های بسیار زیادی بود و در بین نخلستان ها یک چشمه دیگری بود که به آن جا هم می گفتند چشمه  حضرت فاطمه(س).

وقتی آیت الله هاشمی به مناطق «خاص» عربستان رفت؛ از حضور داخل کعبه تا بازدید از فدک و زمین های کشاورزی علی(ع)

وی با اشاره به این که آیت الله هاشمی همان طور که می دانید  به اهل بیت ارادت و علاقه زیادی داشتند و کم اتفاق می افتاد که اسم این بزرگواران در جایی برده شود و ایشان اشکشان جاری نشود، گفت: در این مکان نیز همین احساس به ایشان دست داده بود و منقلب شده بودند، در یکی از این چشمه ها که شاید از لحاظ بهداشتی چندان برای آشامیدن مناسب نبود، حضرت آیت الله خم شدند و از آن آب میل کردند و گفتند: نمی شود انسان تا این جا بیاید و از چشمه حضرت فاصمه آب ننوشد، اعتقاد داشتند که آن آب آدم را از همه امراض پاک می کند و شفا خواهد داد.

اصغر افشاری افزود: همان طور که می دانید منطقه فدک و این چشمه  برای ما شیعیان خیلی عزیز است و بسیاری از علمای و مردم شیعه  آرزو دارند که این منطقه را  از نزدیک زیارت کنند. آیت الله هاشمی شاید در صد ساله اخیر تنها عالم شیعه و مقام ایرانی باشند که به این منطقه سفر کردند و آب فدک را نوشیدند. این سفر در شرایطی انجام شد که برخی از عالمان شیعه در مدینه می گفتند، شاید امکان رفتن شما به این منطقه فراهم نشود. خود این علما که اهل عربستان بودند تا آن زمان به این منطقه نرفته بودند و فکر می کردند که علمای اهل سنت عربستان نسبت به این مکان حساسیت دارند و ممکن است مشکلاتی را درست کنند.

زیارت مقبره پیامبر اسلام(ص) توسط آیت الله
مدیر کل تشریفات مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطره خود را از زیارت آیت الله هاشمی از حجره پیامبر اکرم(ره) را هم بازگو کرد و ابراز داشت: باز در یکی دیگر از سفرها ما ابتدا در مدینه وارد حجره پیامبر شدیم. مقامات آنجا گفته بودند که از شما 15 نفر می توانند وارد حجره شوند. این حجره یک دری دارد که روی آن در قفلی است که بر روی آن قفل اسم حضرت زهرا و اشخاص دیگر نوشته شده است. وقتی که در باز شد  وارد حجره شدیم دیدیم که روی مقبره پیامبر(ص) یک پارچه برزنتی شکل از بالا به صورت مخروطی آویزان است که این پارچه دور تا دور بیت و مقبره پیامبر(ص) را در بر گرفته بود. آیت الله هاشمی بر سر مزار پیامبر نشستند و در حالی که ذکر می گفتند به من گفتند که شما آن تعداد نفراتی را که اجازه داده اند به داخل راهنمایی کنید. جمعیت ما هم خیلی بیشتر از 15 نفر بودند و طبیعتاً همه این ها آرزو داشتند که این مکان را زیارت کنند. بنابراین برای ما انتخاب این نفرات از بین همراهان بسیار سخت بود. به هر صورت ما این تعداد را انتخاب کردیم و به داخل آمدند و زیارت کردند. این اتفاق و حضور آیت الله هاشمی و تعدادی از همراهان هم اتفاقی است که حداقل بنده خبر ندارم از مقامات ایرانی تا به حال کسی این سعادت نصیبش شده باشد.

حضور آیت الله هاشمی در داخل کعبه
وی در ادامه خاطره ورود آیت الله هاشمی به درون کعبه را عنوان و ابراز داشت : در همان سفر ما وقتی به زیارت مکه رفتیم وارد خانه خدا شدیم. یعنی امکاناتی فراهم شد، پله هایی مهیا کردند و ما به داخل خانه خدا رفتیم. آیت الله هاشمی به من فرمودند که خیلی سریع ابتدا به آقایان بگویید که به داخل بیایند، زیارت کنند و برگردند و بعد خانم ها را راهنمایی کنید. اخیراً عکس های داخل خانه خدا پخش شده است؛ اما در آن زمان نه تلفن همراه هوشمندی وجود داشت و نه اجازه بردن دوربین را به داخل را می دادند. بنابراین ما نتوانستیم تصویری از داخل خانه خدا تهیه کنیم اما توصیفش این گونه است که یک سکو مانندی است که چند ستون دارد و در یکی از گوشه های آن یک آسانسور برای رفتن به بالای کعبه تعبیه شده بود و یک محرابی هم در در نزدیکی در بود.

افشاری اضافه کرد: تقریباً همه هیئت همراه چه خانم و چه آقا توانستیم وارد خانه خدا شویم و حتی خود عربستانی ها هم از این فرصت استفاده کردند و خیلی ها همسرانشان را همراه هیئت ایرانی به داخل کعبه فرستادند و زیارت کردند.

بازدید از زمین های کشاورزی حضرت علی(ع)
وی در مورد بازدید آیت الله هاشمی از زمین های کشاورزی حضرت علی(ع) و فرزندانشان، گفت: در یکی از سفرها ما به همراه آیت الله هاشمی به بندر ینبوع رفتیم. این محل هم حدود 80 کیلومتر به طرف دریای سرخ از مدینه فاصله دارد. بعد از این بندر به سمت منطقه ای رفتیم که می گفتند مربوط به کشاورزی حضرت علی (ع)  در دوران خانه نشینی حضرت بوده است و در کنار آن زمین هایی بود که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در آن جا کشاورزی می کرده اند و بالاتر از این زمین ها آب بندی بود که به این زمین ها آب می رساند. آیت الله هاشمی در این سفر از ملک عبدالله در خواست کردند تا آب لازم برای کشاورزی در این زمین ها فراهم کنند تا یک بار دیگر آن زمین ها آباد شود.

نظرات بینندگان