arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

دبیر جشنواره فیلم فجر: هیات انتخاب مستقل عمل کرده است/ تصمیم‎گیری درباره «کاناپه» از اختیار جشنواره خارج بود/ محافظه کار نشده‎ایم

محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر در نشست خبری خود به بیان جزییاتی درباره دوره سی و پنجم این رویداد پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر در نشست خبری خود به بیان جزییاتی درباره دوره سی و پنجم این رویداد پرداخت.
 
به گزارش انتخاب،  نشست خبری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پیش از ظهر امروز (سه شنبه 5 بهمن) در هتل اسپیناس تهران برگزار شد.
 
مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره، شروع نشست را با یادی از آتش نشانان فداکار حادثه پلاسکو آغاز کرد و گفت: «افتتاحیه جشنواره 9 بهمن در برج میلاد با معرفی برگزیدگان اقلام تبلیغاتی سینمای ایران و برپایی چهار بزرگداشت برگزار می شود. برج میلاد میزبان رسانه های گروهی خواهد بود و پردیس ملت نیز به عنوان کاخ مردمی جشنواره است.»
 
وی افزود: «جشنواره فیلم فجر امسال در 30 استان برگزار خواهد شد و در استان ها از 14 بهمن آغاز و تا 21 ادامه خواهد داشت.»
 
محمد حیدری دبیر دوره 35 جشنواره در ابتدای سخنان خود گفت: با یاد و خاطره آتش نشانان فداکار در حادثه پلاسکو مراسم را آغاز می کنیم و امیدوارم با یاد آنها به استقبال جشنواره برویم و سال خوبی را برای سینمای ایران رقم بزنیم.
 
جشنواره ای جوان با حضور 17 فیلم اولی و دومی
 
وی افزود: «طی جلسات و گفتگوهای متفاوت درباره جشنواره و فراخوان جشنواره، با توجه به شرایط سینما مقرر شد یک بخش را به عنوان چشم انداز داشته باشیم و به دور از تقسیم بندی سال های گذشته قرار شد همه این مجموعه را با لحاظ کیفیت آثار داشته باشیم. امسال فیلم اولی ها حضور پر رنگی داشتند و حضور جوان ها پر رنگ بود. امسال 17 فیلم اول و دوم نمایش داده می شود.»
 
دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به فیلم های هنر و تجربه نیز گفت: «امسال  85 فیلم هنر و تجربه مورد بررسی قرار گرفت و فیلم های نهایی به هیات انتخاب داده شد و فیلم های منتخب ماحصل فیلم های اول چشم و هنر و تجربه و سینمای حرفه ای است. متاسفانه در بخش هنر و تجربه قرار بود 7 تا 11 فیلم مستند داشته باشیم و یک یا 2 فیلم را در بخش سودای سیمرغ بپردازیم اما نشد و من از دست اندرکاران هنر و تجربه ممنونم که این شرایط را پذیرفتند. امیدوارم در سال آینده بخش هنر و تجربه به فراخوان اضافه شود و این آثار در بخش مسابقه حضور پیدا کند.»
 
حیدری در ادامه با اشاره به مشکلاتی که برای سایت ثبت نام پیش فروش اینترنتی جشنواره به وجود آمد، بیان کرد: «بخاطر مشکلاتی که برای سامانه بوجود آمد مجددا عذرخواهی می کنم. ما می خواستیم در این دوره جشنواره فیلم فجر آورده جدیدی داشته باشیم و جلسات متعددی همراه با شورای عالی تهیه کنندگان و مدیرعامل خانه سینما برگزار شد، اما متاسفانه در روز اول با مشکل مواجه شدیم. سرعت کند بود و 15 هزار نفری که ثبت نام کردند با پیامکی که به آنها ارسال شده برای تهیه بلیت می توانند در پردیس ملت حاضر شوند.»
 
دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: از 5 شنبه، پیش فروش از طریق همین سامانه برای شهرستان ها انجام خواهد شد.
 
حیدری ادامه داد: بلیت ها به صورت تک سانس و تک بلیت نیست و شهرستان ها، مشکلی برای ثبت نام نخواهند داشت. از ابتدا قرار بود همه کسانی که ثبت نام می کنند به صورت حضوری بلیت ها را تهیه کنند.
 
آمادگی داریم از نظر مالی شفاف سازی کنیم
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره ارائه گزارش مالی جشنواره بر اساس وعده رئیس سازمان سینمایی درباره گزارش مالی دوره گذشته و امسال گفت: همواره طی سال های گذشته این بحث وجود داشته که برپایی جشنواره چقدر هزینه دارد، همانطور که آقای ایوبی اشاره کرده و این وعده را مطرح کرده است، حتما این اتفاق می افتد. ما آمادگی داریم هزینه های برپایی جشنواره سی و چهارم  و حامی مالی را اعلام کنیم. خوب است شفاف سازی شود تا همگان در جریان امور قرار گیرند.
 
حیدری در پاسخ به پرسشی پیرامون استفاده از مشاوران هنری در دوره سی و چهارم فیلم فجر و امسال گفت: درخصوص استفاده از هنرمندان در برگزاری جشنواره از سال گذشته افتاد و امسال هم شاهد این هنرمندان خواهیم بود. بهروز غریب پور مدیر سینمای رسانه های گروهی (برج میلاد) و مجید مظفری (مدیر کاخ  مردمی- پردیس ملت) در خدمت شان خواهیم بود و من از این دو هنرمند تشکر می کنم که این مسئولیت را پذیرفتند. امسال همچنان که حضور هنرمندان در رونمایی از پوستر پررنگ بود در بقیه برنامه ها و آیین ها هنرمندان در کنار ما خواهند بود.
 
تصمیم گیری درباره «کاناپه» از اختیار و توان جشنواره خارج است
 
حیدری درباره ماجرای پذیرفته نشدن فیلم «کاناپه» در جشنواره فیلم فجر، گفت: این فیلم در توان تصمیم گیری ما در جشنواره نبود و قرار است شورای پروانه نمایش درباره آن تصمیم بگیرند. دوست نداریم برای عیاری مشکلی پیش آید و امیدواریم در نمایش عمومی شاهد موفقیت این فیلم باشیم.
 
وی تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر ساختار ثابتی ندارد و به همین دلیل هر سال شاهد تغییراتی در آن هستیم اما این جشنواره نیاز به دبیرخانه دائمی دارد. امیدوارم با پیگیری اهالی سینما و خانه سینما بتوانیم در سال های آتی برنامه پنج ساله ای برای جشنواره داشته باشیم.
 
حیدری در ادامه در پاسخ به پرسشی  درباره پذیرفته نشدن فیلم جدید شهرام مکری در جشنواره امسال گفت: به نظر هیات انتخاب احترام می گذاریم و امیدوارم شرایطی ایجاد شود که قضاوت فیلم ها بر عهده مردم باشد.
 
فشار بیرونی روی دبیر جشنواره برای انتخاب یا حذف اثری نبوده است
 
وی افزود: با قطعیت می گویم هیات انتخاب در چارچوب وزارت ارشاد و سازمان سینمایی فیلم ها را انتخاب کرده است. امسال هم هیچ سازمان و ارگانی در انتخاب آثار دخیل نبوده و هیات انتخاب و دبیر پاسخگوی تک تک فیلم های انتخاب شده خواهد بود.
 
حیدری درباره فیلم «امپراطور جهنم» و کناره گیری فیلم نیز توضیح داد: این فیلم به کارگردانی پرویز شیخ طادی انتخاب شد و تلاش کردیم تا در بخش چشم انداز سینمای ایران دیده شود. تهیه کننده این فیلم نپذیرفت که در بخش چشم انداز باشند و انصراف دادند.
 
وی تاکید کرد: ای کاش سازندگان این فیلم اجازه می دادند تا مردم آن را ببینند. البته هیات انتخاب نسخه کامل فیلم را ندید چون زمانی که فیلم به هیات انتخاب ارائه شد، کامل نبود.
 
در برج میلاد فرش قرمزی پهن نخواهد شد
 
حیدری در پاسخ به پرسشی پیرامون برپایی مراسم فرش قرمز در جشنواره امسال نیز گفت: در برج میلاد که برای اهالی رسانه و صاحبان آثار است، فرش قرمز نخواهیم داشت. پردیس ملت را به عنوان کاخ مردمی و همچنین یک سالن در چارسو را انتخاب کردیم تا باری را از دوش برج میلاد برداریم. معرفی فیلم ها در پردیس ملت خواهد بود.
 
حیدری ادامه داد: از روز 10 بهمن فیلم ها در برج میلاد و پردیس ملت نمایش داده خواهد شد و جشنواره در سینماهای دیگر از 11 بهمن ماه شروع خواهد شد.
 
حیدری درباره نبود برخی فیلم ها در جشنواره اظهار داشت: طبق مقررات جشنواره فیلم های خوبی بود که می توانستند به دلیل همین مقررات در جشنواره حضور داشته باشند اما به دلیل حضور در جشنواره های دیگر، این اتفاق میسر نشد و ما این فیلم ها را به هیات انتخاب ندادیم.
 
وی درباره صحبت های عماد افروغ درباره نام بردن از دو فیلم که پذیرفته شده نیز توضیح داد: در صحبت های آقای افروغ، اشاره ای به پذیرفته شدن آن دو فیلم در بخش مسابقه و چشم انداز نشده است. فیلم ها بر اساس آرای هیات انتخاب به بخش مسابقه راه یافتند و صورتجلسه آن نیز موجود است و دو فیلم آقای رحمانی و خانم آناهید اباد به بخش چشم انداز راه یافتند و ما این نکته را مطرح کردیم اما خودشان قبول نکردند.
 
نمی توانیم برای جشنواره ملی سینمای ایران داور خارجی بیاوریم !
 
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره ترکیب هیات داوران گفت: انتخاب داوری بسیار سخت است. ما قصد داشتیم در ترکیب هیات داوران جشنواره امسال، 2 نفر تهیه کننده، 2 نفر کارگردان، یک نفر طراح و یک منتقد که سینمای ایران را خوب می شناسد، حضور داشته باشد اما این اتفاق رخ نداد. داوری کار سختی است زیرا با نقد و اعتراض همراه است و مانند انتخاب آثار، ناشی از نوع نگاه افراد و کارشناسان است. ما با سینماگران زیادی برای حضور در ترکیب هیأت داوران صحبت کردیم که برخی ها نپذیرفتند و در نهایت به این ترکیب رسیدیم و مطمئن باشید که این ترکیب عملکردی حرفه ای خواهد داشت. یا باید داور خارجی بیاوریم که با وجود این همه هنرمند خوب که در کشورمان وجود دارد، برای سینمای ایران افت دارد!
 
وی در واکنش به این پرسش که آیا جشنواره امسال محافظه کار تر شده است؟، گفت: برای من فرقی نمی کرد که امسال سال اول یا آخر دولت باشد، با توجه به شاخصه هایی که فیلم ها دارند، توجه نکردیم که با توجه به شرایط سیاسی کشور انتخاب شوند. این را توجه کنیم که سینمای ما متعلق به مردم است و بهتر است فیلم ها را ببینیم و بعد درباره آنها قضاوت کنیم.
 
وی درباره پرسشی پیرامون استفاده از کارشناسان دیگر در هیات انتخاب گفت: 3 نفر از اعضای حقوقی پروانه نمایش را برای حضور در این هیأت، انتخاب کردیم. هر فردی را انتخاب کنیم، قطعا بهتر از آنها هم وجود دارد اما بسیاری هم حضور در هیأت انتخاب را نمی پذیرند. در هیات انتخاب بخش مستند هم از فعالان این عرصه انتخاب کردیم و هنرمندان مستند هم استقبال کردند.
 
حیدری همچنین گفت: امسال آنقدر فشارها را به جان و دل خریدیم تا شرایط را برای دوستانی که دعوت می کنیم در برج میلاد شرایط مناسبی داشت باشیم.
 
مسئولیت تصمیمات هیات انتخاب را برغهده می گیرم
 
دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به پرسش دیگری درباره استقلال جشنواره و شانه خالی کردن از انتخاب آثار و انتخاب نشدن فیلم «هجوم»، گفت: مسئولیت کل جشنواره با دبیر است و من می پذیرم و همه فیلم ها را دیدم. من تا زمانی که در برنامه «هفت» رفته بودم، فیلم «هجوم» را ندیده بودم اما بعد از آن برنامه آن را دیدم. همه این آثار اکران خواهند شد و قضاوت اصلی بر عهده شما خواهد بود. باید به قانون و مقررات احترام بگذاریم، همانطور که من احترام می گذارم، فیلمساز هم باید به همین شکل باشد. من مسئولیت همه سینمای ایران را نمی توانم بپذیرم.
 
وی ادامه داد: امسال 17 فیلم از سینماگران جوان ، 6 فیلم از خانم ها در جشنواره حضور دارند که اتفاق مبارکی است. حضور جوان ها با رویکردهای امروزی ، فضاهای اجتماعی و سیاسی در فیلم هابی امسال به ظرافت پرداخته شده است. بخشی سلیقه هیات انتخاب بوده است که باید به آن احترام بگذاریم و معدل فیلم ها نسبت به سال گذشته بالا است.
 
بر اساس این گزارش، سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر 11 الی 22 بهمن 1395 برگزار می شود.

نظرات بینندگان