arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۳ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

اتمام آواربرداری پلاسکو تا پنج‌شنبه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عضو شورای اسلامی شهر تهران پیش‌بینی کرد: آواربرداری ساختمان پلاسکو در روز پنج‌شنبه به اتمام خواهد رسید.
 
به گزارش انتخاب،  ابوالفضل قناعتی با اشاره به تلاش نیروهای امدادی پس از شش شبانه‌روز در محل حادثه ساختمان پلاسکو، گفت: با توجه به وجود دود ناشی از خاکستر زیر آوارهای پلاسکو، عملیات آواربرداری کند شده، اما امیدواریم با تلاش شبانه‌روزی نیروهای امدادی حداکثر تا روز پنجشنبه آواربرداری به اتمام برسد.
 
 وی افزود: تا زمانی که آواربرداری ساختمان پلاسکو به نقطه‌ صفر نرسد، نمی‌توانیم اظهارنظر دقیقی در خصوص پیدا کردن اجساد مدفون در زیر آوارها داشته باشیم چرا که ممکن است افراد به صورت گروهی و در طبقات پایین این ساختمان حضور داشته‌اند که در زیر آوارها گرفتار شدند اما امیدواریم تا روز پنج‌شنبه با وجود حجم زیاد آوارها و حرارت زیر ساختمان بتوانیم اجساد را به صورت سالم پیدا کنیم تا مراسم تشییع پیکرها انجام شود.
 
قناعتی در خصوص درخواست بعضی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای انتشار فایل صوتی جلسه اضطراری روز شنبه شورا، گفت: در این جلسه آقای مسجدجامعی از این حادثه برگشت به عقبی داشته‌اند و به موضوع فوت دو خانم در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری اشاره و تأکید کردند که اگر شورا در خصوص ایمنی ساختمان‌ها به شکل بهتری ورود پیدا می‌کرد و نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها به صورت بهتری مطالبه می‌شد شاهد حادثه‌ تلخ ساختمان پلاسکو نبودیم.
 
وی ادامه داد: در این جلسه اعضای شورای شهر تهران نظرات متفاوتی داشتند و برخی اظهار می‌کردند که نمی‌توان فقط مدیریت شهری را مقصر بدانیم چرا که سایر دستگاه‌ها نیز در قبال ایمنی ساختمان‌ها مسئولیت دارند.
 
وی تأکید کرد: آنچه که اکثر اعضای شورای شهر تهران بر آن تأکید داشتند در اولویت‌ قرار دادن امدادرسانی و آواربرداری بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری بود. بی‌تردید باید پس از اتمام عملیات آواربرداری و امداد این موضوع مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
 
این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه باید ضمن توجه به عملیات امداد و نجات در حادثه پلاسکو از سایر بخش‌های شهر تهران نیز غافل نشویم، افزود: به شهرداری تهران تکلیف شد که معطل مصوبات لازم برای بازسازی تجهیزات به‌کار رفته در حادثه پلاسکو نباشد و اگر نیاز به اعمال تغییرات در بودجه نیز وجود دارد به صورت اصلاحیه این کار را انجام دهد و تجهیزات خود در این محل را بازسازی و نوسازی کند.
 
وی ادامه داد: در روز شنبه 110 عملیات همزمان با حادثه ساختمان پلاسکو توسط آتش‌نشانی انجام گرفت لذا باید به سایر نقاط شهر تهران نیز توجه لازم را داشته باشیم.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع خلاء قانونی در خصوص برخورد با ساختمان‌هایی که مشکلات ایمنی دارند، افزود: متأسفانه قانون صراحت لازم را ندارد به همین دلیل نمی‌توانیم درصدی برای مقصر بودن شهرداری تهران تعیین کنیم. برابر قانون تدابیری در جهت ایمنی در مقابل حریق برای شهرداری تهران در نظر گرفته شده که این تدبیر می‌تواند 14 اخطار داده شده به ساختمان پلاسکو باشد که شهرداری تهران این کار را انجام داده است. انتظار داریم مجلس شورای اسلامی در قانون صراحت لازم را اعمال کند تا بتوان برخورد مناسب با ساختمان‌هایی که مشکلات ایمنی دارند داشته باشیم.
 
وی در خصوص ارائه گزارشی مبنی بر مشکلات ایمنی ساختمان پلاسکو به دادستانی، گفت: شهرداری در نامه‌ای به مالک این ساختمان مشکلات ایمنی را گوشزد کرده و رونوشت آن به مقام قضایی، وزارت کار و وزارت کشور ارسال شده است.
 
خروج 2500 تن آهن‌آلات از پلاسکو
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به بکارگیری 200 کامیون برای انتقال آوار حادثه ساختمان پلاسکو تأکید کرد: تاکنون 2500 تن آهن‌آلات از محل ساختمان پلاسکو انتقال داده شده است.
 
جعفری گفت: بیش از 11 هزار تن آوار از محل حادثه ساختمان پلاسکو انتقال داده شده که از این رقم 2500 تن آهن‌آلات بوده است.
 
وی افزود: سازمان مدیریت پسماند با بکارگیری تمام ظرفیت خود مشغول انتقال آوار حادثه ساختمان پلاسکو است و تمامی معاونت‌های این سازمان به صورت شیفت‌بندی شده در محل حادثه حضور دارند.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از استقرار اکیپ تعمیرات ماشین‌آلات سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در محل حادثه پلاسکو خبر داد و افزود: این اکیپ‌ها تعمیر و نگهداری کلیه خودروهای سنگین در محل حادثه را برعهده دارند و با بکارگیری 40 قلم انواع تجهیزات که به محل حادثه آورده شده است مشغول خدمت‌رسانی به تمامی خودروهای نیروهای امداد و نجات هستند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان