arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۳ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

سیل در سیستان و بلوچستان/ اسکان ۱۴۳۵ نفر، ۱۴۰ میلیمتر بارندگی، طغیان یک رودخانه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: هزار و 435 نفر از مردم جنوب استان در قالب 290 خانوار از یکم بهمن تاکنون همزمان با بروز سیلاب از سوی نیروهای امدادی این نهاد اسکان اضطراری یافتند.
 
به گزارش انتخاب، رسول راشکی گفت: نیروهای هلال احمر با توجه به ادامه بارندگی ها در حالت آماده باش کامل بسر می برند. امداد رسانی به 2 هزار و 21 نفر، رها سازی 95 خودرو و نجات 2 نفر در معرض سیلاب در شهرستان های ایرانشهر و سرباز از جمله اقدامات این نهاد در این مدت بوده است.
 
وی ادامه داد: همچنین در چند روز گذشته نصب 305 باب چادر در قالب چهار اردوگاه برای سیل زدگان و توزیع 282 تخته موکت، 809 تخته پتو، 147 هزار کیلوگرم نایلون، 183 دستگاه والور، 110 عدد فانوس، 90 ست ظرف، سه هزار و 364 قوطی کنسرو، 61 عدد کلمن آب و 500 قرص نان در جنوب استان انجام شده است.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: در این مدت 280 نیروی امدادی جمعیت هلال احمر استان در قالب 59 تیم عملیاتی در 55 روستا امدادرسانی کردند.
 
راشکی گفت: با توجه به شدت خسارات وارده ناشی از بارندگی های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان، کالاهایی نظیر موکت، چادر و پتو امروز با چند دستگاه تریلی از استان های یزد، فارس، کرمان، خراسان رضوی و سازمان امداد و نجات کشور به استان ارسال شده که تا فردا به استان می رسد.
 
وی تاکید کرد: جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با تمام توان آماده ارائه خدمات مورد نیاز به مسافران و آسیب دیدگان حوادث و سوانح احتمالی است.
 
بیشترین بارندگی در نیکشهر
 
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین بارندگی های چند روز اخیر استان با 138 و نیم میلی متر در بنت نیکشهر واقع در جنوب استان ثبت شد.
 
رضا آزادمنش با بیان اینکه از 30 دی تا امروز بارش های خوبی در استان گزارش شده است اظهار داشت: شهر نیکشهر با 112.3 میلی متر، کنارک 117 میلی متر، دلگان 114.5 میلی متر، چاهان نیکشهر 121 میلی متر، کارواندر خاش 76.5 میلی متر، زرآباد کنارک 80.5 میلی متر، لورکمب چابهار 90 میلی متر و ناصر آباد سراوان 35.5 میلی متر از جمله مناطق استان با بیشترین بارندگی ها در این مدت بودند.
 
وی افزود: امروز در نیمه جنوبی تا ارتفاعات نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان شدت بارش ها بیشتر است و در برخی نقاط بارش های سنگین خواهیم داشت که سبب جاری شدن سیلاب و پر آب شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها می شود.
 
ریزش باران در چند روز اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان سبب طغیان رودخانه های فصلی و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق شده و ضمن بستن برخی راههای ارتباطی خساراتی نیز به اماکن مسکونی، زیرساخت ها شده است.
 
طغیان رودخانه کاجو راه ارتباطی 21 روستای بخش ساربوک قصرقند را قطع کرد
 
بخشدار ساربوک از توابع شهرستان قصرقند در جنوب سیستان وبلوچستان گفت: بارندگی های 24 ساعت گذشته و طغیان رودخانه کاجو و نبود پل بر روی این رودخانه بزرگ راه ارتباطی 21 روستای این بخش را از دیروز (دوشنبه) قطع کرده و امکان خدمات رسانی نیست.
 
مرتضی سایگانی اظهار داشت: با بسته شدن راه‌ این روستاها بیش از هشت هزار نفر از جمعیت روستایی بخش ساربوک گرفتار سیلاب شده و راهی برای خدمات رسانی و اعزام بیماران آنها به مراکز درمانی وجود ندارد.
 
وی افزود: شدت بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب سبب خوشحالی اهالی روستایی به ویژه کشاورزان شده و شکرگزار این نعمت الهی هستند.
وی ادامه داد: این بارندگی ها خسارات سنگینی نیز به زیرساخت های راه، کشاورزی، برق، آب و تاسیسات زیربنایی بخش ساربوک وارده کرده است که پس از جمع بندی گزارش میزان خسارت ها اعلام خواهد شد.
 
بخشدار ساربوک بیان کرد: مردم روستاهای بخش ساربوک سال هاست چشم انتظار ساخت پل حمیری بر روی رودخانه کاجو هستند و همواره در زمان بارندگی ها راه این روستاها تا چندین روز بسته شده و مردم با مشکلات زیادی رو به رو می شوند.
 
سایگانی بیان کرد: با تلاش های فرماندار قصرقند و بخشداری پیگیری های مکرری برای ساخت پل بر روی رودخانه کاجو انجام شده است که چند ماه قبل اعتبار مطالعاتی برای آن اختصاص داده شد ولی تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.
 
وی ادامه داد: نبود راهدارخانه و تجهیزات راهداری و اتفاقات برق در مرکز بخش به ویژه هنگام بارندگی و طغیان رودخانه و قطع راه‌های روستایی موجب تاخیر زیاد در عملیات بازگشایی راه‌ ها می‌ شود و این مسئله مشکلات زیادی را برای مردم و رانندگان این بخش ایجاد کرده است.
 
بخشدار ساربوک گفت: بر اثر طغیان رودخانه کاجو بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد نتوانستند در جلسه امتحانی شرکت کنند.
 
سایگانی افزود: با تلاش های 2 پزشک درمانگاه دهستان حمیری مادر بارداری که در روستای دپ دچار بیماری هپاتیت بود نجات پیدا کرد.
 
وی ادامه داد: پزشکان درمانگاه روستای حمیری دوشنبه شب با طی مسیر 2 کیلومتری حاشیه رودخانه کاجو در تاریکی شب و با پای پیاده این مادر باردار را نجات دادند و با تولد این نوزاد لبخند بر لبان پدر و مادر این نوزاد نقش بست.
 
وی از جانفشانی و ایثار این 2 پزشک قدردانی کرد و گفت: پس از فرو کش کردن آب رودخانه کاجو کار بازگشایی راه ‌های روستایی بسته شده آغاز خواهد شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان