arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۹۸۷۹
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵

احتمال سوال از شهردار تهران به دلیل ندادن بودجه آتش‌نشانی/ حافظی: رییس آتش‌نشانی، تخصص ندارد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با بیان اینکه از مجموع 492 میلیارد تومان بودجه توسعه آتش نشانی و ارتقای تجهیزات 200 میلیارد تومان پرداخت نشده است، گفت: این موضوعی است که به شهردار تهران تذکر خواهم داد و در صورت عدم ارائه پاسخ مناسب، طرح سوال از شهردار کلید خواهد خورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با بیان اینکه از مجموع 492 میلیارد تومان بودجه توسعه آتش نشانی و ارتقای تجهیزات 200 میلیارد تومان پرداخت نشده است، گفت: این موضوعی است که به شهردار تهران تذکر خواهم داد و در صورت عدم ارائه پاسخ مناسب، طرح سوال از شهردار کلید خواهد خورد.

به گزارش انتخاب، رحمت‌اله حافظی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد درباره حادثه پلاسکو گفت:‌ این حادثه تلخ بود و همه مردم را متاثر کرده است و امیدواریم قوه قضاییه با رسیدگی بسیار دقیق و عادلانه بتواند بخشی از این آلام را تسکین دهد و افرادی که کوتاهی کرده اند و تقصیر یا قصوری داشته اند را شناسایی کند و با آنها برخورد قانونی صورت پذیرد.

او گفت: امیدواریم این حادثه تلخ درس عبرتی برای مسئولان باشد تا در جایگاهی که هستند مسائل و مواردی که با جان و مال مردم ارتباط دارد را جدی بگیرند که خسارت های ‌روحی روانی، مالی و جانی به شهروندان وارد نشود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: حادثه پلاسکو باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد، تیم های کارشناسی خبره بایستی در بخش های مختلف، زوایای این حادثه را بررسی کنند و نظرات دقیقی روی میز قاضی قرار گیرد و جمع بندی صورت پذیرد.

حافظی با اشاره به وجود ساختمان های مشابه پلاسکو در سطح شهر با بیش از 50 سال سن، افزود: بر اساس گزارش یکی از معاونان شهردار، جای تاسف دارد که پلاسکو پایان کار نداشته و معلوم نیست که این ساختمان مجوز چه نوع بهره برداری را می توانست داشته باشد. بر اساس گزارش های اعلام شده، هزار و 500 تن محصولات پارچه ای تولید شده یا در حال تولید در این ساختمان وجود داشته، حال سوال اینجاست که آیا حجم الیاف موجود در حد ظرفیت این اسکلت بوده یا نه؟

وی گفت: باید مشخص شود که متولی اصلی محاسبه "خستگی اسکلت" چه نهادی بوده است تا مشخص شود این سازه نیاز به تقویت یا تخریب و جایگزینی داشته یا خیر، بعد از وقوع حادثه، برای اطفای حریق از آب استفاده می شود و این حجم آب جذب الیاف موجود در ساختمان شده و وزن ساختمان سنگین شده این در حالیست که می بایست از روش های دیگر برای اطفای حریق استفاده می شد که متاسفانه این تکنولوژی از جمله شلیک گازهایی بداخل ساختمان که آتش را اطفا می کند، در اختیار آتش نشانان نبوده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به موضوع تخلیه نشدن ساختمان پس از دو ساعت از شروع آتش‌سوزی شاره کرد و گفن: در صورت عدم اطفای حریق در یک ساختمان با اسکلت فلزی بدون عایق حرارتی، بایستی نیروهای آتش نشانی بعد از دو ساعت ساختمان را تخلیه کنند، در صورت وجود عایق حرارتی این زمان به سه ساعت افزایش می یاید اما بیش از این زمان به دلیل حرارت بالا،‌ اسکلت نرم می شود و مقاومت وزنی خود را از دست می دهد و احتمال ریزش افزایش می یابد.

حافظی در ادامه گفت: ساختمان پلاسکو در گذشته تذکرات متعددی دریافت کرده و باید مشخص شود که تذکرات باید به بهره بردار داده می شد یا مالک و چه کسی نسبت به انجام مداخلاتی مانند نصب پله فرار باید اقدام می کرد، ‌تمامی این موارد جای بررسی دارد.

او در پاسخ به این پرسش که گفته می شود نیروهای آتش نشان آموزش‌های لازم را ندیده بودند، گفت: سالها قبل در صالح آباد، مرکزی برای آموزش تخصصی نیروهای آتش نشانی ایجاد شده اما نکته مهم واگذاری مسئولیت و مدیریت آتش نشانی به فرد غیرتخصصی است، کسی که از بدنه آتش نشانی نبوده و معاون توسعه یک دستگاه اجرائی بوده و شناختی نسبت به این حوزه ندارد، در حالی که باید مسئول این مجموعه تخصصی با طی کردن سلسله مراتب انتخاب شود، وقتی نیرویی از خارج مجموعه بعنوان مدیر عامل آتش نشانی منصوب می شود، جای نگرانی و چنین اتفاقاتی وجود دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پایان به بودجه آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: از سال 92 تا کنون 492 میلیارد تومان برای توسعه آتش نشانی و ارتقاء تجهیزات و آموزش پرسنل پیش بینی شده است، میزان ‌این منابع بعد از جلسات مشترک کارشناسی با آتش نشانی، نهایتا در صحن شورا تعیین و تصویب شده است، اما از مجموع این بودجه، 200 میلیارد تومان آن توسط شهرداری به آتش نشانی پرداخت نشده است و این موضوعی است که به شهردار تهران تذکر خواهم داد و در صورت عدم ارائه پاسخ مناسب، طرح سوال از شهردار کلید خواهد خورد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان