arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵

نیویورک‌تایمز با اشاره به ممنوعیت موقت ورود ایرانی‌ها: اقدام رئیس‌جمهور آمریکا غیرقانونی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه آمریکایی اقدام رئیس‌جمهور این کشور برای ممانعت موقت از ورود اتباع هفت کشور مسلمان را که شامل ایران نیز می‌شود، غیرقانونی دانست.
 
به گزارش انتخاب ‌به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا عصر روز جمعه با صدور فرمانی به طور موقت ورود مهاجران هفت کشور مسلمان را به مدت دست کم ۹۰ روز ممنوع کرد و این اختیار را نیز دارد که این شرایط را تمدید کند. اما این اقدام غیرقانونی است.
 
بیش از ۵۰ سال پیش کنگره آمریکا چنین تبعیض‌هایی علیه مهاجران را که بر اساس ملیت آن‌ها تعیین می‌شود، غیرقانونی اعلام کرد.
 
این تصمیم پس از یک تاریخچه طولانی و شرم‌آور از ممانعت از ورود مهاجران به این کشور بر مبنای منطقه و جایی که از آن آمده اند، گرفته شده است. این اقدامات از اواخر قرن ۱۹ میلادی آغاز شد که از قوانین از ورود چینی‌ها و تقریبا تمامی ژاپنی‌ها و سپس تمام مردم آسیا تحت عنوان «منطقه ممنوع آسیایی»جلوگیری می‌کرد. کنگره سرانجام در سال ۱۹۲۴ یک نظام جامع موسوم به « سیستم ریشه – ملیت» ایجاد کرد تا محدودیت های مهاجرت را در راستای منافع اروپایی  غربی و بیرون راندن اغلب مردم اروپایی غربی و آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها تعیین کند.
 
به نوشته نیویورک تایمز، به نظر می‌آید که ترامپ نیز به دنبال مدل جدیدی از منطقه ممنوع آسیایی است اما یک مشکلی وجود دارد؛ قانون مهاجرت و ملیت ۱۹۶۵ مانع از هرگونه تبعیض علیه مهاجران بر مبنای ملیت آن‌ها می‌شود و جایگزین نظام تبعیض آمیز قدیمی می‌گردد و به تمامی کشورها در این سهمیه فرصتی برابر می دهد. لیندون جانسون رئیس‌جمهور وقت آمریکا هنگام امضا این قانون گفت:‌این بی‌عدالتی غیرمنصفانه ناشی از نظام سهمیه‌بندی مهاجرت متوقف شد.
 
با این حال آقای ترامپ ثابت کرد که همچنان توانایی تبعیض را دارد و این حقیقت را که کنگره در سال ۱۹۶۵ این قوانین را ممنوع کرد نادیده گرفت. کنگره تاکید کرد که هیچ تبعیضی در خصوص صدور ویزا برای مهاجران بر اساس نژاد، جنسیت، ملیت، محل تولد یا سکونت آن‌ها نباید اعمال شود.
 
زمانی‌که کنگره این قانون را به تصویب رساند امیدوار بود که علاوه بر مهاجران، از شهروندان آمریکایی که حق دارند از اعضای خانواده‌شان حمایت کنند یا آن‌هایی که می‌خواهند با فردی خارجی ازدواج کند، در برابر هرگونه تبعیض بی‌دلیل و بی‌منطق پشتیبانی کند.
 
با توجه به زمان جدید دونالد ترامپ که مهاجران را هدف قرار می‌دهد، از نظر قانونی تمامی بازدیدکنندگان موقت(از آمریکا) شامل کارگران مهمان (فصلی)، دانشجویان، گردشگران و به علاوه پناهجویان شامل این ممنوعیت جدید می‌شوند. این در حالی است که قانون ۱۹۶۵ کنگره، مانع از هرگونه تبعیض علیه افراد با استناد به نژاد و ملیتشان می‌شد، چیزی که هدف اصلی ترامپ است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان