arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

از لس‌آنجلس تایمز تا فیگارو همگی از فرهادی گفتند

نامه اصغر فرهادی درباره تصمیمش جهت حضور نیافتن در مراسم اسکار نخستین بار در «نیویورک تایمز» منتشر شد، اما به فاصله‌ای کوتاه رسانه‌های جهانی این نامه را در صدر اخبار خود قرار دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نامه اصغر فرهادی درباره تصمیمش جهت حضور نیافتن در مراسم اسکار نخستین بار در «نیویورک تایمز» منتشر شد، اما به فاصله‌ای کوتاه رسانه‌های جهانی این نامه را در صدر اخبار خود قرار دادند.

به گزارش انتخاب، کارگردان فیلم سینمایی «فروشنده» بعد از آنکه با تصمیمات رئیس جمهور آمریکا در زمینه ورود ایرانیان به این سرزمین روبرو شد، تصمیم گرفت تا با نگارش نامه‌ای اعلام کند به دلیل شرایط ایجاد شده، مایل نیست امسال در مراسم اسکار حاضر باشد.

او این موضوع را به واسطه یادداشتی که در روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر شد، اعلام کرد و انتشار این خبر واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها به همراه داشت. نه فقط رسانه‌های داخلی، بلکه به دلیل اهمیت موضوع و جایگاه فرهادی این موضوع در اغلب رسانه‌های معتبر آمریکایی و اروپایی بازنشر داده شد.

نشریات انگلیسی و پرسابقه گاردین و اسکرین دیلی نامه فرهادی را منتشر کردند و در فرانسه نیز فیلگارو نامه فرهادی را مورد توجه قرار داد. در کنار آن لوموند و ال پائیس نیز از تصمیمی که کارگردان «فروشنده» گرفته، غافل نشد و متن نامه این کار را منتشر کرد.

گاردین در بخشی از مطلب خود نوشت: «مراسم اسکار 2017 به زمینی برای نبرد علیه قانون جنجالی ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا شده است، زیرا برخی از فیلمسازهای سرشناس تحت تاثیر این قانون قرار گرفته‌اند.»

اسکرین دیلی هم در تحلیلی نامه فرهادی را حمله‌ای ظریف و در عین حال ویرانگر به قانون جدید ترامپ درباره ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا توصیف کرده است.

در آمریکا اما توجه بسیار گسترده‌تری به نامه فرهادی صورت گرفت از هالیوود ریپورتر، ایندی وایر، ورایتی و لس‌آنجلس تایمز تا سایت‌های خبری ABC نیوز و هافینگ‌تن پست همگی در مطالبی تصمیم کارگردان ایرانی را برای حضور نداشتن در مراسم اسکار مورد توجه قرار دادند.

اصغر فرهادی در این نامه دلیل حاضر نشدن خود را در مراسم اسکار چنین شرح داده بود: «در روزهای گذشته علی‌رغم شرایط غیرمنصفانه‌ای که برای ورود مهاجران و مسافران چند کشور به ایالات متحده پیش آمد، همچنان تصمیمم بر حضور در این مراسم بود و ابراز نظراتم به رسانه‌ها درباره این شرایط و به هیچ عنوان قصد عدم حضور و یا تحریم مراسم را به نشانه اعتراض نداشتم چون آگاهم که بسیاری از اهالی سینمای آمریکا و اعضای آکادمی مخالف افراطی‌گری و تندروی‌هایی هستند که این روزها بیش از گذشته در حال اعمال است و همان‌گونه که روز اعلام نتایج آکادمی به پخش‌کننده‌ام در آمریکا اعلام کردم به همراه مدیرفیلمبرداری‌ام در این مراسم حضور خواهیم داشت، همچنان تصورم همراه بودن در این اتفاق بزرگ فرهنگی بود. اما امروز به نظر می‌آید که این امکان حضور با اما و اگرهایی همراه است که برایم به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست حتی اگر برای سفر من به آمریکا استثنایی قایل شوند. پس مایلم آنچه را که قرار بود در فرصت سفرم بیان کنم در اینجا ابراز نمایم.»

براساس این تصمیم فرهادی با وجود آنکه یکی از پنج نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان است، اما اسفند ماه به آمریکا سفر نخواهد کرد تا مراسم اسکار بدون حضور یکی از مدعیان اصلی این مجسمه طلایی برگزار شود.

نظرات بینندگان