arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۶۹۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

اذعان به اجرای ضعیف دستور مهاجرتی ترامپ

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت، فرمان اجرایی اخیر دونالد ترامپ ابهاماتی ایجاد کرده که باعث تأسف و شرمساری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت، فرمان اجرایی اخیر دونالد ترامپ ابهاماتی ایجاد کرده که باعث تأسف و شرمساری است.
 
به گزارش انتخاب، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت، ابهاماتی که فرمان اجرایی دونالد ترامپ در مورد مهاجرت به آمریکا ایجاد کرده، تأسف‌بار است.
 
با این حال، وی با دفاع از ترامپ، تصریح کرد: هرچند که ابتدای اجرای این فرمان، با مشکلات و دست‌اندازهایی روبرو بود اما سیاست آن، هماهنگ با اصول جمهوری‌خواهان بوده است.
 
رایان افزود: مسئولیت امنیت کشور به عهده رئیس‌جمهوری است. هرچند ما از آنچه رخ داده است، حمایت می‌کنیم اما باید اندکی تأمل کنیم تا اطمینان یابیم که معیارهای بررسی دقیق پیشینه پناهندگان و مهاجران بر اساس اصول صحیح است و بتوانیم ایمنی و امنیت کشورمان را تضمین کنیم.
 
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: به نظر من بروز سردرگمی در اجرای این فرمان تأسف‌آور است.
 
مقام‌های امنیتی آمریکا به ایرادهایی در نحوه اجرای فرمان دونالد ترامپ برای منع ورود شهروندان هفت کشور ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به آمریکا اذعان کرده‌اند و یکی از آنها گفته است که این ممنوعیت احتمالا به زودی برطرف نخواهد شد.
 
دونالد ترامپ روز جمعه دستوری را با عنوان "حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی" امضا کرد که بر اساس آن ورود پناهجویان به آمریکا به مدت چهار ماه معلق و ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا برای ۹۰ روز ممنوع شد. این تصمیم با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی بسیاری مواجه شده است.
 
رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت که از تحت تأثیر قرار گرفتن کسانی که ویزای معتبر دارند، متأسف است.
 
رایان گفت، مطمئن است که سیاست تازه درست اجرا خواهد شد. وی افزود: هیچ کس نمی‌خواهد شاهد باشد که کسانی که گرین‌کارت یا ویزاهای ویژه دارند گرفتار این ممنوعیت‌ها شوند.
 
به گزارش بی.بی.سی، روز سه شنبه معلوم شد که حدود ۹۰۰ کارمند وزارت خارجه آمریکا یک "یادداشت ثبت نارضایتی" از دستور ترامپ را امضا کرده‌اند. خبر تهیه این یادداشت یک روز پیشتر فاش شده بود و کاخ سفید در واکنش اعلام کرد، این کارمندان و دیپلمات‌ها باید دستور را بپذیرند یا وزارت خارجه را ترک کنند.
 
سرپرستان سازمان امنیت ملی و سازمان گمرک و امنیت مرزی آمریکا اعلام کردند که ۷۲۰ تن در پی صدور فرمان اخیر در فرودگاه‌ها به دام افتادند.
 
جان کلی، رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا مدعی است که دستور ترامپ علیه مسلمانان نیست و اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان جهان می‌توانند به آمریکا سفر کنند.
 
او گفت که دستور ۹۰ روزه به مقام‌ها فرصت خواهد داد نقاط قوت و ضعف نظام مهاجرتی آمریکا را محک بزنند؛ کاری که به گفته او باید خیلی زودتر انجام می‌شد.
 
وی افزود: بعضی از این کشورها ممکن است به زودی از لیست هفت کشور خارج نشوند. این‌ها کشورهایی هستند که به درجات مختلف درحالت فروپاشی قرار دارند.
 
او همچنین خاطرنشان کرد، دولت آمریکا در نظر دارد سابقه اینترنتی متقاضیان ویزا از جمله فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تماس‌های تلفن موبایل از کشورهایی که اعتماد کمی به سازمان‌های پلیس آنها وجود دارد، را بررسی کند.
 
هم‌زمان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، بستن مرزها به روی افراد بر اساس مذهب، قومیت یا ملیت یک تدبیر کورکورانه است. چنین سیاستی خطر پیروزی تبلیغاتی برای افراط‌گرایان را به دنبال دارد و سازمان‌های پیشرفته تروریستی به راحتی آن را دور خواهند زد.
 
ایالت ماساچوست آمریکا در شکایتی از دولت ترامپ به دادگاه گفته است که این ممنوعیت ناقض ضمانت‌های قانون اساسی آمریکا در زمینه آزادی مذهب است. پیشتر دادستان ایالت واشنگتن هم دونالد ترامپ را تحت پیگرد قرار داده بود.
 
مورا هیلی، دادستان کل ماساچوست گفت: این سیاست به دلیل مذهب و ملیت علیه مردم تبعیض قائل می‌شود. این شکایت در حمایت از شکایتی که در روزهای پایان هفته از طرف دو استاد ایرانی دانشگاه ماساچوت در دارتموت تسلیم دادگاه شد، طرح شد. اریک اشنایدرمن، دادستان کل نیویورک هم روز سه‌شنبه گفته بود که این ایالت هم شکایت مشابهی را مطرح می‌کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان