arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

ترامپ و احمدی نژاد؛ خودشيفتگانی كه مدعی اصلاح جهانند/ از استكبارستيزی ترانه عليدوستی تا آمريكاستيزی احمدی نژاد

ظهور پدیده‌ ترامپ خوشحالی خاصی در دلواپسان ایجاد نموده است. آنها باز هم با همان تصوراتی به استقبال این مساله رفته‌اند که مانند گذشته همیشه همین مدل تصورات را رویه سیاسی خویش قرار می‌دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترامپ و احمدي نژاد؛ خودشيفتگاني كه مدعي اصلاح جهانند/ از استكبارستيزي ترانه عليدوستي تا آمريكاستيزي احمدي نژاد

سرویس سیاسی «انتخاب»؛ سهراب زند: ظهور پدیده‌ ترامپ خوشحالی خاصی در دلواپسان ایجاد نموده است. آنها باز هم با همان تصوراتی به استقبال این مساله رفته‌اند که مانند گذشته همیشه همین مدل تصورات را رویه سیاسی خویش قرار می‌دادند.

دلواپسان یا همان نابرجامیان، تصور می‌کنند ظهور ترامپ کمک بزرگی به امریکاستیزی و در نتیجه تقویت مواضع تند آنان در قبال استکبار جهانی و تضعیف موضع جریان مقابل اعتدالی در کشور است. تصور دلواپسان اقبال عمومی مردم به تفکر آنان و شکست تفکر اعتدالی و عمل‌گرایانه و در پی ظهور ترامپ است اما...

مشکل اینجاست که بسیاری از نخبگان و توده آگاه‌تر مردم، مشکلات جهان را ظهور پدیده‌هایی مانند "ترامپیسم" و "احمدی‌نژادیسم" می‌دانند. ترامپیسم و احمدی‌نژادیسم یعنی افرادی که به سازوکارهای عقلانی و نهادی چندان وقعی نمی‌نهند، افرادی که قوانین و عرف‌های داخلی و خارجی و افکارعمومی نخبگانی را به هیچ می‌پندارند. افرادی که خودشیفتگی اصلاح عالم را دارند درحالیکه در ابتدائیات خود اصلاح نشده‌اند، خودشیفتگی به حدی که به هنگام سخنرانی‌های مهم‌شان در راستای اصلاح بشر، دور خود هاله نور می‌بینند و خدا بخاطر سخنرانی آنان باران را بند می‌آورد تا بشریت از افاضات رهایی‌بخش‌شان حتی به دقایقی محروم نماند!

ترامپیسم و احمدی‌نژادیسم نماد فقر فرهنگی جوامعی است که مردم در آن فرق ساده‌سازی با ساده‌گویی را نمی‌دانند و از افراد بی‌پروا، غیرقابل پیش‌بینی و هپروت‌ساز لذت می‌برند یعنی بجای آنکه از بیان "مدیریت جهانی" به خنده بیفتند دچار هیجان می‌شوند! بجای آنکه از وجود رئیس جمهوری که می‌گوید آن ... را لولو برد و آب را بریزید آنجایی که می‌سوزد، احساس ننگ کنند، بوی صداقت و شجاعت و مردمی بودن استشمام می‌کنند!

ترامپیسم یادآور تصمیمات مضحکی است که از اعطای متحیرکننده هزار متر زمین به هر ایرانی گرفته تا ممنوعیت مضحک ورود افراد هفت کشور را شامل می‌شود.

با ظهور چنین پدیده‌ای مردم بیشتر می‌فهمند که اتفاقا ظهور چنین فردی پشتوانه موضع اعتدالیون در اختلاف انداختن عاقلانه میان قدرت‌های مستکبر جهانی است، نه بازگشت به رفتار اشتباهی که دشمنان را بر علیه ما متحد می‌سازد. با وجود امثال ترامپ مردم متوجه می‌شوند که راه عزت و استکبارستیزی از عقلانیت و شعورسیاسی-دیپلماتیک می‌گذرد نه اعمال متهورانه بی‌عقل و منطق. یعنی راه حل برخورد با حماقت، حماقت نیست و بلکه عقلانیت مضاعف است تا اشتباه مهلك احمق خارجی با خطاي داخلی به توان چند بر سر مردم جهان آوار نشود!

کسانی که تصور می‌کنند مردم برای رشد استکبارستیزی خود محتاج تفکرات ترامپی هستند، سخت در اشتباه پیشین خود هستند که اعتدالیون و حامیان آنها را "غیراستکبارستیز" می‌پندارند در حالیکه استکبارستیز واقعی هنرمندی است که تا چندی پیش، در رویای خود هم حضور در جشن آکادمی اسکار را نمی‌دیده اما اکنون که در جوانی فرصت نامزد شدن در این آکادمی را پیدا نموده و دوربین‌هایی که میلیون‌ها بیننده را به تماشای نبوغ و هنر وی می‌نشاند در انتظار حضور و درخشش خود می‌بیند، در اقدامی بزرگ و بدون هیچ توجیه و فراری، محکم عدم حضور خود را در این اتفاق رویایی اعلام می‌کند تا بر دهان کسانی بزند که ملت وی را به خیال خودشان تحقیر کرده‌اند، حتی اگر فردی نازل از دلواپسان وی را به پندار سطحی شماتت کند که این رفتار تحقیرآمیز ترامپ محصول کنش‌های فرهنگی تو و امثال توست!

استکبارستیزی واقعی آن است که کاری کنی اسرائیل و ترامپ بخاطر برجام جیغ بنفش بکشند و آن را برای خود ننگ بشمارند. استکبارستیزی واقعی آن است که غنی‌سازی هسته‌ای قانونی را که خط قرمز مستکبران بود بر دهانشان بکوبی و آنان را وادار کنی که آن را به ذلت بپذیرند.

مردم معناي استکبارستیزی را می‌دانند، استکبارستیزی رفتاری هوشمندانه، عزت‌مندانه و اثرگذار در مقابله با فعل یا افعال از روی غرور و تکبر قدرتمندان عالم است که همواره رفتاری غیرعادلانه و مستکبرانه نسبت به سایر ملل داشته‌اند. پس این اقدام دو کارگردان و هنرمند سینمای ایران استکبارستیزی واقعی است. نه اینکه تصفیه‌حساب‌های سیاسی، رفتارهای تند و نمادین بدون پشتوانه عقلانی که معمولا اثر عکس داشته و بیشتر موضع مستکبران را تقویت نموده است، استکبارستیزی تلقی گردد. مثلا عده‌ای برخلاف رهنمودهای صريح رهبری به سفارت‌ها حمله می‌کنند و با غارت سفارت‌خانه و آتش زدن آن و شعارهای تند و آتش زدن و لگدمال کردن و اهانت به پرچم سایر کشورها که نماد فخر ملت و دولت آنهاست، جامعه جهانی را آماده اراجیف و نسبت‌های ناروا و اقدامات ظالمانه مستکبران بر علیه ما می‌سازند که هزینه آن را باید عموم بپردازند و در اقدامی طلبکارانه سایرین را مبتلا به خیانت و سازش می‌پندارند.

مردم ما استکبارستیزند که به پای صندوق رأی می‌روند، مردم ما استکبارستیزند که پای نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌اند، مردم ما استکبارستیزند که علی‌رغم تمامی مشکلاتشان در میدان‌های مختلف جانبازی می‌کنند، این ماییم که با ظلم، آنان را انگلیسی، دنیاطلب، اهل کوفه و ... خطاب می‌کنیم. هاشمی استکبارستیز بود اما به قول سردار سلیمانی با تاکتیک‌های مختلف، استکبارستیز است اما با شیوه‌ای نرم و زیرکانه و مدبرانه، فرهادی و علیدوستی استکبارستیزند اما با عمل نه با شعار، مردم استکبارستیزند چون شرافت و غیرت دارند اما اگر بپنداریم که هر کس با تفکرات و تاکتیک‌های استکبارستیزانه ما مخالف است، پس مرعوب و خائن و غربزده است.

نخیر!

مردم ما استکبارستیز بودند و احتیاجی به ظهور ترامپ نداشتند تا متوجه استکبار شوند، مردم بخاطر استکبارستیزی به کسانی رأی دادند که عاقلانه توطئه مستکبران را به زمین بزنند نه اینکه جاهلانه موضع استکبار را بر علیه خودشان تقویت کنند.


نظرات بینندگان