arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

چراغ سبز لاوروف به آمریکا

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، مسکو و واشنگتن می‌توانند با همکاری با یکدیگر مسائل و مشکلات جهانی را حل کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، مسکو و واشنگتن می‌توانند با همکاری با یکدیگر مسائل و مشکلات جهانی را حل کنند.
 
به گزارش انتخاب، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با مجله اتریشی "پروفایل" گفت: بهبود روابط میان آمریکا و روسیه یک منفعت مشترک است و این دو کشور می‌توانند به حل موثر مشکلات جهانی به ویژه هماهنگی تلاش‌های مقابله با تروریسم کمک کنند.
 
وی افزود: ما متقاعد شده‌ایم که اگر تعهد مشترکی میان روسیه و آمریکا وجود داشته باشد، این دو کشور نه تنها قادرند تا در حل مسائل دو جانبه پیشرفت حاصل کنند بلکه می‌توانند به غلبه موثر بر مشکلات مهم عصر حاضر نیز کمک کنند که از همه مهم‌تر می‌توان به هماهنگی تلاش‌های این دو کشور در مبارزه با تروریسم اشاره کرد.
 
لاوروف در ادامه گفت: برای رفع صدمات جدی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به روابط مسکو – واشنگتن وارد شد، تلاش‌های جدی لازم است و مساله مذاکره که از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده، بهبود روابط را نوید می‌دهد.
 
وی افزود: همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بارها تاکید کرده ما آماده‌ایم تا سهم خودمان را برای بهبود روابط دو کشوری انجام دهیم. تضعیف روابطمان در سال‌های اخیر تقصیر ما نبود بلکه نتیجه اقدامات تعمدی دولت پیشین آمریکا بود. ما همیشه برای توسعه همکاری‌های قابل پیش بینی بر مبنای اصول برابری، احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر آماده بوده‌ایم.
 
این دیپلمات ارشد روسی گفت: من بار دیگر تاکید می‌کنم که احتمال برقراری همکاری موثر میان روسیه و آمریکا وجود دارد اما تنها بر مبنای منافع و احترام متقابل.
 
لاوروف در پاسخ به این سوال که تحت چه شرایطی روسیه تحریم‌هایش علیه اتحادیه اروپا را لغو می‌کند، گفت: این سوال را نباید از من بپرسید. ما در ابتدا تحریم‌ها را اعلام نکردیم، در نتیجه لغو آنها نیز به ما مربوط نمی‌شود. ما تحریم‌هایمان را به عنوان یک اقدام متقابل اعمال کردیم.
 
وی در رابطه با ریاست قریب‌الوقوع اتریش بر سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: امیدوارم این مساله به حل بحران اوکراین کمک کند.
 
از سوی دیگر لاوروف درباره سوریه نیز گفت: مذاکرات صورت گرفته در آستانه گامی مهم و جدید در پیشبرد برقراری صلح بود. ما قصد داریم تا آتش‌بس اعلام شده در سوریه را تقویت کنیم. اما قصد هم نداریم تا این مذاکرات را جایگزین مذاکرات ژنو کنیم. مذاکرات آستانه تنها یک اقدام جانبی در کنار مذاکرات ژنو بود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان