arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۲۴۸۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۵

مذاکره ایران با ۸ بانک طراز اول اروپايي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق نوشت: هشت بانك و مؤسسه مالی خارجی برای فاینانس و یوزانس پروژه‌های پتروشیمی ايران وارد مذاكره شده‌اند. البته او در كنار بيان اين موضوع مي‌گويد: این بانک‌ها همگی جزء بانک‌های دست‌اول اروپایی هستند؛ اما تأمین فاینانس‌ها و سرمایه‌گذاری از سوي اين بانك‌ها، با وجود برجام روند کندی دارد. از سوی دیگر شرکت‌های اروپایی تمایل دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند؛ اما بانک‌های اروپایی نگران تضمین سرمایه‌گذاری در ایران هستند؛ زیرا گمان می‌کنند ممکن است با آمریکا دچار مشکل شوند؛ به‌همین‌دلیل باید خود شرکت‌ها از بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران تأمین منابع کنند.

بااين‌حال مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مي‌گويد: باسف، توتال، لینده، میتسویی، فرکوبه، سوجیت، هیوسانگ و شل ازجمله شرکت‌های معتبر خارجی هستند که برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ابراز تمایل کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمي در نشست خبري خود از تکمیل خط لوله اتیلن غرب تا اسفندماه خبر داد و گفت: پس از برجام بانک‌های جهانی درجه‌یک برای تضمین سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل کرده‌اند.مرضیه شاهدایی درباره روند تکمیل خط لوله اتیلن غرب توضیح داد: خط لوله اتیلن غرب از عسلویه تا مهاباد و برخی از انشعابات آن نیز اجرا شده است. همچنین ایستگاه‌های کمپرسور هم در مرحله راه‌اندازی قرار دارد و این خط تا پایان سال ٩٥ به‌ طور کامل تکمیل می‌شود.وی با اشاره به دوران تحریم در سال‌های ۸۴ تا ۹۴ اظهار کرد: در این سال‌ها روند توسعه پتروشیمی موفق نشد شتاب آن کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی با اشاره به ظرفیت تولید این صنعت گفت: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در سال ۸۴، ۲۰.۴ درصد میلیون تُن بود که این ظرفیت در سال ۹۵ با راه‌اندازی چند طرح جدید به ۶۴.۱ درصد میلیون تن افزایش پیدا کرد.وی درباره صادرات محصولات غیرنفتی نیز تصریح کرد: میزان صادرات محصولات غیرنفتی در سال ۹۲، ۳۴ درصد بود که این میزان کاهش پیدا کرده است و این کاهش به علت کاهش تناژ نبوده است؛ بلکه ازآنجایی‌که قیمت نفت کاهش پیدا کرد، ارزش محصولات پتروشیمی نیز با کاهش مواجه شد.

به گزارش خبرگزاري‌ها، معاون وزیر نفت با بیان اینکه از پایان سال ۹۱ تا سال ۹۵، ۱۶ درصد رشد در ظرفیت‌ها وجود دارد، افزود: میزان صادرات در پایان سال ۹۴، ۱۸.۸ میلیون تن بوده که این میزان تا پایان سال به ۲۰.۲ میلیون تن می‌رسد. باید گفت ارزش صادرات با وجود افزایش میزان صادرات، ۲۱ درصد کاهش داشته است که این موضوع به دلیل کاهش قیمت نفت و در نتیجه کاهش محصولات پتروشیمی است.

شاهدایی درباره طرح‌های سال ۹۵ اظهار کرد: در سال ۹۵، ۲۰ طرح در مرحله اجرا قرار گرفت و ۷.۵ میلیون تن به ظرفیت صنعت پتروشیمی افزوده شد. چند طرح دیگر نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود که فاز دوم پتروشیمی کاویان، فاز دوم پتروشیمی کارون، فاز سوم پردیس و پتروشیمی کردستان که در مرحله راه‌اندازی و پیش‌راه‌اندازی قرار دارد، ازجمله طرح‌های یاد شده است.

وی با اشاره به واگذاری طرح‌ها از شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بخش خصوصی گفت: به‌ طور کلی ۵۵ میلیارد دلار منبع برای توسعه صنعت پتروشیمی نیاز داریم که باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تأمین شود.شاهدایی با اشاره به دو منطقه ماهشهر و عسلویه برای توسعه صنعت پتروشیمی گفت: تقریبا در این دو منطقه، زمینی برای سرمایه‌گذاری باقی نمانده است و با توجه به آمایش سرزمینی که در این زمینه انجام شده، باید پتروشیمی در مناطقی توسعه پیدا کند که در کنار خوراک و در نزدیکی آب باشد که بزرگ‌ترین منبع آب، عمان و خلیج فارس هستند که در نزدیکی آنها زیرساخت‌های صادرات نیز فراهم است.

وی ادامه داد: حدود سه‌ هزار هکتار زمین در دست مطالعه است که باید به‌عنوان فاز دوم منطقه ماهشهر انجام شود. همچنین در عسلویه سایت انرژی‌بر پارسیان به وسیله شرکت ایمیدرو در حال انجام است که سیاست‌گذاری آن بر عهده شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد. همچنین مناطق دیگری مانند لاوان، کیش و قشم به دلیل منابع هیدروکربوری که در این مناطق وجود دارند، مدنظر هستند. همچنین جاسک با توجه به پتانسیل دریای عمان مدنظر دولت و وزارت نفت قرار دارد. چابهار نيز از مناطق دیگر مدنظر برای توسعه صنعت پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت با اشاره به تولید پروپیلن از متانول گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای صنعت پتروشیمی تولید پروپیلن از متانول است که شرکت ملی صنایع پتروشیمی این فرایند را به بخش پژوهش و فناوری واگذار کرد و امیدواریم با یک سرمایه‌گذاری خارجی بتوانیم این طرح را به مرحله تجاری برسانیم.

تضمين بانك‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي
شاهدایی در ادامه درباره آثار برجام در صنعت پتروشیمی، توضیح داد: از سال گذشته تاکنون شرکت‌های معتبر دنیا در حوزه پتروشیمی مذاکرات زیادی با ما داشتند. همچنین ما بازارهای صادراتی اروپا را از دست داده بودیم که در‌حال‌حاضر مجددا فعالیت صنایع پتروشیمی در بازارهای صادراتی اروپا و همچنین آمریکای جنوبی آغاز شده است. همچنین شرایط حمل‌ونقل و بیمه در بازارهای جهانی بهبود پیدا کرده و بانک‌های جهانی تضمین‌کننده سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی و اجرائی طرح‌ها کاهش پیدا کرده؛ زیرا درحال‌حاضر به صورت مستقیم با شرکت‌ها مذاکره می‌کنیم.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه این صنعت به روابط بین‌المللی وابسته است، توضیح داد: به دلیل نیاز به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی وابستگی زیادی به روابط بین‌المللی دارد.وی همچنین از تمایل شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: شرکت‌های معتبر خارجی که قبلا در صنعت پتروشیمی ایران حضور نداشتند، اکنون اعلام تمایل کرده‌اند. برای مثال شرکت توتال تاکنون در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری نکرده بود اما اکنون اعلام تمایل کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مذاکره با هشت بانک و مؤسسه مالی خارجی برای فاینانس و یوزانس پروژه‌های پتروشیمی خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری ۴.۶میلیارددلاری باسف آلمان در مرحله بررسی‌ها و برآوردهای فنی و اقتصادی است. این بررسی در مرحله فنی و اقتصادی قرار دارد و هر زمان به نتیجه نهایی رسید، به قرارداد منجر می‌شود. همچنین شرکت‌های لینده، میتسویی، فرکوبه، سوجیت، هیوسانگ و شل از جمله شرکت‌های معتبر خارجی هستند که برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ابراز تمایل کرده‌اند.

مذاكره با بانك‌هاي دست‌اول اروپايي
شاهدایی همچنین از مذاکره با بانک‌ها و شرکت‌های خارجی برای تأمین مالی طرح‌ها خبر داد و گفت: این بانک‌ها همگی جزء بانک‌های دست‌اول اروپایی هستند. نقش بانک‌ها در تأمین فاینانس‌ها و سرمایه‌گذاری در کشور بسیار مؤثر است. البته این موضوع با وجود برجام روند کندی دارد. از سوی دیگر شرکت‌های اروپایی تمایل دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند اما بانک‌های اروپایی نگران تضمین سرمایه‌گذاری در ایران هستند زیرا گمان می‌کنند ممکن است با آمریکا دچار مشکل شوند؛ به همین دلیل باید خود شرکت‌ها از بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران تأمین منابع کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها اظهار کرد: بخش خصوصی همیشه به دنبال حداکثر سودآوری و حداکثرکردن حاشیه سود است. وزارت نفت تأمین‌کننده خوراک بوده و همه تمهیدات لازم را در نظر گرفته است که شرکت‌ها در قیمت‌گذاری تأمین خوراک با ضرر مواجه نشوند. در این راستا مجلس کمیته‌ای تشکیل داده تا وزارت نفت و بخش خصوصی مذاکراتی انجام دهند اما از نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت‌ها در قیمت‌گذاری خوراک با ضرر مواجه نمی‌شوند.

شاهدایی در ادامه با اشاره به خط اعتباری ژاپن اظهار کرد: این خط به دلیل مشکلاتی از جمله بدهی برخی شرکت‌ها که به دلیل تحریم تسویه نشده بود، هنوز فعال نشده است. در حال برطرف‌کردن مشکلات موجود هستیم اما هنوز از پتروشیمی اولویت طرح‌ها را نخواسته‌اند.

 مذاکره برای رفع دامپینگ نتیجه‌بخش نبود
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به دامپینگ برخی از کشورها برای حمایت از محصولات تولیدی خود گفت: ما مذاکراتی را برای رفع این دامپینگ انجام دادیم اما هنوز نتیجه‌بخش نبوده است اما به نظر می‌رسد صنایع پتروشیمی ایران نیازمند یک بازرگانی تجمیعی هستند تا بتوانیم مانع از ایجاد دامپینگ‌های جدید در کشورهای دیگر شویم.
نظرات بینندگان