arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۵

داعش مانع مقابله با گرد و خاک است؟

در هفته‌ای که گذشت گرد و غبار خوزستان یکی از مهمترین اخبار محیط زیستی کشور به شمار می‌رفت که در این بین آنچه جلب توجه می‌کرد، اظهار نظر سفیر عراق در مورد تاثیر ناچیز اشغال بخش‌هایی از عراق توسط داعش در ایجاد محدودیت و همچنین موانع جهت مهار کانون‌های گرد و غبار عراق بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در هفته‌ای که گذشت گرد و غبار خوزستان یکی از مهمترین اخبار محیط زیستی کشور به شمار می‌رفت که در این بین آنچه جلب توجه می‌کرد، اظهار نظر سفیر عراق در مورد تاثیر ناچیز اشغال بخش‌هایی از عراق توسط داعش در ایجاد محدودیت و همچنین موانع جهت مهار کانون‌های گرد و غبار عراق بود.

به گزارش انتخاب، این اظهار نظر راجح صابر عبود الموسوی سفیر عراق مبنی بر اینکه حضور داعش در مهار کانون های گرد و غبار عراق تاثیرگذار بوده اما این اثر خیلی کم است، ادعایی است که با اظهار نظر کارشناسان و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست که پیش از این، بارها داعش را علت اصلی ناتوانی دولت عراق برای مقابله با کانون های گرد و غبار این کشور عنوان کرده‌اند، تضاد دارد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش گفته بود: «در گذشته برای کنترل ورود گرد و غبار تفاهمنامه منطقه ای با کشور عراق امضاء شد، ولی گروه تروریستی داعش باعث تاخیر در اجرای برنامه‌های مشترک مقابله با گرد و غبار شده است. مشکل آنجا است که بخشی از کانون‌های گرد و غبار در تصرف داعش و محل اصلی درگیری‌هاست و عراق قول داده هر موقع شرایط فراهم شود برای حل مشکل اقدام کند.»

لازم به ذکرست، سفیر عراق ضمن ناچیز انگاشتن سهم داعش در مهار کانون های گرد و غبار عنوان کرد: «از کل اراضی که داعش در عراق اشغال کرده، تنها 10 درصد آن آزاد نشده است».

در مورد این اختلاف نظر ضیاءالدین شعاعی مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه این حرفی بوده که سفیر عراق زده و هر نوع پرسش و نقد در اینباره نیز باید با خود او مطرح شود، گفت: ما همه حرف‌هایی که قبلا در این مورد گفته‌ایم را تایید می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام نقاط از عراق به عنوان کانون گرد و غبار مطرح می شود؟ اظهار کرد: هنوز شناسایی دقیق کانون‌های گرد و غبار عراق صورت نگرفته است و تنها به صورت خوشه‌ای اعلام کردیم که در منطقه شرق سوریه، غرب و مرکز عراق و بین النهرین کانون گرد غبار وجود دارد ولی جزییات آن هنوز برای ما مشخص نیست؛ اگرچه تعیین محل دقیق جزو برنامه های مطالعاتی ما بوده ولی هنوز محقق نشده و قرار است با همکاری عراقی ها این مطالعات انجام شود.

شعاعی در مورد اظهار نظر سفیر عراق با تاکید بر اینکه برای پرسش و تدقیق در این اظهار نظر باید به خود سفیر مراجعه کنید و ما نمی‌توانیم در مورد حرف او اظهار نظری کنیم، گفت: ما بر اساس برآوردهای خود نظر خودمان را در مورد وضعیت ناامنی در عراق که مانع و محدودیتی برای مقابله با پدیده گرد و غبار است را اعلام کردیم، ایشان نیز نظر و تلقی خود را از ناامنی عراق مطرح کرده است. ما نگفتیم این مناطق دست داعش است ما گفتیم امنیت در این مناطق وجود ندارد. بحث نبود امنیت و اینکه منطقه در اختیار داعش است، دو مقوله متفاوت تلقی می شود. در حال حاضر داعش در غرب دجله مستقر است و قسمت شرق آزاد شده است.

مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تاکید کرد: تعبیر ما امنیت است حال ممکن است منطقه در دست داعش باشد یا احتمال حضور نیروهای تروریستی در آن وجود داشته باشد در هر دو صورت مانعی برای مقابله با پدیده گرد و غبار محسوب می شود. برای مثال وقتی به کربلا سفر می‌کنیم شاهد این هستیم که در این شهر امنیت کامل وجود دارد ولی هشدار داده می شود که از یک مرز و منطقه پیش تر نرویم؛ این به این معنا نیست که لزوما در آن مرز و منطقه داعش مستقر است بلکه به این معناست که امکان حضور نیروهای تروریستی در آن وجود دارد و همین ناامنی تلقی می شود. به طور کلی به نظر من این لغت ها اینقدر دقیق نیست که این طور درباره آنها حساسیت نشان دهیم.

با توجه به گفته شعاعی، اگر غرب عراق که در تسلط نیروهای داعش است،کانون گرد و خاک عراق باشد، ادعای مدیران سازمان حفاظت محیط زیست در این باره که حضور داعش در منطقه مانع مهار کانون ها است درست از آب درمی آید که در این صورت باید از مقامات عراقی پرسید که چرا اقدام به کوچک نمایی موضوعی با این اهمیت می کنند؟.

و پرسش دوم آنست که چرا دولت عراق در مورد حل بحران گرد و خاک در مرکز این کشور به عنوان یکی دیگر از کانون های گرد و خاک اقدامات خود را آغاز نمی کند؟.

بنابراین باید مشخص شود آیا داعش مانعی برای مهار کانونهای گرد و غبار عراق که ایران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند محسوب می‌شود یا نه که قطعا پاسخ‌های متفاوت به این پرسش به نتایج و راه‌حل‌های متفاوتی می‌انجامد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان