arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
گزارش مفصل نیویورک تایمز از «آشفتگی در شورای امنیت ملی آمریکا از صدر تا ذیل»

جیمز متیس می خواست دستور مقابله با کشتی های ایران را بدهد اما...

سه هفته از روی کار آمدن ترامپ می گذرد. اعضای شورای کارکنان صبح ها از خواب بیدار میشوند و توییت های ترامپ را می خوانند و خودشان را برای هماهنگی با این سیاست ها که از طریق توییتر رییس جمهور ابلاغ شده است آماده می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیویورک تایمز نوشت: سه هفته از روی کار آمدن ترامپ می گذرد. اعضای شورای کارکنان صبح ها از خواب بیدار میشوند و توییت های ترامپ را می خوانند و خودشان را برای هماهنگی با این سیاست ها که از طریق توییتر رییس جمهور ابلاغ شده است آماده می کنند. اینکه ترامپ به سران کشورهای خارجی چه می گوید در هاله ای از ابهام است. برخی از کارکنان ارتباطشان را با همکارانشان پنهان می کنند و این پنهان کاری بعد از این شروع شد که کارکنان فهمیدند ایمیل ها و تلفن هایشان از سوی مشاوران ارشد ترامپ سنود می شود.

به گزارش «انتخاب»؛ مایکل فلین مشاور امنیت ملی ترامپ از زمانی که درباره گفت و گوی تلفنی اش با سفیر روسیه درباره برداشته شدن تحریم های آمریکا به مایک پنس معاون اول ترامپ دروغ گفته و او را گمراه کرده توسط بازرسان به زانو در آمده است. او سرانجام استعفا داد.

ترامپ به خبرنگاران گفته از مسائل پیرامون فلین و روسیه بی خبر است و اطرافیان او نیز گفته اند که زمانی که فلین در سفر به ژاپن با ترامپ همراه بوده، او واکنش های فلین را در مذاکرات از نزدیک رصد می کرده است. رونوشتی از آخرین مکالمه های تلفنی فلین در آژانس اطلاعاتی آمریکا که وظیفه شنود تماش های دیپلمات های خارجی را بر عهده دارد منتشر شده است.

روز یکشنبه بعد از ظهر مک فارلند معاون مشاور امنیت ملی ترامپ گفته که جلسات اولیه شورا با شور و نشاط برگزار شده است و از گذشته هم قاطع تر بوده. به گفته او نه تنها دولت جدید و متفاوت با دیگر دولتهاست بلکه حزبی متفاوت نیز شکل گرفته و دونالد ترامپ توسط مردمی انتخاب شده که خواستار از بین رفتن حفظ وضع موجود بوده اند.

همیشه در همه شوراهای امنیت ملی یک دوره تغییرات در اعضایی که عمدتا از میان کارکنان وزارت خارجه، پنتاگون و دیگر سازمان ها گرد آمده بودند وجود داشته.

اوباما مشاور امنیت ملی ارشد اول خود جیمز جونز فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا را بعد از اینکه به این نتیجه رسید که او برای دولتش مناسب نیست عوض کرد. در سال اول ریاست جمهوری جرج بوش شورای او محدود به دیگ چنی، دونالد رامسفلد و کالین پاول بود و تصمیمات نیز از کانال های بیرون این شورها اتخاذ میشد.

اما در کاخ سفید ترامپ به گفته مقامات همه چیز نه فقط به خاطر توییتر بلکه به بسیاری از دلایل متفاوت است. دو تن از مقامات در نشست اخیر گفته اند پست های توییتری ترامپ نفوذ بیشتری نسبت به تصمیمات آنها دارد.

تعدادی از کارکنان که نمی خواستند برای ترامپ کار کنند به سازمان هایشان برگشته اند و خلا بزرگی در بروکراسی با تجربه این شورا نسبت به اسلاف ترامپ دیده می شود. بسیاری سر پست هایشان باقی مانده اند و این ها کسانی هسند که خود را کارمندانی غیر سیاسی می دانند. در نشستی که برای جمع بندی نتایج دو هفته ریاست جمهوری ترامپ تشکیل شده بود مک فارلند به گروه گفته آنها باید آمریکا را مجددا با عظمت کنند.

یکی از کارکنان گفته کارکنان جدید دولت ترامپ که توسط او انتخاب شده اند فنجان های قهوه ای در دست میگیرند که بر روی آن شعارهای ستاد انتخاباتی ترامپ نقش بسته است. آنها این فنجان ها را در دیدار با همتایان خارجی شان نیز در دست دارند.

کارکنان عصبانی اخیرا نیمه شب در یک کافه در نزدیکی کاخ سفید با هم نشستی داشته اند و در این نشست درباره پاکسازی حساب های شبکه های اجتماعی شان از هر گزاره ای بر ضد ترامپ تصمیم گیری کرده اند.

شورای کارکنان ترامپ از نظامی هایی که به نوعی با فلین در ارتباط بوده اند تشکیل شده است. بسیاری از ایده های اولیه در این شورا به مسائل نظامی گره خورده بود تا به مسائل دیپلماتیک و تصمیمات اغلب نظامی اند تا دیپلماتیک.

هفته گذشته جیمز ماتیس وزیر دفاع دولت ترامپ سعی کرد بفهمد آیا نیروی دریایی می تواند کشتی های ایرانی را برای یافتن سلاح های قاچاق برای مبارزان حوثی در یمن رهگیری و متوقف کند یا نه. منع احتمالی قانونی این نظارت سبب شد او در مذاکرات با رکس تیلرسون به محکومیت حمایتهای(!) ایران از تروریسم بسنده کند.

به گفته دو تن از مقامات، ماتیس در نهایت تصمیم گرفته این عملیات را کنار بگذارد. مقامات کاخ سفید گفته اند که دلیل این عقب نشینی این بوده که اخبار این عملیات قریب الوقوع، لو رفته است و تهدیدی برای امنیت است. اما دیگران شک دارند که از لحاظ قانون بین المللی این کار قابل قبول بوده باشد و معلوم نیست چه اتفاقی در صورتی که یک روز دولت ترامپ تصمیم بگیرد با نیروی دریایی ایران درگیر شود خواهد افتاد.

مک فارلند گفته اوباما به نقشه ها و اسناد و برگه های مروبط به گزینه های سیاست گذاری علاقه زیادی داشته و همه این اسناد در دفتر او وجود داشته است.

جریان کاغذ بازی نیروی حیاتی بروکراسی است. یکی از مقامات ارشد پنتاگون که پیش نویس های فرمان اجرایی رفتار با زندانی ها را از طریق شایعات در رسانه ها دیده است از کاخ سفید خواسته که نشان دهند آیا این شایعات درست بوده یا نه .

مقامات گفته اند که جریان درستی برای تنظیم اسناد در دولت ترامپ وجود ندارد و از این رو باید گفت هیچ کس قبل از اینکه فرمان اجرایی ترامپ اجرا شود پیش نویس آن را ندیده بود.

با این حال فلین پیچیدگی های دیگری را فراتر از صحبت های اخیرش با سفیر سوریه ایجاد کرده بود. دستیاران او گفته اند او آدم مطمئنی نیست برای اینکه بخواهد به ترامپ تا این حد نزیک باشد. فلین در «کمیته در سایه ای» که توسط استفان بنون استراتژیست ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ تشکیل شده بود نیز حضور داشت. بنون آمریکا را به سمت رویارویی با دو دشمن آمریکا یعنی ایران و چین سوق خواهد داد.

دو تن از مقاماتی که دسترسی مستقیم به کاخ سفید و سران آن دارند گفته اند فلین از اینکه فهمید وزارت خارجه و کنگره نقش محوری را در فروش تسلیحات و تلکنولوژی بازی میکنند تعجب کرده است. در نتیجه این یک کشف بزرگ بوده که فهمیدند ترامپ نمی تواند به راحتی دستور بدهد پنتاگون سلاح های بیشتری به سعودی بفرسند یا سلاح های بزرگتری برای امارات ارسال کند.

تعداد زیادی از کارکنان گفته اند که فلین یک افسر ارشد حرفه ای بوده اما با نحوه برخرود با گارد ملی در شرایط اضطراری نظیر فجایع طبیعی ای نظیر طوفان کاترینا یا انفجار بمب آلوده در یک استان در آمریکا آشنا نیست.


نظرات بینندگان