arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۳ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵

نگرانی ترکیه از عملیات مشترک آمریکا و کُردهای سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بینالی یلدریم نخست وزیر و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که برای نشست امنیتی مونیخ در آلمان به سر می برند، دیدارهایی با مقامات آمریکایی داشتند و در این دیدارها نگرانی خود را از احتمال حمله مشترک آمریکا و کُردهای سوریه به رقه بیان کردند.
 
  
به گزارش انتخاب، طبق اعلام برخی رسانه ها، آمریکا در نظر دارد به همراه گروه موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در عملیات آزادسازی شهر رقه در شمال سوریه از دست عناصر داعش مشارکت کند.
ترکیه در دوره دولت قبلی آمریکا در خصوص حمایت از حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که دو تشکل شبهه نظامی کُردی محسوب می شوند، همواره با دولت اوباما در چالش بوده، آمریکا را به حمایت و تسلیح این گروه ها متهم کرده است.
دولت سابق آمریکا نیز اعلام کرد که هدف از تسلیح این گروه ها مبارزه با داعش بوده است.
امروز نخست وزیر ترکیه در حاشیه کنفرانس بین المللی امنیتی مونیخ و هنگام عزیمت به شهر دوسلدروف به خبرنگاران گفت: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که با همکاری یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در عملیات آزادسازی شهر الرقه در شمال سوریه مشارکت کند، روابط واشنگتن و آنکارا آسیب می بیند.
 
وی افزود: امیدوارم چنین تصمیمی گرفته نشود، چرا که بر خلاف شرایط کنونی، روابط دو کشور را به طور جدی خدشه دار می‌کند.
یلدریم اضافه کرد: ما درباره پاکسازی رقه از اشغال داعش پس از الباب پیشنهادی به طرف آمریکایی ارائه داده و اعلام کرده ایم که هر گونه همکاری با گروه هایی مثل حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه پ.ک.ک محسوب می شوند، اقدامی نادرست است و نباید از یک گروه تروریستی برای مقابله با گروه تروریستی دیگر استفاده شود.
 
وی ادامه داد: این امر شایسته دوستی دو کشور آمریکا و ترکیه نیست و فکر می کنم دولت جدید آمریکا این ارزیابی ها را مورد توجه قرار خواهد داد و به مرکل صدراعظم آلمان هم اعلام کردیم که در عملیات آزادسازی رقه می توانیم آلمان را نیز مشارکت دهیم.
وی در مورد احتمال آغاز عملیات آزادسازی رقه بیان کرد: آمریکا در هر صورت طرحی برای عملیات در رقه دارد و ما در حال رایزنی در مورد چگونگی اجرای این طرح هستیم.
 
نخست وزیر ترکیه اضافه کرد: نیروهای محلی، نیروهای مقاومت کننده غیرنظامی، ارتش به اصطلاح آزاد سوریه و سایر نظامیان به صورت یکپارچه با پشتیبانی آمریکا و ترکیه، در این عملیات حضور نظامی خواهند داشت و ترکیه خود به طور مستقیم وارد عملیات نخواهد شد و حمایت ما تاکتیکی خواهد بود.
 
به گزارش ایرنا، ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه روز شنبه با جوزف دانفود همتای آمریکایی خود در پایگاه نظامی انجرلیک ترکیه دیدار کرد و در این دیدار طرفین 2 طرح ترکیه برای حمله به رقه را بررسی کردند.
ارتش ترکیه بعد از آزادسازی الباب در ادامه عملیات سپر فرات در حال بررسی مسیرهای ادامه عملیات خود در شمال سوریه با همراهی آمریکا و ارتش به اصطلاح آزاد سوریه و حمله به شهر رقه سوریه است.
 
ژنرال دانفورد که برای بررسی وضعیت مبارزه با داعش در منطقه و نیز حمله به رقه به عنوان مقر اصلی نیروهای داعش و بررسی بعد فنی نظامی این عملیات به ترکیه سفر کرده بود، با نقشه ها و طرح های ترکیه در این زمینه آشنا شد.
در دیدار دو مقام ارشد نظامی آمریکا و ترکیه، ارتشبد آکار طرح طرف ترکیه در مورد امکان عملیات را تشریح کرد و گفت: نقشه اول ترکیه که در اولویت نخست اجرا قرار دارد، ورود و اقدام نیروهای ارتش ترکیه و ارتش آزاد سوریه از منطقه تحت کنترل نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و از طریق تل ابیض واقع در رو به روی آقچا قلعه ترکیه و ادامه مسیر به سمت رقه است و نقشه دوم هم ادامه عملیات از شهر آزادشده الباب به سمت رقه است.
وی با تشریح طرح عملیات رقه و ضربه نهایی به داعش بیان کرد: در اجرای نقشه نخست و از منطقه مرزی ترکیه تا رقه 54 کیلومتر مسیر زمینی فاصله وجود دارد و این مسیر بیشتر مورد نظر ترکیه است.
 
وی ادامه داد: دومین نقشه ترکیه ادامه عملیات از شهر آزادشده الباب به سمت رقه است که ترکیه برای عبور از منطقه تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) که در دوره دولت اوباما به شکل جدی تسلیح شده است، 20 کیلومتر منطقه تخلیه شده نیاز دارد و برای اجرای آن، آمریکا باید ابتدا حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) را اقناع کند.
وی اظهار کرد: در این منطقه شهر منبج نیز در مسیر واقع شده و طول این مسیر 180 بوده و منطقه ای کوهستانی است که نیروهای عمل کننده هم از طرف داعش و هم عناصر حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) مورد تهدید واقع می شوند.
آکار همچنین برای انجام عملیات رقه خواستار عقب نشینی نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) از شهر منبج به سمت شرق فرات شد و گفت: آمریکا باید این نیروها را در این زمینه اقناع کند.
 
وی اضافه کرد: برای اجرای عملیات رقه، ارتش آزاد سوریه با حمایت ترکیه در حال جمع آوری و سازماندهی حدود 10 هزار نفر نیرو است که هم اکنون دو هزار و 500 نفر آنها در الباب مستقر هستند و بقیه آنها نیز از طریق قیرشهر ترکیه به ادامه عملیات خواهند پرداخت اما ادامه این عملیات مشروط به حمایت آمریکاست.
 
دو طرف طرح مشترکی را که جزئیات آن مشخص نشده، تدوین کرده اند تا بعد از تایید اردوغان و ترامپ روسای جمهوری ترکیه و آمریکا جهت اجرا آماده شود.
در این دیدار همچنین پایگاه نظامی انجیرلیک به عنوان مرکز عملیات رقه انتخاب شد.
گفتنی است که جنگنده های کشورهای ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا به همراه پهپادهای آمریکایی برای این عملیات در پایگاه نظامی انجیرلیک آماده سازی و مستقر شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان