arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵

ظریف: دولت اوباما عیر از توافق هسته‌ای انتخاب دیگری نداشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: دولت پیشین آمریکا به این دلیل با ایران به توافق دست یافت که هیچ گزینه دیگری در اختیار نداشت زیرا مردم ایران نشان دادند که در برابر فشار مقاومت می‌کنند.

به گزارش انتخاب، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی، گفت: من به شدت امیدوارم که جانب احتیاط رعایت شود چرا که ایران یک هدف راحت نیست. ما نمی خواهیم هیچ کس را تحریک کنیم. ما قصد برانگیختن هیچ خصومتی را نداریم. ما هیچ جنگی را آغاز نکرده‌ایم و قصد چنین کاری را نداریم اما ما از خودمان دفاع می‌کنیم.

ظریف ادامه داد: من فکر نمی‌کنم افرادی که نگاهی به تاریخچه و توانمندی‌های ما کرده‌اند هرگز تصمیم به مشارکت در چنین حادثه ناگواری بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر واشنگتن برای تحریم ایران به بهانه آزمایش موشک‌های بالستیک و تهدید دولت آمریکا مبنی بر هشدار به ایران، گفت: موشک‌ها ابزار دفاعی ما هستند. ما به دنبال تحریک دیگران نیستیم. ما برای دفاع از خود، برای آمادگی دفاع از خودمان کشوری مستقل هستیم.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: اگر شما هشت سال در ایران بودید زمانی که تمام نظام بین‌الملل شامل آمریکا گرایش‌شان به سمت عراق بود من در حال صحبت درباره دهه 1980 هستم. مردم ما این حقیقت را فراموش نمی کنند که هدف بمباران قرار گرفتند. همه به کشور متجاوز کمک می‌کردند و هیچ کس حتی ابزار اولیه دفاعی در اختیار ما قرار نداد.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان مبنی بر اینکه اگر ایران اقدامات خاصی را انجام دهد آنها نیز گزینه‌هایی را روی میز دارند، گفت: اول از همه ما از قانون جنگل حرف نمی‌زنیم. ما از قانون بین‌الملل صحبت می‌کنیم و بر اساس حقوق بین‌الملل این گزینه‌ها نقض قوانین بین المللی هستند. من به آنها توصیه می کنم که نه تنها به قوانین بین المللی احترام بگذارند بلکه دقت کنند خود را به یک دردسر جدی نیندازند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در دولت پیشین آمریکا حاصل شد، گفت: من بر این باورم که دولت پیشین آمریکا به این دلیل با ایران به توافق رسید که انتخاب دیگری نداشت. آنها سخت‌ترین و فلج‌کننده‌ترین تحریم‌ها را به کار گرفتند. این تحریم‌ها دقیقا نتیجه سیاسی معکوس داشت. آمریکا فشار اقتصادی بر ما وارد کرد اما مردم ایران مقاومت کردند. مردم ایران در برابر این فشارها روی پای خود ایستادند.

وی افزود: ما به همه توصیه کردیم که توافق هسته‌ای یک توافق عقلانی است. این توافق همه آنچه آنها می‌خواهند و تمام آن چیزی که ما می‌خواهیم نیست اما یک توافق متوسط قابل قبول است. از نظر من اگر دولت پیشین آمریکا گزینه‌های دیگری داشت آن را امتحان می‌کرد بنابراین این به معنی آن نیست که ما از یک رابطه دوستانه به یک رابطه خصمانه حرکت خواهیم کرد.

ظریف در پایان گفت: سیاست آمریکا در قبال ایران هرگز در طول 38 سال گذشته دوستانه نبوده و همواره خصمانه بوده است. مردم ما نشان دادند که این خصومت هرگز با پاسخ مثبت مواجه نخواهد شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان