arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۵۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵

جنجال در پاکستان بر سر این ژنرال کهنه کار / آیا نگرانی از دلخوری ایران، مانع از هدایت اتحادیه نظامی عربستان توسط این ژنرال پاکستانی می شود؟

در دو ماه گذشته رمز و راز ها و سردرگمی هایی در مورد راحیل شریف فرمانده بازنشسته ارتش و اینکه آیا او قرار است فرماندهی اتحاد نظامی اسلامی به رهبری سعودی ها را بر عهده بگیرد، وجود داشته است. خبرهای انتصاب شریف با انتقادات گسترده داخلی در پاکستان همراه بوده است و در این انتقادات تاکید جدی ای بر اصطکاک روابط بین عربستان و پاکستان شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: در دو ماه گذشته رمز و راز ها و سردرگمی هایی در مورد راحیل شریف فرمانده بازنشسته ارتش و اینکه آیا او قرار است فرماندهی اتحاد نظامی اسلامی به رهبری سعودی ها را بر عهده بگیرد، وجود داشته است. خبرهای انتصاب شریف با انتقادات گسترده داخلی در پاکستان همراه بوده است و در این انتقادات تاکید جدی ای بر اصطکاک روابط بین عربستان و پاکستان شده است.

به گزارش «انتخاب»؛ شریف در پاییز گذشته از فرماندهی ارتش پاکستان بازنشسته شد . ویژگی بارز دوران تصدی او در ارتش سرکوب گسترده طالبان پاکستان بود که کشور را با حملات تروریستی وحشتناکی مواجه کرده بودند. پاکستان به حمایت از سازمان های تروریستی دیگر نظیر لشکر طیبه ادامه می دهد اما این جنگ با طالبان پاکستان بود و امروز با داعش است که زیرساخت هایشان را در کشور ایجاد کرده اند.

اتخاد نظامی اسلامی به رهبری عربستان همین الان هم 40 عضور دارد. برخی فرمانده های سعودی معتقدند پاکستان باید فرماندهی این گروه را برعهده بگیرد چرا که این تنها کشور مسلمان است که سلاح هسته ای دارد. در واقع پاکستان انبارهای هسته ای اش را در جهان به سرعت توسعه داده است.

عربستان سعودی چندین دهه است که در امور نظامی به حمایت های پاکستان متکی است. در دهه 1980 هزاران نیروی پاکستانی در عربستان مستقر شدند اما پاکستان درخواست عربستان برای گسیل نیرو به یمن برای کمک به سعودی ها در جنگ علیه حوثی های یمن سرباز زد. در سال 2015 پارلمان پاکستان به اتفاق آرا در برابر پیوستن این کشور به اتحاد نظامی تحت رهبری سعودی در یمن رای منفی داد. تنها افراط گرایانی نظیر لشکر طیبه از استقرار نیروهای پاکستانی در یمن حمایت کردند.

انتصاب شریف به عنوان فرمانده این اتحاد نظامی اعتبار ناتوی عربی را افزایش خواهد داد. اتحادی که قرار است رزمایش های نظامی اش را در عربستان انجام دهد.

به مدت دو ماه است که روشن نیست آیا شریف به طور رسمی با این پیشنهاد موافقت کرده یا آیا قبول خواهد کرد یا نه. در ابتدا وزیر دفاع پاکستان گفته بود که او این موقعیت را قبول خواهد کرد اما هیچ یک از منابع سعودی این خبر را تایید نکردند. اخیرا یک رسانه عرستانی خبر داد که او این سمت را پذیرفته اما هنوز همه چیز نامشخص است.

بسیاری از تردید ها به دلیل جنجال های داخلی پاکستان در این باره است. به دلیل حذف عمدی ایران و عراق از اتحادنظامی اسلامی، این اتحاد شبیه به یک اتحاد سنی در برابر شیعه شده است. این اتحادنظامی به وضوح ایران را هدف گرفته است.

جامعه بزرگ شیعیان پاکستان با پیوستن این کشور به اتحادی ضد ایرانی به شدت مخالف است و سیاست مداران سنی پاکستان نیز با برچسب ضد ایران این اتحاد مخالفند.

مقامات پاکستانی خواستار حفظ روابط دوستانه شان با ایران و عربستان به طور همزمان اند. این کار به خشونت های فرقه گرایانه در پاکستان تا حدودی تسکین می بخشد. طالبان پاکستان از اختلافات فرقه ای و هدف قرار دادن شیعیان سو استفاده میکنند. مواز شریف نخست وزیر پاکستان به طور خاط مشتاق است که کشورش را به سمت حرکت های متعادل کننده میان تهران و ریاض ببرد.

در داخل عربستان درباره اینکه آیا شریف باید این شعل را بپذیرد یا نه مخالفت هایی نیز دیده می شود. ولیعهد عربستان محمد بن سلمان نیروهای هدایتگر ساخت این ائتلاف نظامی است. نفوذ او باید در صورتی که فرماندهی به یک پاکستانی داده شود کاهش پیدا کند.

سعودی ها امیدوارند که دولت جدید آمریکا یکی از مخالفان قوی ایران باشد. ریاض می خواهد که واشنگتن تهران را از به دست اوردن عراق و سوریه بازدارد.

پاکستانی ها بیش از همه نسبت به سیاست های آمریکا نگرانند. در 30 ژانویه حافظ سعید رییس لشکر طیبه بازداشت خانگی شد تا احساسات را در مورد اینکه این گروه قابل کنترل نیستند بر بیانگیزد . این یک نقش بازی کردن تمرین شده از سوی پاکستانی ها بود که از فشار بر روی پاکستان ممانعت کند.

این راز ها پیرامون شریف شاید هیچ گاه برملا نشود. سردرگمی ها ناشی از تصمیم گیری های ناکارآمد ریاض و اسلام آباد است.


نظرات بینندگان