arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۶۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵

آشنایی با علائم بیماری "لوپوس"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تب یکی از علائم بیماری لوپوس است که گاهی به صورت موقت یا مداوم با درجه پایین دیده می شود که بهتر است از حضور در جمعیت های زیاد و تماس با افراد بیمار خودداری کرد.

به گزارش مرکز تحقیقات روماتولوژی، دانشگاه علوم پزشکی لوپوس تهران، لوپوس یکی از انواع بیماری خود ایمنی است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن بیمار به بافت ها و اندام های بدن حمله می کند.

این حملات باعث التهاب، ورم و آسیب دیدن نقاط مختلف بدن همچون مفاصل، پوست، کلیه ها، خون، قلب و ریه می شود.

***تب و لوپوس

تب یکی از علائم لوپوس است که گاهی به صورت تب موقت یا تب مداوم با درجه پایین دیده می شود. بهتر است از حضور در جمعیت های زیاد و تماس با افراد بیمار خودداری کنید.

تب اغلب بخشی از علائم لوپوس است. برخی افراد مبتلا به لوپوس،دچار تب موقت یا تب مداوم با درجه پایین می شوند.

افراد دیگر، بویژه افرادی که مقادیر زیادی آسپرین، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا کورتیکواستروئید مصرف می کنند ممکن است به هیچ عنوان تب نداشته باشند زیرا این داروها مانع تب کردن می شوند.

اگر شما مبتلا به لوپوس هستید، می توانید نسبت به دیگر افرادی که مبتلا به لوپوس نیستند، مستعد عفونت های خاص شوید. به علاوه، ممکن است به عفونت مستعدتر باشید اگر هر گونه داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی برای لوپوس مصرف می کنید. نسبت به ایجاد تب جدید یا بالا رفتن درجه حرارت طبیعی حساس باشید، زیرا این مورد می تواند نشانه ای از عفونت در حال توسعه یا حاد شدن لوپوس باشد.

***چه کسانی مبتلا به لوپوس می شوند

90 درصد زنان و بین سنین 15 تا 45 سالگی مبتلا می شوند

70درصد بیماران لوپوس منتشر است در 50 درصد بیماران یک عضو اصلی شان درگیر است . لوپوس پوستی تقریباً 10 درصد انواع بیماران لوپوس است.

20درصد بیماری لوپوس ژنتیک است در خانواده درجه یک - فقط 5 درصد از بچه هایی که از پدر و مادری که مبتلا به لوپوس هستند ، مبتلا به لوپوس می شوند در سیاه پوستان 2 تا 3 برابر بیشتر از بقیه افراد است.

***از خودتان مراقبت کنید

- درجه حرارت بدنتان را حداقل یک بار در روز (یا در صورت نیاز دفعات بیشتر) اندازه بگیرید تا درجه حرارتی که برای شما طبیعی است را بدست آورید.

- هر زمانی که احساس سرما کردید یا حس خوبی نداشتید دمای بدن خود را اندازه بگیرید.

- در صورت تب کردن یا بالا رفتن درجه حرارت بدن از حالت نرمال با پزشک تماس بگیرید.

- حتی در صورتی که تب ندارید اما احساس ناخوشی دارید در تماس با پزشک تردید نکنید، بویژه اگر داروهایی چون آسپرین، NSAID یا کورتیکواستروئید مصرف می کنید.

علائم عفونت غیر از تب شامل مواردی چون درد غیر معمول، گرفتگی عضله یا ورم، سردرد با خشکی گردن، نشانه های سرماخوردگی یا آنفولانزا، تنفس مشکل، تهوع، استفراغ، اسهال یا تغییراتی در ادرار یا مدفوع است.

- با پزشکتان در مورد ایمنی علیه آنفولانزا و ذات الریه پنوموکوکی صحبت کنید.

- بهداشت شخصی مناسب را رعایت کنید.

- از حضور در جمعیت های زیاد و تماس با افراد بیمار خودداری کنید.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان