arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵

آنچه امروز در بورس گذشت؟ / صف های طولانی که امروز به راه افتاد

در دقایق ابتدایی بازار بورس در روز جاری، پیش از شروع معاملات، شاهد صف های خرید سنگین در نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان و آتیه داده پرداز ، صنایع بهداشتی ساینا ، چرخشگر ،مس شهید باهنر و سرمایه گذاری نیرو بودیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس اقتصادی «انتخاب»؛ مهدی نوروزی: در دقایق ابتدایی بازار بورس در روز جاری، پیش از شروع معاملات، شاهد صف های خرید سنگین در نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان و آتیه داده پرداز ، صنایع بهداشتی ساینا ، چرخشگر ،مس شهید باهنر و سرمایه گذاری نیرو بودیم. 

در این میان، نماد معاملاتی «سرمایه گذاری نیرو» که از 12 روز معاملاتی قیمت سهام آن بیش از 40 درصد رشد کرده، در دقایق ابتدایی بازار به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات متوقف شد. این شرکت در اطلاعیه شفاف سازی در تاریخ دوم اسفند عنوان کرده بود هیچ گونه اطلاعات مالی که در خصوص عملیات این شرکت اثرات سود و زیان بااهمیتی داشته باشد وجود ندارد

از سوی دیگر، «صنایع بهداشتی ساینا» که در اسفند سال گذشته برای اولین در بازار فرابورس عرضه اولیه شد، به مدد خرید های پرحجم در 7 روز معاملاتی گذشته قیمت سهام آن حدود 40 درصد افزایش یافت.

امروز صف های خرید سنگینی برای شرکت آتیه داده داده پرداز ، تشکیل شد. امید می رود افزایش قیمت 27درصدی سهام این شرکت در 7 روز معاملاتی، به دلایل بنیادی وبه دور از مسائل سفته بازی باشد. مسئله حائز اهمیت این است که سهام شرکت در اولین پیش بینی سود برای سال مالی 1396 دچار تعدیل منفی 6 درصدی شده است. لازم به ذکر است که در نخستین پیش بینی سود برای سال مالی 96، سود این شرکت، 1053 ریال عنوان شد که نسبت به سال مالی 1395 حدودا 6 درصد کاهش داشت.

نماد معاملاتی شرکت مس شهید باهنر (فباهنر) در تاریخ 24 بهمن وبه دلیل تعديل پيش بيني درآمد هر سهم،متوقف شد و در تاریخ 4 اسفند با رشد 11 درصدی قیمت بازگشایی شد و امروز نیز با صف خرید حدود 9 میلیونی مواجه بود. شرکت مس شهید باهنر نیز در اولین پیش بینی درآمد برای سال مالی 29/12/1396 با تعدیل مثبت 11 درصدی، سود هر سهم را روانه بازار کرد اما آنچه باعث توقف نماد شد تعدیل مثبت 50 درصدی درآمد هر سهم این شرکت برای سال مالی منتهی به 30/12/1395 بود که این تعدیل بنا به اظهارات شرکت براساس نه ماهه ی واقعی و سه ماهه ی پیش بینی تهیه و تنظیم شده است.

نماد معاملاتی چرخش نیز در اواسط بازار با صف خرید 5 میلیونی سهم مواجه شد. نکته قابل تامل در این بین، توجه نسبت قیمت به درآمد حدود 50 در این سهم، است.

درگروه واسطه گری های مالی، شاهد تشکیل صف خرید سنگین در نماد ولساپا (لیزینگ رایان سایپا ) ، بعد از گذشت حدود 30 دقیقه از انجام معاملات در بازار بودیم، همچنین لیزینگ خودرو غدیر ( ولغدر) با صف خرید بالای 3میلیون سهمی مواجه شد.

در گروه خودرو ، نماد معاملاتی خاور (ایران خودرو دیزل ) با صف فروش سنگین به کار خود پایان داد، نکته قابل ذکر، عدم توجه سهامداران عمده به حمایت از سهم در قیمت های کنونی است که که خارج از یک نوسان مثبت گذشته در روز معاملاتی قبل ، زیان هنگفتی را به سهامداران خود وارد کرده است

در پایان معاملات امروز ، ارزش کل معاملات بورس 1409 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات فرابورس 1953 میلیارد ریال بود،همچنین نمادهای معاملاتی فاذر با 53 میلیون ، وتجارت با 48 میلیون ، خساپا با 45 میلیون ، وساپا 36با میلیون و خاور با 21 میلیون، بیشترین حجم معاملات و نمادهای معاملاتی فاذر (آذرآپ) با 180 میلیارد ریال ، زاگرس (پتروشیمی زاگرس ) با 133 میلیارد ریال ، ساینا (صنایع بهداشتی ساینا ) با 76 میلیارد ریال ، اپرداز (آتیه داده پرداز) 73 میلیارد ریال ، خساپا (سایپا ) با 53 میلیارد ریال و پارسان (گسترش نفت و گاز پارسیان ) با 39 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند

نمادهای معاملاتی ولساپا ، اپرداز ، فباهنر ، واتی ، خشرق ، خچرخش ، ولغدر ، لبوتان ، پسهند ، کرازی ، کمرجان و دسانکو با صف خرید و نماد معاملاتی خاور با صف فروش به کارخود پایان دادند.

در پایان معاملات امروز رقم شاخص کل با 16 واحد افزایش به عدد 77863واحد رسید. همچنین، ارزش کل بورس تهران به رقم تقریبی 3264528 میلیارد ریال و ارزش کل فرابورس ( بازار اول و دوم ) به رقم تقریبی 540642 ریال شد.

نظرات بینندگان