arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵

سازمان ملل: کره شمالی تحریم‌ها را دور می‌زند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
براساس گزارش سازمان ملل که قرار است طی روزهای آینده منتشر شود، کره شمالی اقدام به دور زدن تحریم‌های بین‌المللی با یک شبکه پیچیده از شرکت‌های خارجی می‌کند. گفته شده بخشی از این دور زدن‌ها به خاطر تداوم دسترسی کره شمالی به نظام بانکی بین‌المللی است.

به گزارش انتخاب، این مساله در گزارش هیات کارشناسان سازمان ملل که برای تحقیق درباره نقض این تحریم‌ها تشکیل شده، مطرح شده است. در پیش‌نویس این گزارش 100 صفحه‌ای نوشته شده است: برخی بانک‌ها و نهادهای تعیین شده از سوی کره شمالی به فعالیت خود در حوزه‌های تحریم شده ادامه می‌دهند و با استفاده از مامورانی که تجربه بالایی داشته و آموزش خوبی در نقل و انتقال پول،‌ افراد و اجناس دیده‌اند، تحریم‌ها را دور می‌زنند.

در این گزارش آمده است: کشورهای عضو سازمان ملل باید هوشیاری فراوانی نسبت به فعالیت‌های دیپلمات‌های کره شمالی در زمینه تجاری به خرج دهند زیرا ممکن است برخی از آنها مشغول حمایت مالی از شبکه‌های غیرقانونی باشند.

در ادامه این گزارش آمده است: کره شمالی از طریق تبادل کالاهای ممنوعه با تکنیک‌های دور زدن که پیچیدگی،‌ ابعاد و برد آنها افزایش پیدا کرده، از سد این تحریم‌ها گذشته است.

در گزارش سازمان ملل همچنین آمده که کره شمالی تحریم‌ها علیه خود را با کمک میانجی‌گران و شرکت‌های قلابی عمدتا چینی و مالزیایی دور می‌زند و باعث شده که تاثیر مجازات‌ها علیه کره شمالی بطور چشمگیری کاهش یابد.

سازمان ملل تحریم‌های خود علیه کره شمالی را در نوامبر سال گذشته (۲۰۱۶) برای چندمین بار تشدید کرد. این اقدام واکنشی به آزمایش اتمی تازه‌ی این کشور بود. یکی از موارد این تحریم، کاهش حجم صادرات زغال‌سنگ از کره شمالی به چین بود. سازمان ملل مقرر کرد که سقف این صادرات نسبت به سال قبل از آن تا ۶۲ درصد کاهش یابد.

این اقدام برای آن صورت گرفت تا یکی از منابع ورود ارز به این کشور برای تامین هزینه‌های برنامه‌ی اتمی‌اش تضعیف شود. اما تحریم‌ها کارگر نبود و کره شمالی در اوایل فوریه سال ۲۰۱۷ با آزمایش یک موشک میان‌برد بار دیگر به تحریک جامعه‌ی جهانی دست زد.

در پی آن چین اعلام کرد که واردات زغال‌سنگ از کره شمالی را تا پایان امسال کاملا متوقف خواهد کرد.

از زمان نخستین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ تاکنون، شورای امنیت سازمان ملل ۶ دور تحریم‌ علیه این کشور وضع کرده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان