arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵

پلنگی که قربانی مرگ تدریجی نشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پلنگ ماده 4 ساله ای که هفته گذشته به دلیل آسیب دیدگی ستون فقرات از گیلان به تهران منتقل شد و در تله سیمی شکارچیان برای شکار گراز گرفتار شده بود با کمک مردم محلی و دوستداران حیات وحش توسط محیط زیست استان گیلان زنده گیری و به تهران منتقل شد.

امیدی برای زنده ماندن و زندگی این پلنگ وجود نداشت تا اینکه به تیغ جراحی سپرده شد .

به گفته حمیدرضا فتاحیان متخصص و جراح ، پلنگ آسیب دیده بلافاصله به بیمارستان حیوانات منتقل و اولین کار بعد از تزریق آرام بخش و داروی بیهوشی  رگ از حیوان گرفته و درمان شروع شد و از رگ دیگر پلنگ خون گرفته شد .  معاینه ها و بررسی های بر خون شناسی و بیوشیمیایی ها انجام شد تا ببینیم این پلنگ در وضعیت جراحی هست و می تواند جراحی را قبول کند . دست به کار شدیم تا اینکه در صورت عدم قبول عمل جراحی یوتانایز (مرگ با دارو) و یا اقدام دیگری هست انجام شود.

روزبه مریدپور دستیار اول جراح پلنگ نیز درخصوص جراحی پلنگ آسیب دیده گیلان گفت: ما از دو پلیت دی سی پی 3/5 سانت استفاده کردیم و امیدواریم که هر چه زودتر حال پلنگ مساعد شود تا بتواند به حیات وحش برگردد و غایت هدف ما بازگشت پلنگ به حیات وحش گیلان است.

معین الدین متخصص رادیولوژی دامپزشکی نیز در خصوص نحوه رادیولوژی و عکسبرداری از پلنگ اسیب دیده گفت: ما قبل از عمل از تمام مراحل و فیزیولوژیک این حیوان عکسبرداری کردیم و بعداز انجام عمل مجددا رادیولوژی صورت گرفت و محل پلیت ها مشخص و تثبیت ستون مهره کاملا دیده می شد و به ما ثابت می کرد که مهره ها در مسیر خود قرار گرفته اند.از آنجاییکه هر گونه استرس برای سلامتی پلنگ جراحی شده بسیار خطرناک است به همین منظور مکان نگهداری پلنگ با عایق پوشانده شد تا امنیت کامل برای پلنگ ایجاد شود.

محمد مرعشی کارشناس بیماری حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد:تا زمانیکه ما مطمئن نشویم این پلنگ در طبیعت می تواند از عهده خود برآید از او پرستاری و مراقبت می کنیم .

برای شنیدن صدای غرش رعب آور پلنگ ایرانی که به شدت درحال انقراض است باید تلاش بسیار کرد.

خوشبختانه این پلنگ جان سالم به در برد و به زندگی دوباره بازگشت اما متاسفانه بسیاری از پلنگ ها به دلیل وجود تله در مسیر زندگیشان طعمه شکارچیان قرار می گیرند و کم کم از صفحه روزگار محو می شوند.
نظرات بینندگان