arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵
مصطفی فقیهی:

ایده تقویت رسانه های خصوصی توسط وزیرارشاد بسیار مهم است/ رسانه های دولتی بیشترین گارد را در برابر رشد رسانه های غیردولتی دارند

تقویت رسانه های غیردولتی اما نکته مهمی است که می تواند برای کشور بسیار مفید باشد، اما باید دید مراد وزیر محترم ارشاد از این سخن چیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صاحب امتیاز سایت انتخاب گفت: تقویت رسانه های غیردولتی باعث افزایش رقابت و پویایی فضای رسانه و در نهایت حرکت رسانه های دولتی در مسیر مطلوب می شود.

مصطفی فقیهی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا به سخنان سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی اینکه «هدف ما تقویت رسانه های غیردولتی است» اشاره کرد و افزود: با توجه به بدنه سنگین رسانه های دولتی و قدرت پایین انعطاف پذیری این دست رسانه ها همچون نهادهای دیگر دولتی و همچنین لزوم افزایش کیفیت پردازش اخبار در فضای رسانه ای، اهمیت تقویت رسانه های غیردولتی دو چندان می شود.

به گفته این فعال رسانه ای، تقویت رسانه های غیردولتی اما نکته مهمی است که می تواند برای کشور بسیار مفید باشد، اما باید دید مراد وزیر محترم ارشاد از این سخن چیست.

صاحب امتیاز سایت انتخاب ادامه داد: اگر مراد از این سخن، تعریف ویژه و غیردقیق از «رسانه های غیردولتی» است، آنچنان که مسبوق به سابقه بوده، باز هم در این کارزار، رسانه های دولتی بیشترین سود را خواهند کرد، اما اگر تعریف از «رسانه های غیردولتی»، تعریفی حقیقی و واقعی باشد، می تواند کمک شگرفی در راه تحقق «چرخش اطلاعات آزاد» و نتیجتاً پویایی جامعه باشد.

فقیهی افزود: متاسفانه رسانه های دولتی بیشترین گارد را در برابر رشد رسانه های غیردولتی دارند و دولت ها نیز همواره به کمک رسانه های دولتی آمده اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال های اخیر نقش مثبت رسانه های غیردولتی و نیز اینترنت این امکان «شنیده شدن» را میسر ساخته و باعث شده انحصار نامطلوب و آزاردهنده رسانه های دولتی شکسته شود.

صاحب امتیاز سایت انتخاب تصریح کرد: در این میان دولت به این نکته رسیده که اولا تقویت رسانه های غیردولتی باعث پویایی فضای رسانه و جامعه می شود و ثانیا این انحصار به سود رسانه های دولتی هم نیست زیرا تقویت رسانه های غیردولتی باعث افزایش رقابت در فضای رسانه ای و نهایتا حرکت رسانه های دولتی در مسیر مطلوب می شود.

فقیهی افزود: به عنوان مثال مشاهده می کنید که صدا وسیما که در بیش از 30 کشور نمایندگی دارد، روزانه که هیچ، ماهانه یا سالیانه چند خبر تولیدی تحویل مخاطب می دهد و اساسا میزان تاثیرگذاری و باورپذیری این اخبار در میان مردم چگونه است؟

مدیرمسئول هفته نامه «طلوع صبح» اظهار داشت: تقویت رسانه های غیردولتی صرفا در مسائل مادی نباید خلاصه شود. حمایت از رسانه ها در برابر فشارها و تهدیدها، باید یکی از شاخص های اصلی این «تقویت» قرار گیرد.

فقیهی تصریح کرد: یکی از تهدیدات مهم تقویت رسانه های غیردولتی، ایجاد رانت خبری و اقتصادی در دامنه وسیع، صرفا برای مجموعه هایی خاص است که می تواند این حرکت ارزشمند را دچار اختلال و اتحراف کند.

سرانجام ایده تقویت رسانه های خصوصی توسط وزیرارشاد مثبت است
صاحب امتیاز سایت انتخاب تاکید کرد: با شناختی که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، به نظر می رسد وی ضمن تامل در موارد و مسائل پیش گفته، به راهکارهای قابل دسترس که منتج به سرانجام مثبت این ایده ملی شود، خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخسیتن نشست رسانه ای خود اعلام کرد: رسانه‌ ها مانند آیینه ای بازتاب دهنده واقعیت های متن جامعه به مسوولان هستند و مهم‌ ترین رسالت آنها آگاه سازی، شفاف سازی و ارتقا سطح دانش عمومی در کشور است.

از نگاه سیدرضا صالحی امیری سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شفاف سازی در حوزه تقویت رسانه های محلی و بومی، تخصصی و حرفه ای است و باید رسانه های غیر دولتی تقویت و یارانه نشریات دولتی حذف شود
نظرات بینندگان