arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵

ادعای مالزی در مورد عربستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی روز دوشنبه اعلام کرد این کشور به همکاری های خود با عربستان سعودی ادامه می دهد تا صلح را به منطقه خاورمیانه بازگرداند.
 
به گزارش انتخاب،  وزیر امور خارجه مالزی همزمان با حضور 'ملک سلمان' پادشاه عربستان و هیات 600 نفره اش از جمله بیش از 100 محافظ در این کشور جنوب شرق آسیا، در خصوص نقش عربستان در خاورمیانه و به ویژه گسترش منازعات در منطقه، گفت: عربستان سعودی به عنوان یک قدرت منطقه ای نقش مهمی در منطقه به ویژه در مقابله با منازعات ایفا می کند.
 
مالزی در حالی بر همکاری با عربستان برای بازگرداندن صلح به منطقه خاورمیانه تاکید کرد که به اذعان بسیاری از کشورها ریاض با گسترش وهابیت و افراط گرایی و کمک های مختلف به گروه های تروریستی و حمله نظامی به مردم بیگناه یمن و تشکیل ائتلاف علیه کشور عربی همسایه اش به تنش ها در منطقه می افزاید و توسعه دهنده ناامنی منطقه ای است.
وی گفت که مالزی برای کسب این هدف، به همکاری ها خود با عربستان سعودی ادامه می دهد تا صلح را به منطقه خاورمیانه بازگرداند.
 
 
وی در گفت وگو با 'نیو استریت تایمز' با تاکید بر همکاری های اقتصادی مالزی با عربستان سعودی، بر لزوم سایر همکاری از جمله مبارزه با تروریسم تاکید کرد.
 
'عنیفه امان' در خصوص همکاری های دو کشور در قبال مبارزه با تروریسم گفت: مالزی و عربستان هر دو به عنوان اعضای سازمان همکاری اسلامی و ائتلاف علیه داعش، نگرانی های عمیقی در مورد تهدیدات تروریسم برای صلح و ثبات جهانی دارند که توسط داعش، گروه های مشابه و دیگر افراد ایجاد شده است.
 
در همین حال 'راجا کمارالبحرین شاه' عضو پارلمان مالزی معتقد است: بدترین شرایط مربوط به مسائلی است که در یمن می گذرد که واقعا مایه تاسف و ناراحتی است. زیرا آمریکا به صورت فعالانه به ائتلاف عربستان که مالزی هم جزء آن است کمک می کند تا یمن به عنوان یک کشور کوچک، هدف بمباران قرار گیرد.
 
این مقام مالزیایی تصریح کرد: هشت کشور آفریقایی و عربی هستند که توسط آمریکا، انگلستان، فرانسه و مالزی کمک می شوند تا حملات و بمباران های خود علیه مردم یمن را انجام دهند.
 
وزیر امور خارجه مالزی در ادامه گفت: هر دو کشور مالزی و عربستان دیدگاه مشترکی مبنی بر اینکه تروریسم یک تهدید جدی است دارند و موافق هستند که همکاری ها برای مقابله با روایت های تروریستی و افراط گرایی ضرورت دارد.
به اعتقاد رئیس دستگاه دیپلماسی مالزی، اهمیت دارد تشخص داده شود که مبارزه با تروریسم نیازمند تعهد و عزم همه کشورها است، زیرا تاکنون بسیاری از انسان های بی گناه توسط تروریست ها کشته و یا زخمی شده اند، اموال عمومی آسیب دیده اند و میرات فرهنگی و زیرساختی نیز تخریب شده اند.
 
'عنیفه امان' در ادامه گفت: تروریسم مسیر توسعه یک کشور را متوقف می کند و از همه مهمتر تصویر اسلام را خدشه دار کرده و این پایه ای است که مالزی و عربستان سعودی نسبت به آن قاطعیت دارند.
وی در ادامه با اشاره به دو سفر پادشاهان سابق عربستان در سال های 2006 و 1970 به مالزی، گفت که روابط بین دو کشور در حال افزایش است.
به گفته وی، مالزی و عربستان چند یادداشت تفاهم در مورد تسریع و انجام پیمان های اقتصادی در سطوح بالاتر را در دستور کار خود قرار داده اند.
 
وزیر خارجه مالزی گفت: همکاری های آموزشی و علمی، روابط اقتصادی، منابع انسانی و نیروی کار، افزایش همکاری های بخش خصوصی، و تعامل اخبار و همکاری بین خبرگزاری رسمی مالزی (برناما) و خبرگزاری رسمی عربستان از جمله محورهای این توافقات هستند.
 
براساس این گزارش، تعاملات تجاری دوجانبه مالزی و عربستان در سال گذشته حدود سه میلیارد و 200 میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با سال پیش از آن 12.4 رشد داشته است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان