arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۳ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵

مرعشی: مخالف کاهش سن بازنشستگی زنان هستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: اجرای طرح بازنشستگی 20 ساله زنان در ظاهر به نفع آنهاست، اما درحقیقت هم برای آنها و هم برای صندوق‌های بازنشستگی هزینه دارد.
 
به گزارش انتخاب، حسین مرعشی درباره طرح بازنشستگی 20 ساله زنان، به مسائل پیش روی صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: صندوق‌های بازنشستگی در کشور ما با بحران مواجه هستند و تحمل فشار و هزینه‌های جدیدی را که بر آنها تحمیل می‌شود، ندارند. از این رو برای اعمال هر نوع فشار بر آنها باید احتیاط کرد.
 
وی با بیان اینکه اعمال چنین طرحی با واقعیت صندوق‌ها و نیاز بازار هماهنگی ندارد، گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که جامعه ما به سوی پیر شدن در حال حرکت است و اگر بخواهیم در سال‌های آینده با مشکل مواجه نشویم، باید سن بازنشستگی 30 ساله را افزایش هم بدهیم. سن کار باید افزایش پیدا کند و جمع سنوات به سمت 65 تا 70 سالگی برسد.
 
مرعشی در ادامه تاکید کرد: این تصور در گذشته وجود داشت که افراد پس از بازنشستگی جای خود را به جوانان می‌دهند، اما در حال حاضر این نوع برداشت منتفی است؛ چراکه بازنشسته‌های ما سن پایینی دارند و با توجه به توان و تجربه‌ای که در اختیارشان است، می‌توانند باز هم در بازار کار بمانند. از طرف دیگر، حقوق آنها نیز کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد؛ همین موضوعات موجب می‌شود تا افرادی که بازنشسته می‌شوند، بار دیگر به بازار کار مراجعه کنند و در صف بیکارها قرار بگیرند.
 
مرعشی در پایان بر ضرر این قانون برای زنان اشاره کرد و یادآور شد: اجرای چنین طرحی در ظاهر به نظر می‌رسد که به نفع زنان است، اما درحقیقت به ضرر آنهاست؛ چراکه کارفرما برای جذب نیروهای خود حق انتخاب دارد و اگر بداند که زنان پس از 20 سال بازنشسته می‌شوند، از جذب آنها خودداری می‌کند، چون این موضوع به نفع وی نیست.
 
وی خاطرنشان کرد: با شرایط فعلی صندوق‌های بازنشستگی در کشورمان به منظور اتخاذ هر تصمیمی برای آنها باید جانب احتیاط را رعایت کرد.
نظرات بینندگان