arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵

استراتژی انتخاباتی تیم احمدی نژاد: بالا بردن هزینه ی رد صلاحیت بقایی

بیرون آمدن مشایی از پس پرده چند ساله نشانه مهمی است از اینکه تیم احمدی نژاد قصد دارند انتخابات را به یک چالش تبدیل کند. وظیفه سر حلقه و لیدری در این اتفاق به بقایی و تیم او از جمله داوری سپرده شده است. بقایی یک بازداشت طولانی و مشکوک در پرونده دارد و داوری حکم جلبش برای گذراندن دوران محکومیت سه ساله صادر شده است. این دو تعمدا تندترین حرفها را می زنند. ارزیابی آنها این است که در این شرایط با آنها برخورد نمی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استراتژی انتخاباتی تیم احمدی نژاد: بالا بردن هزینه ی رد صلاحیت بقایی

سرویس سیاسی «انتخاب»؛ داود حشمتی: بیرون آمدن مشایی از پس پرده چند ساله نشانه مهمی است از اینکه تیم احمدی نژاد قصد دارند انتخابات را به یک چالش تبدیل کند. وظیفه سر حلقه و لیدری در این اتفاق به بقایی و تیم او از جمله داوری سپرده شده است. بقایی یک بازداشت طولانی و مشکوک در پرونده دارد و داوری حکم جلبش برای گذراندن دوران محکومیت سه ساله صادر شده است. این دو تعمدا تندترین حرفها را می زنند. ارزیابی آنها این است که در این شرایط با آنها برخورد نمی شود.

بازگشت مشایی به سیاست

احمدی نژادی ها در اولین مرحله (و مانند همیشه) از تمام ادعاهایشان عبور کردند. آذرماه 93 مشایی گفته بود: «در یکسال اخیر برای ایجاد انسجام میان احمدی نژادی ها برای همیشه از سیاست کنار کشیدم.» او پس از ردصلاحیتش در انتخابات 92 به پشت پرده رفته بود. بعدها یک سایت خبری به نقل از احمدی نژاد نوشت که او در جلسه ای به حاضران خبر داده که وی به دلیل روحیات شخصی و همچنین «کسالت شدید»، برای همیشه از دنیای سیاست خداحافظی کرده و گوشه عزلت اختیار کرده است. جوانفکر نیز این موضوع را تایید کرده بود. اما حالا دوباره رئیس دفتر حاشیه ای به یکباره پیدایش می شود و با برگزاری یک کنفرانس خبری گفت: «من آمده ام که با همه وجود و تمام قد فریاد بزنم که بقایی، احمدی نژاد است.» به این ترتیب نشان داد که مانند احمدی نژاد هیچ وقت به حرفهایی می زنند پایبندی ندارند.

او با اشاره به توصیه رهبری به احمدی‌نژاد گفت: «آنچه از بیانات مقام معظم رهبری دریافت کردیم این است که احمدی‌نژاد فقط به عنوان نامزد در انتخابات حضور نداشته باشد. ملاک برای ما بیانات مقام معظم رهبری است» این درحالی بود که عبدالرضا داوری پیشتر گفته بود: «احمدی نژادی ها به طور کامل از حضور در انتخابات نهی شده اند.»

بازی تایید صلاحیت

حکم جلب داوری مدتی است که صادر اما اجرا نشده است. او به خوبی می داند که اگر امروز با او برخورد شود تیم احمدی نژاد می تواند از این موضوع در جهت مظلوم نمایی بهره برداری کنند. برای همین تندترین سخنان را برزبان می آورد و یا تندترین اتهامات را می زند. این دستور سازمانی اتاق فکر احمدی نژاد برای آنها. به این جمع جوانفکر هم با یک شیب ملایم وارد خواهد شد. نقطه هدف آنها ایجاد فضایی است که در جهت عدم ردصلاحیت بقایی ردصلاحیت است. ورود شخص احمدی نژاد و مشایی نیز در جهت بالا بردن هزینه ی ردصلاحیت است. از همین رو، تیم احمدی نژاد به بیان اظهاراتی که رنگ و بوی تهدید آمیز دارد، روی آورده اند. مشایی رد صلاحیت را خطرناک دانسته و گفته: «هیچ دلیلی برای رد صلاحیت بقایی وجود ندارد. اگر بقایی ردصلاحیت شود دوقطبی خطرناکی شکل خواهد گرفت.» 

شخص بقایی نیز در یک کنفرانس خبری گفته که هیچ پرونده ای ندارد که برپایه آن بخواهند وی را ردصلاحیت کنند و رد صلاحیت سیاسی او هم منطقی نیست. ضمن آنکه او گفته تا آخر هست مگر اینکه «با یک تصادف از بین برود»

داوری اما تندتر از این حرف زده است. او حتی پا فراتر گذاشته و و اتهام «مهندسی انتخابات» را مطرح کرده است. به اعتقاد او شورای نگهبان، نمی تواند بقایی را از جنبه قضایی ردصلاحیت کند چون پرونده او پاک پاک است و حتی منجر به صدور کیفرخواست هم نشده است. 

داوری در ادامه تلاش می کند این موضوع را القاء کند که ردصلاحیت بقایی یعنی اقدام سازمان یافته و مهندسی انتخابات. او می نویسد: «امکان ردصلاحیت مهندس بقایی به لحاظ سیاسی هم میسر نیست؛ اگر در عصر پسانهی و "کنار گیری/گذاردن" دکتر محمود احمدی نژاد به عنوان تنها رقیب جریان حاکم در دولت، مهندس حمید بقایی که تنها بدیل دکتر احمدی نژاد در صحنه رقابتهای انتخاباتی آتی است نیز از گردونه رقابتها کنار گذاشته شود، حاکمیت به اقدام سازمان یافته و مهندسی شده برای حذف "رقبای رای آور و اصلی" حسن روحانی متهم خواهد شد.»

ناگفته نماند که احمدی نژاد در بیانیه اخیر خود وهمچنین در یک اظهار نظر گفته بود: دوستانی که می خواهند در انتخابات کار کنند و در انتخابات نظری دارند، بروند و در این مجموعه (تبیین گفتمان امام) نباشند. من گفتم هیچ برنامه ای در رقابت ها ندارم؛ معنایش این است که در انتخابات شورا یا ریاست جمهوری چیزی به معنای حمایت از شخص یا لیست وجود ندارد." با این حال، کنفرانس خبری مشایی و بقایی در تشکیلات احمدی نژاد و دفتر رئیس جمهور سابق برگزار شد، اقدامی که در عالم سیاست معنای مشخصی دارد.


نظرات بینندگان