arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
گزارش «انتخاب» از بازار بورس؛

سقوط 40 درصدی سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی!

در پایان معاملات امروز چهارشنبه 11 اسفند 1395 ، شاخص کل بورس 126واحد کاهش داشت و به رقم 77475 واحد رسید. در این راستا، نمادهای وصندوق با 18 واحد ، وانصار با 17 واحد ، ونیکی با 14 واحد، بیشترین تاثیرمثبت و فملی با 59 واحد ، فارس با 47 واحد ، تاپیکو با 31 واحد ، حکشتی با 14 واحدبیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند و ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 221 میلیارد تومان رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اقتصادی «انتخاب»؛ مهدی نوروزی: در پایان معاملات امروز چهارشنبه 11 اسفند 1395 ، شاخص کل بورس 126واحد کاهش داشت و به رقم 77475 واحد رسید. در این راستا، نمادهای وصندوق با 18 واحد ، وانصار با 17 واحد ، ونیکی با 14 واحد، بیشترین تاثیرمثبت و فملی با 59 واحد ، فارس با 47 واحد ، تاپیکو با 31 واحد ، حکشتی با 14 واحدبیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند و ارزش معاملات در این بازار به رقم تقریبی 221 میلیارد تومان رسید.

در بازار فرابورس شاخص کل با 1 واحد افزایش به رقم 870 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر 310 میلیارد تومان رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز به رقم تقریبی 3,249,354 میلیارد ریال و ارزش کل بازار فرابورس (بازار اول و دوم ) به رقم تقریبی 543826  میلیارد ریال رسید.

بیشترین ارزش معاملات امروز به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی ارفع (آهن و فولاد ارفع ) با رقم تقریبی 10 میلیارد و 700 میلیون تومان ، فاذر (آذرآب ) با رقم تقریبی 6 میلیارد  تومان ، فلوله (لوله وماشین سازی ایران ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 700 میلیون تومان خساپا (سایپا ) با رقم تقریبی 5 میلیارد و 600 میلیون تومان ، اپرداز (آتیه داده پرداز)بارقم تقریبی 5 میلیارد و  300 میلیون تومان می باشد

در گروه خودرو و ساخت قطعات تحرکات قیمتی در این گروه تا حدودی زیادی تحت تاثیر روند معاملاتی نماد معاملاتی  خساپا (سایپا ) قرار دارد که در این بین حجم معاملات این گروه نسبت به روز گذشته کاهش داشته است  و اکثر نمادها در قیمت های منفی معامله شدند
 بیشترین حجم معاملات در این گروه به ترتیب متعلق به نمادهای معاملاتی خساپا (سایپا ) با بیش از 47 میلیون ، خزامیا (زامیاد ) با بیش از 19 میلیون و خاور (ایران خودرو دیزل ) با بیش از 18 میلیون  می باشد 

در گروه محصولات شیمیایی ،  اکثر نمادهای این گروه باکاهش قیمت همراه با حجم معاملات پایین معامله می شدند 

درگروه فرآورده های نفتی ، در پی غیبت نمادهای پالایشگاهی ، در مابقی نمادها ی این گروه تحرکات قیمتی خاصی را شاهد نبودیم.

در گروه حمل ونقل ، نماد معاملاتی حسینا ( توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) امروز نیز با افزایش قیمت همراه بود ، قیمت سهام حسینا در مدت 9 روز معاملاتی بیش از 30 درصد افزایش یافته است 

این در حالی است که در نماد معاملاتی حکشتی ( کشتیرانی جمهوری اسلامی ) از ابتدای سال جاری قیمت سهام آن حدود 40 درصد کاهش داشته است ، کاهش قیمت همراه با معاملات فرسایشی از نکات قابل ذکری است که بیش از همه این سوال را در ذهن سهامداران مطرح می سازد که چرا سهام این شرکت از سوی سهامداران عمده با بی مهری مواجه شده است ؟! و آیا رشد قیمتی این سهم در سال گذشته تنها به مقاصد سفته بازی انجام شده است ؟! 

نماد معاملاتی حتوکا (حمل و نقل توکا ) با رشد قیمتی همراه شد و در  دقایقی از بازار به  صف خرید نیز رسید

در گروه فلزات اساسی  اکثر نمادهای این گروه با حجم معملات بالا همراه بودند دراین میان نماد معاملاتی ارفع که در 2 روز گذشته با صف خرید سنگین و حجم معاملات بالایی همراه بود ، امروز بعد از شروع معاملات با کاهش قیمت همراه شد 

ارفع در اطلاعیه ای اعلام کرده است که  هیئت مدیره در نظر دارد نسبت به انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ 2,994,865,000,000 ریال به مبلغ 4,000,000,000,000 ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور بهبود سرمايه در گردش ، باز پرداخت تسهيلات مالي و حفظ سطح فعلي توليد اقدام نماید.

نماد معاملاتی وتوکا (سرمایه گذاری توکا فولاد ) با نماد معاملاتی حق تقدمش با رشد قیمتی و حجم معاملات بالا همراه بودند.

نماد معاملاتی فنوال (نورد آلومينيوم‌ ) که با رشد قیمت سهامش مواجه بود نسبت به روزهای معاملاتی گذشته حجم معاملات بالایی داشت به نحوی که در دقایقی از بازار تا صف خرید نیز پیش رفت.

در این گروه نماد معاملاتی فمراد (آلومراد) در قیمت 4672 ریال صف خرید کم حجمی داشت.

نماد معاملاتی فملی (ملی صنایع مس ایران ) پس از ارائه اطلاعات پیش بینی در قیمت 2070 ریال بازگشایی شد ، فملی در اولین پیش بینی درآمد هر سهم منتهی 29 اسفند1396 ، سود شرکت را 205 ریال پیش بینی کرده است که نسبت به سود 274ریالی مدت مشابه سال گذشته  25درصد تعدیل منفی داده است.

در گروه های دیگر بازار ،  نماد معاملاتی ولیز (لیزینگ ایران ) با رشد قیمتی همراه بود و در قیمت 1281 ریال به صف خرید رسید.

نماد معاملاتی قاسم  (قاسم ایران ) پس از ارائه اطلاعات پیش بینی در قیمت   4014 ریال بازگشایی شد ، قاسم در اولین پیش بینی درآمد هر سهم منتهی 29 اسفند1396 ، سود شرکت را 97 ریال پیش بینی کرده است که نسبت به سود 67 ریالی مدت مشابه سال گذشته  45درصد تعدیل مثبت داده است.

نماد معاملاتی سبزوا (سیمان لار سبزوار) افزایش قیمت اخیر روزهای گذشته را تکرار کرد و در قیمت 1367 ریال صف خرید شد .

نماد معاملاتی اپرداز ( آتیه داده پرداز )  امروز نیز با رشد قیمتی همراه بود ، اپرداز در 11 روز معاملاتی متوالی اخیر قیمت سهامش بیش از 55 درصد رشد داشته است.

نمادهای معاملاتی ثاباد (توریستی و رفاهی آبادگران ایران ) در قیمت 2643 با صف خرید سنگین همراه بود.

این درحالی است که ثاباد در اولین پیش بینی درآمد هرسهم سال منتهی به 29 اسفند 1396 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد تعدیل منفی داده است ، بار دیگر به این نکته تاکید می شود که اگر اتفاقات بنیادی قابل توجه ای در سهام این شرکت ها افتاده است بایستی بلافاصله از طریق سامانه کدال به اهالی بازار سرمایه اطلاع رسانی شود .این اطلاع رسانی به موقع  قطعا به میزان زیادی  از مقاصد سفته بازی جلوگیری می کند.


نظرات بینندگان