arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۸۹

کاهش ازدواج و افزایش طلاق در کشور

سازمان ثبت‌احوال با مطالعه و بررسی ازدواج و طلاق در استان‌های ایران، یكی از مهم‌ترین نگرانی‌های اجتماعی را در جدول روبه‌رو تشریح كرده و نشان داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان ثبت‌احوال با مطالعه و بررسی ازدواج و طلاق در استان‌های ایران، یكی از مهم‌ترین نگرانی‌های اجتماعی را در جدول روبه‌رو تشریح كرده و نشان داده است.

سازمان ثبت احوال آمار ازدواج و طلاق در استان‌های ایران را اعلام كرد. براساس اعلام این سازمان، استان سیستان و بلوچستان با 106.4 درصد رشد ازدواج و سمنان با 59.4 درصد رشد طلاق در كشور ركورددار رشد ازدواج و طلاق در 9 ماهه ابتدایی سال جاری هستند.

به گزارش مهر، سازمان ثبت احوال كل كشور با ارائه آخرین وقایع حیاتی چهارگانه (تولد، فوت، ازدواج و طلاق) اعلام كرد كه واقعه ازدواج در 9 ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال 1388، یك دهم درصد در كل كشور افزایش یافته در حالی كه طلاق در این مدت 7.5 درصد رشد داشته است.براساس آمار تفكیكی این سازمان، در 9 ماه ابتدایی سال 1388 در استان سیستان و بلوچستان 23 هزار و 317 واقعه ازدواج به ثبت رسیده كه این آمار در سال جاری به 38 هزار و 92 مورد افزایش یافته كه بیانگر 106.4 درصد رشد ازدواج در این استان است كه تفاوت معناداری با سایر استانها دارد.این در حالی است كه در استان گیلان در 9 ماه ابتدایی سال 1388، 26 هزار و 666 واقعه ازدواج به ثبت رسیده كه این رقم در سال جاری به 24 هزار و 551 مورد رسیده كه بیانگر كاهش 7.9 - ازدواج در این استان بوده است.

طبق اعلام سازمان ثبت احوال كشور، تا پایان آذرماه سال 1388، 475 مورد طلاق در استان سمنان به ثبت رسیده كه در مدت مشابه در سال 1389 به 757 مورد رسیده كه بیانگر رشد 59.4 درصدی طلاق در این استان است. با این آمار، استان سمنان در صدر میزان رشد طلاق در بین سایر استان‌های كشور قرار گرفته است اما استان فارس در 9 ماهه اول سال 1388، پنج هزار و 732 طلاق را داشته كه این آمار در مدت مشابه امسال به پنج هزار و 631 مورد كاهش یافته تا با كاهش 1.8 - این واقعه كمترین میزان طلاق را در كل كشور به‌خود اختصاص دهد.



تغییرات ازدواج و طلاق در پایتخت ایران

همچنین در 9 ماهه ابتدایی سال 1388، 106 هزار و 730 واقعه ازدواج در تهران به ثبت رسیده كه این رقم در مدت مشابه سال جاری به 99 هزار و 702 واقعه كاهش پیدا كرده كه با رشد منفی 6.6 درصدی مواجه شده است. همچنین از اول فروردین تا پایان آذرماه سال گذشته، 26 هزار و 31 مورد طلاق در تهران به ثبت رسیده كه این رقم در سال جاری به 27 هزار و 475 مورد افزایش یافته كه بیانگر رشد 5.5 درصدی این واقعه در پایتخت كشورمان است.



كاهش ازدواج و افزایش طلاق در استان‌های شمالی كشور

بررسی جدول آماری بیانگر این است كه میزان ازدواج در استان‌های شمالی كشور از جمله گیلان، گلستان و مازندران رو به كاهش است. در میان این سه استان، گیلان با رشد منفی 7.9 درصد كمترین میزان ازدواج را به خود اختصاص داده است.

همچنین میزان طلاق در هر سه استان شمالی رو به افزایش است به‌طوری كه در استان گلستان تا 10.9 درصد، مازندران 8.1 و گیلان 2.4 درصد افزایش یافته است.

كاهش واقعه ازدواج در 21 استان كشور

جدول پیش رو حاكی از آن است كه میزان ازدواج در21 استان كشور تا حدی كاهش یافته كه آن را به زیر صفر رسانده است ضمن اینكه میزان رشد این واقعه در پنج استان كرمان، قم، خراسان شمالی، سمنان و آذربایجان غربی به كمتر از یك درصد می‌رسد.



افزایش میزان طلاق در 24 استان كشور

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال، میزان طلاق در 24استان كشور افزایش یافته كه 13مورد آن بالای 10 درصد بوده كه در برخی از استان‌ها همچون سمنان به 59 درصد نیز رسیده است. این در حالی است كه میزان این واقعه تنها در چهار استان ایلام، چهارمحال و بختیاری، زنجان و فارس با كاهش كمتر از پنج درصدی روبه‌رو بوده است.
نظرات بینندگان